Sverige fegar ur, igen

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Skymning »

maskros skrev: 17 mar 2022 21:09 Ändå vet ingen av oss vad som egentligen händer i Sveriges beslutande organ, varför det varit så mycket resor och kontakter med Finland och diverse NATO-länder. Vi vet helt enkelt inte hur läget är, vi vet inte vilka planer som smids var - på gott och ont. Men till dess vi vet väljer jag att tro att även om våra politiker är saktfärdiga och mest sugna på att få sitta kvar så vill även de ha ett land kvar att sitta i och agerar därefter.

Visst är jag oroad men jag är inte beredd att ge upp tron på Sverige och samhället förrän det är bevisat att det är kört och i min värld syns inte de bevisen.
Exakt, vi kan vara en signatur bort ifrån medlemskap. Krig? Skriv på och aktivera alliansen. Kan vara så för att psykfallet i Kreml inte ska få spel. Men innan det sker eller att vi faktiskt öppet går in i NATO så kommer jag klaga. Oavsett hur det än ligger till.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Marie »

Vi har haft både moderatregering och sosseregering som båda har monterat ner försvaret... så det är ingen ide att skylla på vissa partier.. alla är delaktiga i det.
SD är dock inte delaktig i det, då de 1. de har hållits utfrysta. 2. de fanns inte i riksdagen under de åren försvaret monterades ner.
Så då var det avväpnat.

Sedan har försvaret börjat vakna efter det med krim, men i föööör långsam takt... dels skulle de behövt vaknat redan 2008.. men, men.. bättre sent än aldrig.
Vi har försvarsystemet Patriot som ska kunna skydda mot inkommande missiler som kan bära kärnvapen.. Hur många batterier vi har, det är okänt, då det garanterat är hemliga uppgifter.. Men om jag inte missminner mig så hade försvaret deklarerat att ett sådant batteri finns på Gotland.
Enligt flygradar har vi haft en hel del ungerska stora transportplan som kommit och lämnat flertalet gånger under slutet feb och nu i mars.. Jag kan tippa på att svenska försvaret köpt in fler leksaker med vår extra insatta ökade försvarsbudget.
Även om vi inte har 400 JAS plan så har vi ändå ett gäng.. och rent logiskt har nog SAAB börjat öka produktionen... Sedan har vi dessa sk60 planen.. de kan garanterat bära vapen.
Kikade man på någon lista över 142länders försvarskapacitet så låg vi på plats 25.. vi har bättre försvar än Finland, Danmark och Norge.. nu har Norge och Danmark Nato i ryggen, så de har ju bättre försvar enligt artikel5. Men hur som.. denna listan där vi ligger på plats25.
https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php
Ukraina ligger på plats 22.
Så helt värdelösa är vi inte.

Hur stor är risken att vi kommer hamna i en väpnad konflikt.
Mikroskopisk.
Dels så har ryssland fullt upp i ukraina nu och det går inte bra... väldigt mycket resurser försvinner och det är dålig stridsmoral, problem med logistik.. och det är ändå grannlandet med mååånga mil angränsande gräns..
Vi ligger länge bort och vi har ingen gräns intill varandra.. De måste komma via vatten eller genom Finland för att nå oss.
Sedan har vi redan våran regering som jag skrev inlägg om i denna tråden häromdagen som satt upp stooora neonskyltar om att vi lyder putins krav och vi går inte med i nato.
Så neeee, rent logiskt så kommer vi inte hamna i väpnad konflikt med ryssen kommande 5-10åren..

Men däremot, så kan vi vänta oss olika typer av cyberattacker.. som kommer lamslå typ i stil med coop och störningar på nätet osv... Kanske rent av strömavbrott kortare perioder.
Men det är ju de flesta här inne redan preppade för, så passa på att mentalt preppa de om kring er, genom att ta upp diskussioner.... vad skulle du göra om detta med coop hände igen, fast med din bank? Ta upp samtal om de ddos attacker o sådant som varit nyligen.. få dem att tänka att det kan vara bra att ha några hundralappar i kontanter liggandes, eller börja månadshandla istället för daglighandla.
För de runt om er, de kommer indirekt kunna bli en belastning på eran prepping... Jag tänker på tråden "eftersläntare"

