Ukraina och idéer om modern krigföring

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av Ursus »

Tycker att en stor lärdom av Ukrainakriget har varit kring militär doktrin och hur vi tänker kring angrepp idag.

Det har funnits en uppfattning på senare tid att krig i modern tid vinns inom några dagar med överväldigande styrka och högt tekniska förband, och då driver försvararen antingen ut fienden eller så går angriparen in i ockupationsfas (beroende på vem som segrar).
Som konsekvens har Sverige genom diverse försvarsbeslut rustat ned förband med anor från stormaktstiden, sprängt sönder befästningar för miljarder, och gjort sig av med förråd och upplag i oräkneliga mängder. Istället skall försvaret vara mindre och "flexibelt". Jag har aldrig riktigt trott på det där, och Ukraina har gett mig fog för tankarna.

Vid asymmetrisk krigföring, exvis Afghanistan/Irak, Tjetjenien, Libyen, kan det säkert stämma att mindre rustade länder kan bli nedkämpade snabbt och därefter följer städuppdrag i åren som följer. Men Ukraina är betydligt mer symmetriskt mot Ryssland i militär förmåga än vad ryssarna har velat tro, och vad har hänt? Deras dyra stridsflyg, drönare och attackhelikoptrar har fräst jord. Chockfasen är över, och allt har nu degenererat till grisig konventionell krigföring. Boots on the ground, som det kallas. Hur hade Ukraina klarat sig utan lager av kalasher och RPG:s för att mota fienden? Utan en stark folkvilja och möjlighet att beväpna sagda folk?

När jag var liten och växte upp kring Kalixlinjen kunde man knappt gå en kilometer i valfri skog utan att stöta på bunkrar och anläggningar till förbannelse. Idag är allt borta och söndergrävt. I ljus av det som hänt senaste tiden kan man inte hjälpa att undra vilken enorm resurs alla dessa skulle kunna vara om krig hade kommit till oss istället för Ukraina? Hur länge hade vi kunnat hålla ut i alla dessa oräkneliga försvarsverk när fiendens smarta bomber hade tagit slut? Men nån gång någonstans bestämde sig förståsigpåare att krig var osannolikt, att freden var evig, och att försvaret var en relik från det förflutna. Undrar just hur de känner idag?

Bara lite tankar. Idag får inte ens hemvärnsgubbarna ha vapen och ammunition hemma, annat än med lås. För inte så länge sedan var det en självklarhet. Människan har en tendens att glömma snabbt.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av vantohal »

Jag känner också att jag lärt mig mycket. Hur sociala medier kan påverka en konflikt. Får man världen med sig via internet så är halva slaget vunnet på något vis.
Jag minns en gång i tiden när Telia mer eller mindre skröt i kvällspressen om hur de hade hjälpt Al-Assad med tekniken att kunna skicka ett sms till alla medborgare i landet, läs: Terrorister, där jag har fått för mig att det stod "Game Over" och se hur det utvecklade sig. Men vinden började blåsa i en annan riktning och kappan hängde som brukligt med.
Nu läser jag mycket om mer eller mindre mytologiska hjältar på en sida av en helt annan konflikt och jag måste säga att personligen är jag ganska skeptisk. Men vad vet jag? Inte ett skvatt som inte kommer från en nyhetskanal, och de har valt sida såklart, har de inte gjort det eller valt fel sida så har de ju blivit avstängda, så jag, en simpel Svensson, har iallafall ingen insikt.
Jag håller mig personligen väldigt neutral, jag säger inte att medias vinkel är helt galen och krig är naturligtvis fruktansvärt, men jag skulle inte heller säga att jag tror att deras vinkel är helt rätt.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av Skymning »

Läget i Sverige beror mycket på de tidigare idiot regeringarna som trodde på "den eviga freden". Sen vissas samhällshatande politikers attityd som kallade försvaret för "särintresse", fokus låg mot militära insatser på annat håll och det fuckade upp vår försvarsförmåga. Det kommer ta 10-20 år att bygga upp ett starkt försvar som kan agera självständigt utan NATO. 2% kommer inte att räcka.

För att vara en nyuppbyggd försvar så gör Ukraina MYCKET väl motstånd mot en arrogant FÖRE DETTA stormakt som tror sig vara oslagbar. Ukraina har redan nu vunnit informationskriget, jag har hört siffror på 0.25 miljon cybersoldater (troligtvis överdrivet), men det omfattar nog även propaganda och att bekämpa desinformation. Troligtvis varför vi inte sett någon form av lyckade angrepp mot Ukraina och även en reduktion mot västvärlden. Ryskt media blir enligt uppgift hackade och Ryssar föds med bilder från kriget, något som blir svårt att förklara för psykopaten i Kreml.

