Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.

Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark med ett annat land i närtid?

0-4%
13
33%
5-10%
7
18%
10-15%
5
13%
15-20%
4
10%
20-25%
1
3%
25-30%
1
3%
30-35%
2
5%
35-40%
0
Inga röster
40-45%
0
Inga röster
45-50%
0
Inga röster
50-55%
2
5%
55-60%
1
3%
60-65%
1
3%
65-70%
1
3%
70-75%
0
Inga röster
75-80%
1
3%
80-85%
0
Inga röster
85-90%
0
Inga röster
90-95%
1
3%
96-100%
0
Inga röster
 
Antal röster: 40

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av Marie »

Nu har jag observerat ett förändrat tonfall sista veckan här inne, men även bland svenska folket..
Många nya intressanta trådar här inne och tonen på gamla trådar har även ändrats.
Så jag tänker göra en liten omröstning för att pejla läget lite. 8-)

Frågan är.... Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark med ett annat land i närtid? och hur stor tror du chansen är om du tror det?
Närtid= inom de närmsta 5åren.

Om du har lust, så skriv gärna varför du tror.. eller inte tror det.
Det finns bara 20 alternativ som möjlighet, så jag gjorde skalan i steg om 5, förutom första och sista.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av Marie »

Jag röstade 0-4%
dock anser jag 1% då 0=aldrig och man kan aldrig veta sådant med total säkerhet att det aldrig kan hända.

Vad får mig att tro att det inte kommer ske.
För det första så utgör vi inget reellt hot, med våran lilla vapengarderob och så få militärer som försvaret har.
För det andra så har vi den dystra historien att vi undviker krig in i det längsta och lite längre än så... ww2 är ett skräck-exempel på det, passera på bara.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av maskros »

Då lägger jag mig snäppet över för jag är inte övertygad om att putten avstår att statuera ett exempel med Sverige.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av xsive »

Konflikt på svensk mark kan också innebära att en stormakt bara invaderar en mindre del av landet (läs tex Gotland)
men inte har någon plan eller önskemål att ta konflikten vidare om möjligt.
Med dom politiker vi har behöver det inte innebära fullskaligt krig efter dom första dagarnas strider.
Oavsett så tror jag risken är väldigt låg och då är vi tillbaka vid Harrisburg och sannolikhet....
Tage Danielsson skrev:Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte
om det är sannolikt.
Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med
sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika
pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.
Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle
hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det
var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i
Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 06 mar 2022 21:58 Konflikt på svensk mark kan också innebära att en stormakt bara invaderar en mindre del av landet (läs tex Gotland)
men inte har någon plan eller önskemål att ta konflikten vidare om möjligt.
Med dom politiker vi har behöver det inte innebära fullskaligt krig efter dom första dagarnas strider.
Oavsett så tror jag risken är väldigt låg och då är vi tillbaka vid Harrisburg och sannolikhet....
Tage Danielsson skrev:Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte
om det är sannolikt.
Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med
sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika
pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.
Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle
hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det
var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i
Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt
Den med Tage Danielsson är sååå bra... den måste höras/ses för att verkligen ge rätta känslan, den är såå bra asså.. :mrgreen: :up:
edit
https://www.youtube.com/watch?v=-RpUlDtANyg
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av Skymning »

Kan inte sätta en procentsats så gör inte det, men idag är chansen låg, något som kan ändras. Att invadera andra länder är en sak, ta och hålla mark är en annan, läste någonstans att Tyskland i WW2 hade en arme på 18 miljoner (bestående av folk från flera länder), och detta var möjligt genom att kontinuerligt ta nya länder och hålla dem. Möjligheten att bygga en sån arme finns inte för putte, de flesta i Europa är med i NATO nu.

För tillfället så verkar Rysslands militär förvirrad just nu, totalt inkapabel att snabbt slå en mindre arme som Ukraina. Om vi lägger till total dominans i luften utöver det, som NATO snabbt kommer få så blir det stop ganska fort. Röda armen som går mot NATO blir snabbt döda armen.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av Charlie** »

Har jag fått den frågan för en vecka sedan så har mitt svar varit att ett väpnat angrepp varit mycket troligt. Just i denna stund har jag insett att ryssen har mycket större problem att fokusera på just nu, än ytterligare ett invasionsförsök. De mesta av ryssen landstigningskapacitet och marininfanteri, är nu bundet i Svartahavet. Deras landstigning längs Azovskasjöns västra strand, gick heller inte så bra då marininfanteriet vägrade landstiga. VDV-trupperna har åkt rejält på stryk de senaste dygnen och är nog inte riktigt motiverade för någon ny operation den närmaste tiden. Dessutom så är NATO riktigt på hugget. Jag tror NATO skulle skita fullständigt i svensk politik om ett överraskande anfall mot Sverige skulle sjösättas. Det vet ryssarna om.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av Omnivore »

Jag tror att risken för ett angrepp av främmande makt fortfarande är relativt liten om än inte obefintlig. Den största risken för instabilitet känner jag finns internt men det är en diskussion som hör hemma i sandlådan.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av entropi »

Logiken med att vi inte utgör ett hot och därför är utom fara för invasion har ju bevisats vara ett falsarium.
Skulle tro att det är svammel planterat i Sverige av Ivans infiltratörer som tex Jan Guillou på Aftonbladet osv.

Dessutom, inget har ju varit bättre för NATO än anfallet mot Ukraina. Det är välkänt att tex Storbritannien helst för krig i andra länder, men inte hemma hos antagonisten.

Tror jag har sagt det förut, men jag har en annan tes. Världen kommer falla isär i mer eller mindre ett globalt inbördeskrig. Vi har sett tendenserna i USA, sen Kanada och nu börjar tongångarna bli svåra att dölja i Ryssland.
Kina tror jag också har de problemen under utan, men de kanske är duktigare på att dölja det.
Om vi får en internationell svältkatastrof i vinter så kan vad som helst hända.
Survival
Honor
Liberty
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Tror just du att det kommer bli en väpnad konflikt på svensk mark?

Inlägg av Kråkfot »

Tror att risken för angrepp inom närtiden är låg, men på sikt finns det nog en risk.

Men med tanke på hur meckigt Putte har haft det med att skapa luftherravälde och föra fram logistik på land, är jag lätt skeptiskt till ett föredrag över sjövägen.....

Men det är bara jag, och jag är ingen militäranalytiker.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"