Sverige fegar ur, igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Prepsson »

bastard skrev: 13 maj 2022 21:33 nästan, bara nästan så skulle det kännas skönt när sverige inte kommer med i nato för att turkiet inte vill på helt icke natogrunder

vore skönt när våra politiket får stå där med lång hals och undra vad som hände och kunna förklara det

mot turkiet, ge inte turkiet något alls, kohandel kan göras på annat ställe
Klipp och klistra:
Vi har vart naiva. Vi såg det inte komma.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Scoo »

Scoo skrev: 12 maj 2022 15:05
Scoo skrev: 17 mar 2022 21:54 Om, eller snarare när i min förhoppning, Sverige och Finland gemensamt går med i NATO så firar jag med champagne.
Om enbart Sverige går med medans Finland blir ute i kylan så firar jag det svenska medlemskapet med champagne. Och gråter en skvätt för Finland.
Om enbart Finland går med medans Sverige blir ute i kylan så firar jag det finländska medlemskapet med champagne. Och gråter en skvätt för Sverige.

Jag är hursomhelst väldigt hoppfull.
Champagnen är sedan en tid satt på kylning :D :ninja: :rambo:

Sent igårkväll ratificerade slutligen det tämligen motsträviga Turkiet Finlands Natoansökan. Champagnen får vänta tills processen formellt är klar och Finlands formellt bjuds in i alliansen. Samtidigt som glädjen är synnerligen stor så känner jag ledsamhet över förvecklingarna som lett till att Sverige inte står på samma ruta idag. Tar en blågul Otan-öl som bör bli samlarpjäs och fort inaktuell då den nu har "31x mera säkerhet" på etiketten, väntar med spänning på 32x mera säkerhet i och med att Sverige tas med.
Otan blågul 800x600.jpg
Otan blågul 800x600.jpg (71.89 KiB) Visad 217 gånger
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av bastard »

sverige har sig själv att skylla på
turkiet är kålsupare med för den delen

men att sverige står med arschelt bart är, nyttigt..
välförtjänt rent av

vi får väl se hur valet går i turkiet, efter det kanske realpolitiken börjar spelan in
men putin är ju ganska bundis med erdogan och får kanske , tja olja?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Ongrid »

Med tanke på den sympati som funnits i Sverige för kurderna så behöver vi nog pudla rätt rejält innan det där ordnar sig. Tacka Pierre Schori och andra kvasikommunister för det där
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Charlie** »

Ongrid skrev: 31 mar 2023 14:20 Med tanke på den sympati som funnits i Sverige för kurderna så behöver vi nog pudla rätt rejält innan det där ordnar sig. Tacka Pierre Schori och andra kvasikommunister för det där
Du har mycket rätt i detta. Det finns med rätta, mycket sympati med kurderna, inte bara i Sverige utan även internationellt, men det är skillnad på kurder och kurder. PKK ÄR terrorister och bedriver terrorism. Dessa skall ut ur landet. YPK är en legitim grupp, som drog ett mycket tungt lass under kriget mot IS i Syrien och Irak. Vi får aldrig glömma detta.

(...vad bekommer Pierre Schori, så håller jag med fullständigt. Han kände till att Sovjetunionen hade planer på att ingripa i Polen i början på 80-talet och han hade "förståelse" för detta och inga större protester skulle komma från Sverige om Sovjet skulle fullfölja sina Planer. Sorry för oftopicinlägg )
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av maskros »

Var det inte kurdiska tjejsoldater som satte skräck i diverse ISIS-snubbar genom att om ISISarna blev dödade av tjejer skulle de inte komma till himlen och få oskulder? Jag är inte jätteinsatt men jag inbillar mig att kurderna, de flesta i alla fall, är rätt coola och förtjänar vår respekt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Ursus »

Etniska konflikter är komplexa, gråzoniga, och multigenerationella, och jag kan inte uttala mig kring specifikt den turkisk-kurdiska konflikten då jag inte känner mig tillräckligt insatt eller påläst.
Däremot bör Sverige förstå att de ytterst är en liten hund i en hundgård med väldigt stora, väldigt elaka hundar.
I fredstid, när allt är gott och fint, är det lätt att skälla och kasta okvädesord till höger och vänster. Till och med på betydligt större och mäktigare länder än vår lilla snopp på det fennoskandiska könsorganet. Men låt läxan vara lärd att det ibland kan vara bättre att hålla käften stängd om man i ofredstid behöver större hundars gunst för sin fortlevnad.
Man behöver inte alltid profilera sig aggressivt gentemot andra aktörers affärer, och där är vi tyvärr väldigt radikala. Det går inte att tro att den svenska modellen alltid är den rätta, är applicerbar överallt, eller att andra folk ens vill anamma den.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av bastard »

eller får man faktiskt göra en saklig analys av vad som händer och inte låta dom som "bara tycker" göra som dom vill
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Ongrid »

Stora delar av den världsbild vi blivit matade med under åren är ju marinerad i socialdemokratins historietolkning... det är ju i sentida analyser som det framgår att många saker faktiskt var ett smutsigt värv. Dit hör undfallenhet inför kommunism, stöd till terror, opåkallat stora ord från en liten nation
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av maskros »

Fan vi ni klankar... Det är ju rätt ok att bo i Sverige, eller hur?

Sen händer det massa skit, jag är HELT medveten om det. Men sett till världen omkring oss, undantaget övriga skandinavien, så har vi det rätt bra. Eller hur?

Det finns massor av grejer att fixa, jag är helt med på det, men sluta gny så djävla mycket. Det är ändå rätt ok.

Kom igen! Vi gör något bra av det här istället!!!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"