Appropå informationskrig så spelar videofilmer med drönare en stor roll, måste vara total terror att se en kamrats fordon plötsligt explodera och du hör dödsskriken medans de förkolnas på insidan. Om de inte hade varit för upptagna att hacka och spela musik i Rysk TV så hade det varit bra att visa Ryska tanks som exploderar och brinner upp. Sånt ger direkt effekt i folkopinionen, typ "Oh fuck! Vi kommer sluta som i Afghanistan." Här har Ukraina lärt sig från västvärlden och televiserar kriget.

Även sanktioner biter rejält, Ryssland är idag mycket beroende av västerländsk teknik (SCADA/ICS) och nu kommer det inte uppgraderingar eller support längre. Så länge som de inte gör revolution och placerar puttes huvud på ett spjut så kommer de bli tvungna att svänga om till Kina, vilket kommer ta tid, och allt pekar på att Kina kommer göra Ryssland till sin bitch. Det blir ingen ny storhetstid för Kreml, det blir "ner på knäna och sug".

Även geografin har Ukraina tagit med, de dränkte stora delar land för att förhindra framfart. Visst det är vinter-ish men få skulle riskera att åka över IS med en tank.

En annan intressant aspekt är att även om Ukraina inte har inhemsk produktion av avancerade vapensystem så gör de ett mycket bra motstånd. Sverige HAR en avancerad industri som spottar ut avancerade vapen som Saab 340, Gripen E, NLAW, Archer m.m. så har vi bara hälften av den fighting spirit som Ukraina har så är halva striden vunnen.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av Parabellum »

Skymning skrev: 10 mar 2022 13:11 Läget i Sverige beror mycket på de tidigare idiot regeringarna som trodde på "den eviga freden". Sen vissas samhällshatande politikers attityd som kallade försvaret för "särintresse", fokus låg mot militära insatser på annat håll och det fuckade upp vår försvarsförmåga. Det kommer ta 10-20 år att bygga upp ett starkt försvar som kan agera självständigt utan NATO. 2% kommer inte att räcka.

För att vara en nyuppbyggd försvar så gör Ukraina MYCKET väl motstånd mot en arrogant FÖRE DETTA stormakt som tror sig vara oslagbar. Ukraina har redan nu vunnit informationskriget, jag har hört siffror på 0.25 miljon cybersoldater (troligtvis överdrivet), men det omfattar nog även propaganda och att bekämpa desinformation. Troligtvis varför vi inte sett någon form av lyckade angrepp mot Ukraina och även en reduktion mot västvärlden. Ryskt media blir enligt uppgift hackade och Ryssar föds med bilder från kriget, något som blir svårt att förklara för psykopaten i Kreml.

Appropå informationskrig så spelar videofilmer med drönare en stor roll, måste vara total terror att se en kamrats fordon plötsligt explodera och du hör dödsskriken medans de förkolnas på insidan. Om de inte hade varit för upptagna att hacka och spela musik i Rysk TV så hade det varit bra att visa Ryska tanks som exploderar och brinner upp. Sånt ger direkt effekt i folkopinionen, typ "Oh fuck! Vi kommer sluta som i Afghanistan." Här har Ukraina lärt sig från västvärlden och televiserar kriget.

Även sanktioner biter rejält, Ryssland är idag mycket beroende av västerländsk teknik (SCADA/ICS) och nu kommer det inte uppgraderingar eller support längre. Så länge som de inte gör revolution och placerar puttes huvud på ett spjut så kommer de bli tvungna att svänga om till Kina, vilket kommer ta tid, och allt pekar på att Kina kommer göra Ryssland till sin bitch. Det blir ingen ny storhetstid för Kreml, det blir "ner på knäna och sug".

Även geografin har Ukraina tagit med, de dränkte stora delar land för att förhindra framfart. Visst det är vinter-ish men få skulle riskera att åka över IS med en tank.

En annan intressant aspekt är att även om Ukraina inte har inhemsk produktion av avancerade vapensystem så gör de ett mycket bra motstånd. Sverige HAR en avancerad industri som spottar ut avancerade vapen som Saab 340, Gripen E, NLAW, Archer m.m. så har vi bara hälften av den fighting spirit som Ukraina har så är halva striden vunnen.
Har egentligen inget att säga om textens innehåll, men kan däremot tycka att man kan önska mer gällande språkbruket.
Vill man kunna uttrycka sig friare, alltså skriva och sen tänka efter, så är sandlådan ett bättre ställe.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av Skymning »

Parabellum skrev: 10 mar 2022 21:10 Har egentligen inget att säga om textens innehåll, men kan däremot tycka att man kan önska mer gällande språkbruket.
Vill man kunna uttrycka sig friare, alltså skriva och sen tänka efter, så är sandlådan ett bättre ställe.
Ser inget problem med det jag skrev, vad var det?

