Walkie talkie

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Walkie talkie

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Funderat på att skaffa då jag ogillar att ha telefon på mig hemma på gården då jag e snål och skräpet lätt går sönder. Enkel, billig och smidig. Några förslag?
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Walkie talkie

Inlägg av vantohal »

Det beror på vad du har för behov såklart och vem eller vilka du har tänkt dig att prata med. Du bör ju vara på samma frekvenser som dem. Sedan kommer ni inte att ha samma räckvidd såklart. En walkie talking kommer också att vara (mycket) mer skrymmande än en mobiltelefon, om du inte riktar in dig på de jättesmå modellerna såklart, har dock varit skeptisk till kvaliteten hos de jag har sett, de är mer vad barn brukade leka med.
Baofeng fungerar för det mesta, har lite erfarenhet av att kvaliteten kan vara lite upp eller ner, vissa är bra, vissa rent dåliga och aldrig jättebra. De är dock billiga och täcker in ganska många frekvenser på 70cm och 2m. Har sex stycken i olika modeller.
Den bästa walkie talkien jag har är en President för 11m AM/FM, den är bra, ganska dyr och stor i relation till en mobiltelefon. 27Mhz är dessutom relativt välanvänt och det finns ganska mycket människor som lyssnar, iallafall där jag bor.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Walkie talkie

Inlägg av Skymning »

Någon som testat räckvidden på WT? Tänker mig för nära kommunikation kring boende. Misstänker att de från Kjell och Co inte riktigt är top of the line och att det finns bättre.

Går det att öka räckvidden genom att byta antenn? Typ omni eller riktad antenn över exempelvis ett fält.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Walkie talkie

Inlägg av vantohal »

Skymning skrev: 11 mar 2022 11:05 Någon som testat räckvidden på WT? Tänker mig för nära kommunikation kring boende. Misstänker att de från Kjell och Co inte riktigt är top of the line och att det finns bättre.

Går det att öka räckvidden genom att byta antenn? Typ omni eller riktad antenn över exempelvis ett fält.
Jag tror inte man får byta antenn. Det borde gå men inte enkelt utan mer att man får löda själv.
Så egentligen får man inte använda ex Baofeng på de banden. Vill också minnas att max effekt är 0,5 W, vilket baofeng inte är kapabla till.
För grannskap, beroende på vad man lägger in i ordet grannskap, så borde ett par bättre apparater för SRBR eller 446 duga. Jaktradio likaså, där den genomgående kvaliteten på apparater verkar bättre.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Walkie talkie

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Gården är 3 hektar så inte lång räckvidd. Mer för att ha stå bredvid när man är i vedboden eller verkstaden. Alltså prata med frun som tvingar mig att ha telefon på mig fast jag är på gården.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10595
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Walkie talkie

Inlägg av bastard »

skaffa några beofang
enklare inne och en tåligare med dig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Walkie talkie

Inlägg av maskros »

Hemma på gården som är 3 ha, då har du inte mer än 300 m åt något håll antar jag. Jag har såna hemma på gården som slängradio. Föreslår dessa https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -km-p33046 då de är billiga och lätta att ställa i laddaren när man kommer in. Ingen superkvalitet, säkert laddar de sönder så småningom och massa annat dåligt. Men för 600 kr är det helt ok. Jag har inte just den modellen men en liknande och laddstationen är väldigt trevlig för den som är bekväm av sig.

Vill du lägga lite mer pengar så https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... ack-p33467 så får du vattentäta (enligt reklamen i alla fall).

Själv har jag som sagt PMRer runt huset ibland när jag inte vill ha med telefonen och har köpt billiga som jag råkar komma över. Funkar fint bara man inte har för stora förväntningar på dem. I praktiken går de sällan mer än 500 m om man inte har fri sikt, oavsett om det står 12 km på dem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Walkie talkie

Inlägg av Parabellum »

Fördelen med de sistnämnda maskros tar som exempel är att deras kraft källa är AA batterier.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Walkie talkie

Inlägg av Baddaren »

Jag har jaktradio, dom kostar ofta en del, typ 2000kr/st men åtminstone dom större märkena har hög kvalitet(jämfört med billiga PMR från kina), är vattentäta, och är enkla att använda, många som är mindre teknik kunniga som får en baofeng i handen första gången lyckas trycka över den från VFOa till VFOb, eller ställa om den till fel frekvens.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Walkie talkie

Inlägg av Skymning »

Ok, men kräver Jaktradio någon licens? Är den bättre i räckvidd?

Såg på Kjell att det finns alternativa antenner att köpa (skogsantenn). Naturligtvis var den slutsåld i hela Sverige då men kanske kommer in igen.
слава україні - на хуй путін!
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"