Summa summarum.
Nej, vi kommer inte hamna i väpnad konflikt, så försvaret har lite tid på sig att bygga upp mer.
Samt hemvärnet ökar.. totalförsvaret har väckts till liv igen och i vissa kommuner nu så börjar vissa anställda få krigsplaceringar.
Försvarspengen ökar nästan för varje månad nu och fler försvarssystem handlas in. typ patriot som ska skydda från inkommande robotar/missiler

Så det är lugnt... ingen panik ännu.
När jag börjar rygga, då kan ni ta fram hjälmen. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev: 17 mar 2022 20:45 Jag oroar mig inte så mycket för att Putte skall försöka anfalla Sverige inom den närmaste tiden. Han är fullt upptagen med Ukraina. Det som oroar mest är tanken på att han ballar ur så mycket att han släpper en tactical nuke på Odessa eller någon annan stad. Vad som händer om han släpper en ICBM vill jag inte tänka på.

För att stilla tankarna med att fundera över något konkret: Hur kommer EU, USA och den övriga världen att reagera på en tactical nuke respektive en ICBM?
Så här tänker jag med. Nu tror jag väl inte att det ska hända egentligen men händer det något anfall mot Sverige så blir det nog med kärnvapen.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Scoo »

Om, eller snarare när i min förhoppning, Sverige och Finland gemensamt går med i NATO så firar jag med champagne.
Om enbart Sverige går med medans Finland blir ute i kylan så firar jag det svenska medlemskapet med champagne. Och gråter en skvätt för Finland.
Om enbart Finland går med medans Sverige blir ute i kylan så firar jag det finländska medlemskapet med champagne. Och gråter en skvätt för Sverige.

Jag är hursomhelst väldigt hoppfull.
För mina barns skull
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av ofiam »

Jag tror som Marie säger att vi inte behöver oroa oss på kort sikt. Däremot känner jag intuitivt att vi skulle mycket snabbare än många räknat med hamna i oråd om vi gick med i Nato. Jag tror att det finns en färdig plan för det och att den skulle aktiveras omedelbart. Tror också att den är, faktiskt precis som han sa, något vi inte sett tidigare.

På ett sätt förstår jag att många på detta forum är så positiva till det. Det kan verka som att vi inte har något att sätta emot och att vi vill ha tryggheten i ett internationellt samfund som är tvingade att ställa upp för oss. Men jag tror att Sverige faktiskt har något speciellt. Att vara "alliansfri" och sin egen är ett stort ställningstagande som visar på vårt mod och vår fasta tro på att allting faktiskt går att lösa fredligt.

Sedan må jag väl tillägga att en upprustning av den militära styrkan förstås är på sin plats. 2% eller mer.. vad som än krävs. Ingen tvekan, det är inte vad jag pratar om.

Sist men inte minst. Vi ska inte glömma att vi är top-notch när det kommer till cyber warfare. Inte DDOS-attacker och andra icke-tekniska attacker (som kräver antal kontra kompetens när de utförs i stor skala). Men vi har något "vanligt folk" kanske inte tänker på som är nog så viktig i dagsläger, en stor cyber-kapabilitet.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Skymning »

Marie skrev: 17 mar 2022 21:37 Vi har försvarsystemet Patriot som ska kunna skydda mot inkommande missiler som kan bära kärnvapen..
Just ja, har glömt bort det. Anti ballistic missile försvar för helsike:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... arnsrobot/
Marie skrev: 17 mar 2022 21:37 Sedan har vi dessa sk60 planen.. de kan garanterat bära vapen.
Har sett dem IRL, de är 2 sitsiga träningsplan utan möjlighet att montera vapen på. De kan säkert modifieras i händelse av krig när alla flygplan räknas, vi har visst 150 av dem, men hur effektiva de är idag vet jag inte, inte direkt toppmoderna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_105
Marie skrev: 17 mar 2022 21:37 Dels så har ryssland fullt upp i ukraina nu och det går inte bra... väldigt mycket resurser försvinner och det är dålig stridsmoral, problem med logistik.. och det är ändå grannlandet med mååånga mil angränsande gräns..
Exakt, deras professionella arme är upptagna och lider av stora förluster. Puttler är sur och hotar hela världen som har försett Ukraina med mer anti-tank vapen än vad Ryssarna har tanks! För varje tank som exploderar så dör det 3-4 på insidan, roller som finns i tanks är commander, chafför, skytt och eventuellt laddare, om den inte är automatiserad. Att träna i tanks för att bli åtminstone okej att kunna rulla ut i krig det tar tid, det är inte bara kostnaden för militär utrustning, utan även personal, sen ska material köpas in, underhåll m.m. De trupper som är kvar i Ryssland för att hålla ställningarna mot revolter är främst reservister och värnpliktiga - Röda armens möjligheter att kriga minskar. För varje AT4/RB57 missil vi skickar till Ukraina gör situationen bättre. Best defence, good offense.