Att regeringarna innan var idioter det står jag för, det är som de bodde i något fantasiland där det inte fanns krig.
Att Putin är en psykopat, samma.
Att Ryssland är en f.d. stormakt som tror att de är speciella, samma.
Vad Kina kommer göra med Ryssland om de får möjlighet, det ger jag en tydlig tolkning om.

Jag är Svensk, jag svär när jag vill betona någonting, jag totalhatar Ryssland och då blir det svordomar. Ska inte behöva vara i något speciellt forum för det, jag är inte intresserad av att vara i sandlådan, har noll intresse för att höra extrema politiska åsikter som vissa kan ha (och som en del hintar om utanför sandlådan), klarar mig bra utan det subforumet.

Tycker forumets admins annorlunda så får de väl censurera om någon blir kränkt av svordomar. Men då kan jag garantera att anmälningarna går upp när någon annan säger något som jag inte gillar.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av Parabellum »

Skymning skrev: 10 mar 2022 21:19
Parabellum skrev: 10 mar 2022 21:10 Har egentligen inget att säga om textens innehåll, men kan däremot tycka att man kan önska mer gällande språkbruket.
Vill man kunna uttrycka sig friare, alltså skriva och sen tänka efter, så är sandlådan ett bättre ställe.
Ser inget problem med det jag skrev, vad var det?

Att regeringarna innan var idioter det står jag för, det är som de bodde i något fantasiland där det inte fanns krig.
Att Putin är en psykopat, samma.
Att Ryssland är en f.d. stormakt som tror att de är speciella, samma.
Vad Kina kommer göra med Ryssland om de får möjlighet, det ger jag en tydlig tolkning om.

Jag är Svensk, jag svär när jag vill betona någonting, jag totalhatar Ryssland och då blir det svordomar. Ska inte behöva vara i något speciellt forum för det, jag är inte intresserad av att vara i sandlådan, har noll intresse för att höra extrema politiska åsikter som vissa kan ha (och som en del hintar om utanför sandlådan), klarar mig bra utan det subforumet.

Tycker forumets admins annorlunda så får de väl censurera om någon blir kränkt av svordomar. Men då kan jag garantera att anmälningarna går upp när någon annan säger något som jag inte gillar.
Som jag skrev i ovanstående: Har egentligen inget att säga om textens innehåll, men kan däremot tycka att man kan önska mer gällande språkbruket.

Jag är mycket väl medveten om vårat språks nyanser och att man använder sig av svordomar för att understryka sin ståndpunkt.
Det jag tänker på är att man använder språket olika, beroende av vilket forum man befinner sig i. (forum= samtals plats)
Att censurera texter är vi här på preppad.se inte mycket för, utan önskar att författaren själv gör det, genom att tänka på hur man uttrycker sig
innan publicering.
Vi är alla vuxna här inne och att utrycka sig "ner på knä och suga" kanske passar sig i vissa forum, men att exempelvis göra det i ett forum med okända människor kan anses olämpligt.
Detta är inte facebook där man kan skrika sig blå och då få hejarop.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3221
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av Parabellum »

Det finns även emojis för att understryka mer färgstarkt och tydliggöra hur man känner inför saker.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ukraina och idéer om modern krigföring

Inlägg av reboot »

Tar och lättar upp den här tråden med de fem ryska hisspojkarna!

A team of Russian soldiers wanted to use the elevator to reach the roof of an office building.

The Ukrainian administration of the building trapped them inside by cutting off the electricity.

The Ukrainians also used an industrial camera to take this commemorative photo


3B209057-FEF8-4DD8-9688-8ED9F291CA5D.jpeg
3B209057-FEF8-4DD8-9688-8ED9F291CA5D.jpeg (64.36 KiB) Visad 268 gånger


Hur det gick sen, förtäljer inte historien...https://twitter.com/visegrad24/status/1 ... 8520768515

Kanske det börja droppa bensin från taket på hissen? eller nån slängde granater på dom? eller gav dom upp?
Han längst bort verkar redan ha skitit i brallan av ansiktsuttrycket att döma och det bötjar lukta skit i fläkten!
Hur skjuter man sig ut ur en hiss mellan två våningar?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"