Walkie talkie

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Walkie talkie

Inlägg av Daltorpet »

Skymning skrev: 11 mar 2022 19:47 Ok, men kräver Jaktradio någon licens? Är den bättre i räckvidd?

Såg på Kjell att det finns alternativa antenner att köpa (skogsantenn). Naturligtvis var den slutsåld i hela Sverige då men kanske kommer in igen.
Jag tror inte att jaktradio kräver någon licens, eller jag känner då ingen som har det isf. Men det finns nog någon som kan det bättre som svarar. Jag är lite nyfiken själv för har aldrig hört talas om en licens på jaktradio.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Walkie talkie

Inlägg av Baddaren »

Jaktradio är licensfri, och har bättre räckvidd än PMR, den är normalt på 155MHz och har 5W i uteffekt(en PMR ligger på 0,5W). Det finns även 31MHz jaktradio, jag tror att jägare i norrland använder denna en del, men att 155MHz är vanligast i resten av landet. Det är nog inte några stora skillnader i räckvidd mellan 31 och 155.

En annan fördel med jaktradio är att det finns gott om tillbehör som laddare, antenner och handsfree. Biltema, XXL och Hylte lantmän har en del billigare modeller, Icom, lafayette och Zodiac är lite dyrare modeller. Många av modellerna är Mil-spec, slagtåliga och är vattentäta enligt IP67

jr.jpg
jr.jpg (32.61 KiB) Visad 388 gånger
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Walkie talkie

Inlägg av maskros »

Jaktradio kräver inte licens.
Jaktradio har markant längre räckvidd än PMR. Praktiska prov i östra SE3 (ej fri sikt, ej berg emellan) har visat mig att de räcker typ 10 ggr längre med standardantenn och då pratar jag om Biltema-radio som går 5 km om det inte är berg emellan.
Har skogsantenner till mina Biltema, det blir inte dubbelt så lång räckvidd med skogsantenn jfr std.
Jaktradio är bättre i alla avseenden utom priset. Vill man bara vara nåbar i traktorn på gärdet jämte boningshuset och på vedbacken är ett par PMR för 500 kr eller så perfekta. Har man högre krav bör man titta på jaktradio.
Senast redigerad av maskros den 11 mar 2022 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Walkie talkie

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Tack för alla tips!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Walkie talkie

Inlägg av maskros »

OM du bestämmer dig för PMR tycker jag att du ska ställa fyra krav på dem:
Laddbara.
Bältesclips.
Laddstation, av bekvämlighetsskäl.
Vattentäta.

En bonus är om de använder standardbatterier, AA eller AAA.
Tyckande: Köp hellre 4 för 500 kr/par än 2 för 1000 kr/par - för den situation du är i.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Walkie talkie

Inlägg av Parabellum »

Jag anser att en hand radion tar AA, AAA eller 18650 är det absolut viktigaste.

Allt annat är en bonus.
Pris är också en faktor, då jag inte kan trycka egna sedlar. ;)
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Walkie talkie

Inlägg av Baddaren »

Det är en bra poäng, en brist som många apparater har idag, att dom inte accepterar vanligt förekommande batterier.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Walkie talkie

Inlägg av Skymning »

maskros skrev: 11 mar 2022 20:39 Tyckande: Köp hellre 4 för 500 kr/par än 2 för 1000 kr/par - för den situation du är i.
För mig är situationen: Fuck it, nu kör vi. Pengar på banken är inget värt om samhället inte finns kvar om 3 år. Vi befinner oss i en extraordinär situation just nu och pensionsförsäkring är inte direkt vad jag oroar mig för.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Walkie talkie

Inlägg av maskros »

Skymning skrev: 11 mar 2022 22:31 För mig är situationen: Fuck it, nu kör vi. Pengar på banken är inget värt om samhället inte finns kvar om 3 år. Vi befinner oss i en extraordinär situation just nu och pensionsförsäkring är inte direkt vad jag oroar mig för.
Det kan jag sympatisera med. Jag har bara fastnat i ursprungsfrågan och försöker besvara den.
Funderat på att skaffa då jag ogillar att ha telefon på mig hemma på gården då jag e snål och skräpet lätt går sönder. Enkel, billig och smidig. Några förslag?
Senare skriver OP om att gården är 3 ha. Då räcker en billig PMR gott och väl, för OP, i OPs situation. Själv har jag andra grejer och förstår att andra vill ha andra grejer men i min enkelspåriga hjärna är det OT i just denna tråd.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Walkie talkie

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Håller med om pengar delvis. Men med lågavlönad jobb 60% anställning har man inte så mkt pengar och får inte ens ta lån. Man får leva efter sina tillgångar. Behöver jag något dyrt får jag spara till det och det känns viktigare med andra saker än dyr walkie talkie.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"