Sverige fegar ur, igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Marie »

XYZZY skrev: 18 mar 2022 13:12 Marie: apropå att regeringen byts vart 4:e år. Tveksamheten att riskera livet för sitt land beror kanske på att man inte tror/anser att politikerna har landets bästa för ögonen när de agerar nu. Hur ska det då bli när de kommer under press, tänker de som nu först på sig själva eller kan de lyfta och bli som Zelensky som verkar se Ukrainas bästa som det viktigaste.
Det jag syfta på, var att även om nuvarande regering är kass och vi då förlorar landet för att vi skiter i att försvara våran mark.... då kan det aldrig komma ett bra styre efteråt, då sverige är en fotnot i historieboken och syns på historiska kartor.... så som sverige som stormakt bara finns att se på historiska kartor.

Så att ha kvar marken kan ju vara lite bra lixom, så vi har en chans till regeringsskifte och framtiden kanske kan bli bättre.
Man kan aldrig vinna på triss, om man aldrig köper en trisslott. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Charlie** »

Sverige är en stormakt nu också!
En "HUMANITÄR" stormakt!
...fast ingen utanför Europa vet var Sverige ligger!? :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av bastard »

jag tycker det är rent pinsamt att våra folkvalda inte klarade att få upp försvarsbudgeten till 2% av bnp

dra ner på onödigt dravel och upp med försvarsdelen, det får mer folk i arbete och får bort massa elände som håller folk borta från riktiga jobb
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/ann-linde-int ... s-om-nato/

funderar om dom är betalda av ryssland eller bara inkompetenta...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Skymning »

Charlie** skrev: 18 mar 2022 15:04 Sverige är en stormakt nu också!
En "HUMANITÄR" stormakt!
...fast ingen utanför Europa vet var Sverige ligger!? :hm:
En "stormakt" som inte betyder ett skit just nu. Vi har en del soft power, faktiskt mer än andra länder, men just nu så behövs försvar och militära vapen till Ukraina - inte tomma ord.

Och för övrigt om Lindes uttalande idag att "Inte säkert Finland och Sverige kommer till samma slutsats om Nato", det är inte heller säkert att hon sitter kvar efter valet.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 06 apr 2022 22:09 https://www.dn.se/varlden/ann-linde-int ... s-om-nato/

funderar om dom är betalda av ryssland eller bara inkompetenta...
Den var bakom betalvägg. Har du möjlighet att kopiera in artikeln här? :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Omnivore »

Ledarsidorna har en bra artikel idag: https://ledarsidorna.se/2022/04/kremls- ... sk-debatt/
Den beskriver hur Kreml, direkt och indirekt, får igenom sina synpunkter hos svenska politiker, samhällsdebattörer, institutioner och näringsliv. Den belyser också hur NATO ständigt blandas ihop med USA, något som jag ser ständigt och jämt på sociala nätverk. USA är en del av NATO med det ÄR inte NATO. Folk vägrar fatta det.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Scoo »

Scoo skrev: 17 mar 2022 21:54 Om, eller snarare när i min förhoppning, Sverige och Finland gemensamt går med i NATO så firar jag med champagne.
Om enbart Sverige går med medans Finland blir ute i kylan så firar jag det svenska medlemskapet med champagne. Och gråter en skvätt för Finland.
Om enbart Finland går med medans Sverige blir ute i kylan så firar jag det finländska medlemskapet med champagne. Och gråter en skvätt för Sverige.

Jag är hursomhelst väldigt hoppfull.
Champagnen är sedan en tid satt på kylning :D :ninja: :rambo:
För mina barns skull
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Omnivore »

Om vi äntligen får tummen ur och skickar en förfrågan om att få en inbjudan till NATO så tänker jag fira med prosecco. Den fina skumpan ligger på kylning men kommer inte att öppnas förrän avtalet är underskrivet och flaggan hissad. Vad jag förstår måste en ny medlem i NATO ratificeras av samtliga NATO-länder och nu har Turkiet redan gjort sin stämma hörd. https://omni.se/erdogan-vore-ett-missta ... o/a/bG1Mgk
Kanske är det en reaktion på att Sverige har stämplat vissa imamer med koppling till turkiska Diyanet som ansvarar för de turkiska moskéer som är utplacerade i Europa varav nio finns i Sverige. Ledarsidorna brukar skriva om det, bl.a. här: https://ledarsidorna.se/2022/05/abo-raa ... anda-inte/

Det skulle vara förbannat trist om vårt NATO-medlemskap skulle snubbla på att Turkiet strular. Vilka köttben kommer de att kräva för att ratificera vårt medlemskap?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av bastard »

nästan, bara nästan så skulle det kännas skönt när sverige inte kommer med i nato för att turkiet inte vill på helt icke natogrunder

vore skönt när våra politiket får stå där med lång hals och undra vad som hände och kunna förklara det

mot turkiet, ge inte turkiet något alls, kohandel kan göras på annat ställe
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"