Med tanke på att Saab tillverkar NLAW lokalt som gör slut på diverse ryska tanks så är vi i en bättre situation. Typ så här ser det ut när en ATGM slår ut en Rysk tank, i videon visas Javelin men resultatet är detsamma: grillade Ryssar: https://twitter.com/RALee85/status/1501464791222824966

Att bygga upp förlorad förmåga igen för att kunna hota västvärlden igen kommer ta många år, kanske över ett decennie. Ryssland går all in i Ukraina just nu på grund av Puttlers stormakts illusioner och hoppas på vinst, de har bara inte fattat att de har förlorat, för varje dag de är kvar i skogen och inte rullar in i Kiev så minskar oddsen för dem. Idioterna har varit på campingsemester med sina trucks på en väg i 2 jäkla veckor!

Ur det här kriget kommer Ryssarna vara försvagade och deras ekonomi är kört i backen, Inte världens bästa position att bygga upp en supermakt igen. Men det jag oroar mig mest för är inte invasion utan att psykfallet i Kreml får spel och skjuter iväg missiler med ABC vapen. När missilerna väl slår ner så hjälper inget 2% försvar eller NATO medlemskap.
слава україні - на хуй путін!
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Kråka »

Jag är på Ursus linje, tyvärr har vi inkompetenta ryggdunkar politiker men man får det man förtjänar.
Det finns precis noll handlingskraft hos våra politiker såvida det inte gäller att bortförklara eller ta äran för något så man blir vald för ännu en mandatperiod. Förut skulle jag inte tveka en sekund att försvara Sverige men idag skulle jag inte kliva fram som frivillig. Däremot skulle jag ställa upp i en motståndsrörelse. Tragiskt men sant att det blivit så. Senfärdighet har blivit synonym med vår regering.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2853
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Marie »

Om jag inte missförstått det hela....... men man försvarar väl sitt land och gränser.... inte nuvarande sittande regering.. den skiftar ju var 4:e år, så ska man ändra sina värderingar om man ska försvara landet var 4:e år oxå då? :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av Skymning »

Marie skrev: 17 mar 2022 22:42 Om jag inte missförstått det hela....... men man försvarar väl sitt land och gränser.... inte nuvarande sittande regering.. den skiftar ju var 4:e år, så ska man ändra sina värderingar om man ska försvara landet var 4:e år oxå då? :hm:
Politiker kan dessutom ändra åsikter med tiden när de kommer till en viss insikt, eller för att opinionen svänger (vänder kappan efter vinden), eller som vi ser nu - dramatiska geopolitiska förändringar i närområdet och krig i Europa.

Exempel: Samhällshataren Rheinfelds definition av försvar som "särintresse" är borta. Moderaterna prioriterar nu försvaret. 100% omprioritering. Moderaterna idag är inte vad de var för 10 år sedan, eller 30 år sedan. Inte för att jag vet om jag kommer rösta på dem, men som sagt - exempel.
слава україні - на хуй путін!
XYZZY
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 jul 2021 21:02

Re: Sverige fegar ur, igen

Inlägg av XYZZY »

Marie: apropå att regeringen byts vart 4:e år. Tveksamheten att riskera livet för sitt land beror kanske på att man inte tror/anser att politikerna har landets bästa för ögonen när de agerar nu. Hur ska det då bli när de kommer under press, tänker de som nu först på sig själva eller kan de lyfta och bli som Zelensky som verkar se Ukrainas bästa som det viktigaste.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"