Sverige fegar ur, igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Ursus

Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Ursus »

Denna artikel kan ingen ha missat, men lägger upp ändå:

Andersson: Om Sverige skickar in en Nato-ansökan bidrar vi till destabilisering

https://omni.se/andersson-om-sverige-sk ... g/a/28lWEy
Statsminister Magdalena Andersson (S) höll på tisdagen en pressträff efter samtal med riksdagens partiledare om situationen i Ukraina. Bland annat förnekade hon att en ansökan om Nato-medlemskap är aktuell.

– Om Sverige väljer att skicka in en Nato-ansökan i det här läget skulle vi ytterligare destabilisera läget i Europa.

Att Ryssland nu klassat Sverige och andra EU-länder som ovänliga länder kommer kunna innebära konsekvenser för svenska investerare och företag, enligt statsministern.

Vidare säger hon att Sverige förbereder sig för att ta emot ett stort antal ukrainska flyktingar, men hon understryker samtidigt att andra länder inom EU behöver ta sitt ansvar.
Min fetning.

Blir så jävla irriterad på detta. Finland kommer med största säkerhet att gå med i NATO, och då sitter vi dumma fanskap här ensamma. Det verkar vara en svensk klassiker att aldrig kunna ta hårda beslut, ens i extremt allvarliga situationer. Den lilla respekt som Maggan arbetade upp när man bestämde sig för att skicka p-skott, hjälmar och kroppsskydd till Ukraina har nu försvunnit i min värld.

Det fetade är särskilt aggreverande. Ja men vem bryr sig om investerare och företag får lida för att Ryssland inte klarar av att sitta vid vuxenbordet och nu är sura på oss? Är man så korkad att man från börjar investerar i ett bakåtsträvande skitland med en pervers diktator i spetsen får man ta smällarna när de kommer.

Irriterad rant följer:

Det är märkligt, situationen. Jag känner med dessa nyheter större patriotism för Ukraina; ett land som jag aldrig har satt min fot i, än för Sverige. En större kärlek för ukrainarna än för svenskarna. Jag skulle kunna dö för en äkta ledare som president Zelenskyj om han bad mig göra så, men skulle inte kasta en livboj åt en svensk karriärspolitiker i nöd. Och är det så konstigt, egentligen? Det råder fullt krig i Europas östra kant, och små sossarna är rädda för att "destabilisera" genom att gå med i en frivillig försvarsallians. Härmed rättfärdigar Sverige slutligen Putins maktspel. Vi gör till sist exakt som han vill, för att vi är så rädda för att stöta oss. Jävla skitsnack. Den svenska tigern är bara en papperstiger och inget annat. Låt oss också göra en repris från det senaste världskriget när vi ändå håller på, och släpp igenom tåglaster av fascister i utbyte mot att inte bli en måltavla.

Irriterad rant över. Orkar vidare inte ens kommentera flyktingfrågan. Dessa papperslösa trettiofemåriga "tonåringar" med bröst och biceps som livslånga gymråttor kan vi ta in i hundratusental, men inte svältande kvinnor och barn av ett broderfolk två gränser bort? Så motbjudande. Bara motbjudande.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Skymning »

Vi får se hur de andra partierna sväljer det budskapet de närmsta dagarna, cirkulerar mycket kritik mot det olämpliga uttalandet på twitter. Går helt mot vad den officiella policyn är att vi själva ska bestämma över vår säkerhetspolitik. Samma sak hände när försvarsministern sa att "Nej, vi ska inte gå med i NATO" och då blev reaktionen att han skulle hålla käft och att "det avgörs inte av dig utan av regering och riksdagen".
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Omnivore »

Gunnar Hökmark hade en i mitt tycke bra kommentar till statsministerns uttalande. Jag är litet osäker på hur man delar från fejan men försöker: https://www.facebook.com/photo?fbid=101 ... 1164161553

Hökmark säger bl.a.
Det är ofattbart att Sveriges statsminister mitt under den största europeiska säkerhetskrisen, mitt under ett konventionellt krig i Europa, och medan vi och andra länder möter hot från Ryssland låter den ryske despotens uppfattning om vad som är destabiliserande styra över svensk utrikes- och säkerhetspolitik.
och
Därmed har Magdalena Andersson gett Putin veto över vad socialdemokratiska regeringar kan göra för svensk utrikes- och säkerhetspolitik.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Kardinal »

Det vore trevligt om regeringen fick information om att riksdagen är folkets företrädare, och att deras godkännande om NATO-option inte är en rekommendation, utan ett skall-krav. Regeringen är ju i realiteten en utförare av riksdagens beslut, åsikter är irrelevanta.
Slava Ukraini!
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Mulle »

Tycker det är väldigt märkligt att Magda använder uttrycket "vad som är bäst för Sverige" när vi tidigare farit världen runt med stöd till både den ena och den andra, erkänt Palestina och dyvlat på olika länder svenska uppfattningar om vad som är rätt och riktigt. Nu har sosseriet blivit extremt navelskådande, jag har ingen respekt för vår regering.
lupl

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av lupl »

Sverige har alltid segat… alltid tagit ljusår innan saker och ting ska hända..
Men de var snabba på att rulla ut röda mattan en gång… eller flera…
Bah….
Ursus

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Ursus »

Med risk för att väcka ont blod på forumet, men säger det ändå: Detta uttalande har sänkt min nyvunna patriotism en hel del och gett mig tvivel kring min ansökan till Hemvärnet.

Jag måste ta mig en seriös funderare på vad det egentligen är jag vill försvara i svensk uniform. Våra allsvetande statshuvuden är ju bevisligen villiga att böja sig framåt och sära på skinkorna för en småkukad diktator, och detta när vi inte ens befinner oss i krig med dennes kejsardöme. Hur skall det då bli om den ryska flaggan dånar in över våra gränser en vacker dag? Skall vi beordras lägga ned vapnen på direkten för att inte "destabilisera läget ytterligare"?

Jag vet inte varför jag låter mig själv dras med i förhastade aktioner. Det var kanske känslosamt under de första dagarna av invasionen, antar jag. Får väl se hur dagsformen är när jag har väl har intervju med HV, och ta beslutet då. Men just nu känns det inte uppmuntrande. Sverige kan bevisligen inte stå upp för de värderingar som vi säger oss ha, när det kommer till kritan.
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Tank »

Jag kan bara hålla med.
Trött på de ryggradslösa moluskerna i regeringen.

Jag försvarar min familj, inte den politiska eliten.
Försvaret sköts av militären, inte av politiker.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av mango »

Som jag skrivit tidigare så står jag inte upp för det här fega landet och förstår verkligen hur du menar Ursus.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av bastard »

som jag sagt innan, det finns mycket som jag verkligen gillar av sverige

men politruckdelen med tjänstamannadiktatorerna och en hel del därtill har jag inte lust att försvara
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"