Försämrad köpkraft

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Försämrad köpkraft

Inlägg av xsive »

Vi ser ju redan nu att kostnader för el och bränsle gått upp kraftigt under 2022 och framförallt sen Ukrainakriget startade.

Även matpriserna har börjat stiga och sägs bara vara början
Länk från tråden nyhetsnotiser:
https://www.dn.se/ekonomi/matprischock- ... elt-sjukt/
Vad inflationen hamnar på i år går väl inte gissa men lär sluta långt över 5%

Inkomsterna kommer ju inte att stiga då dom flesta avtal är flerårs och täcker även 2022
IF Metall avtal sträcker sig över 29 månader från 2020 fram till 31a Mars 2023.
Samma för Unionen som också gäller fram till våren 2023.
Det har ju funkat när vi haft stabil och låg inflation men i år lär nog dom flesta få sänkta reallöner.
Pensionärer, arbetslösa och långtidssjukskrivna lär väl heller inte kompenseras för prisökningarna i år

Riskbanken har börjat indikera höjd ränta redan i år vilket kommer driva dom rörliga bostadslånen uppåt
https://www.svd.se/rantehojningar-vantas-trots-kriget

Vi har samtidigt bestämt satsa på försvaret, och vi har troligen en ny flyktingkris på gång. (Igår bedömde man upp till 200t till Sverige)
Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. (Även om man har hintat att vi skall dra ner på avbetalning av statsskulden)
Detta är inget politiskt inlägg på något sätt utan bara ett konstaterande av fakta att man får räkna med mindre över i plånboken i år.

Tror ni det kommer som en chock får folket när dom faktisk märker att pengarna minskar eller kommer man börja dra in på svångremmen redan nu?
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av Obstinat »

xsive skrev: 12 mar 2022 09:45 Vi ser ju redan nu att kostnader för el och bränsle gått upp kraftigt under 2022 och framförallt sen Ukrainakriget startade.

Även matpriserna har börjat stiga och sägs bara vara början
Länk från tråden nyhetsnotiser:
https://www.dn.se/ekonomi/matprischock- ... elt-sjukt/
Vad inflationen hamnar på i år går väl inte gissa men lär sluta långt över 5%

Inkomsterna kommer ju inte att stiga då dom flesta avtal är flerårs och täcker även 2022
IF Metall avtal sträcker sig över 29 månader från 2020 fram till 31a Mars 2023.
Samma för Unionen som också gäller fram till våren 2023.
Det har ju funkat när vi haft stabil och låg inflation men i år lär nog dom flesta få sänkta reallöner.
Pensionärer, arbetslösa och långtidssjukskrivna lär väl heller inte kompenseras för prisökningarna i år

Riskbanken har börjat indikera höjd ränta redan i år vilket kommer driva dom rörliga bostadslånen uppåt
https://www.svd.se/rantehojningar-vantas-trots-kriget

Vi har samtidigt bestämt satsa på försvaret, och vi har troligen en ny flyktingkris på gång. (Igår bedömde man upp till 200t till Sverige)
Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. (Även om man har hintat att vi skall dra ner på avbetalning av statsskulden)
Detta är inget politiskt inlägg på något sätt utan bara ett konstaterande av fakta att man får räkna med mindre över i plånboken i år.

Tror ni det kommer som en chock får folket när dom faktisk märker att pengarna minskar eller kommer man börja dra in på svångremmen redan nu?
Tycker mig ha märkt minskad biltrafik redan plus att hastigheten har sjunkit (antar för att spara bränsle?) Prövade häromveckan dels pga snålhet att dra ned farten med 10 km då jag var ute o körde med mitt icke aerodynamiska skåpsläp. Förbrukningen minskade med 1,5 dl bensin/ mil!

Fortsätter det så här med eller utan krig i Ukraina så känner iaf jag att man snart lika gärna kan sitta hemma o mata in ved i kaminen. Låta bilen stå o få till ordentliga växtodlingar o skaffa höns :D
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av bastard »

när allt utom lönen ökar ordentligt kommer många skrika
vi får se hur det blir
i värsta fall får man börja odla ordentligt, då har man potäter för halva årets matbehov
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av mango »

Känner redan av det som fan.

Drivmedel, el, trävaror, väggrus, transporter och inte fan är det krigets fel utan våra totalt odugliga politiker under 30 års tid.

Jag känner som sagt av det och enda trösten är att många som röstat fram dem kommer få smaka på en ännu större bit av kakan!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av bastard »

större?
inte mindre ? ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av maskros »

Jag tror inte folk i allmänhet drar åt svångremmen i förebyggande syfte. Man kör nog på som vanligt tills det gör för ont. Sen gnäller man. Sen kanske man drar åt svångremmen. Chock vet jag inte, men förnärmelse.

Här hemma har vi pratat solceller länge men det är först nu när elräkningarna droppar in som det blir seriösa diskussioner. Då är syftet att spara pengar, inte att preppa och det går i det läget snabbt att räkna hem en anläggning. Annars har coviden för vår personliga ekonomiska del varit väldigt bra för vi spar mycket bilpengar på att jobba hemifrån.

Blev lite OT där, sorry.

Vi får nog, som xsive och DN skriver räkna med tydligt högre priser på allt möjligt - även pengalån. Var det tar vägen blir intressant. I år lägger jag åkermarken i träda för att slippa köra så mycket med traktorn. Kommer bara att odla för husbehov och främst sånt som är dyrt att köpa. Räknar iskallt med att det kommer finnas potatis i affären.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av Kardinal »

Ökad säljskraft! Grejer man köpt för dollar för 5 år sen kan man sälja med vinst idag utanför Sverige :P
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av FCR2 »

Passerar byns största busshållplats på väg hem från jobb, när alla med kontorsjobb är på väg till jobb, mängden resande har redan fördubblas. Från 5 pers till 10 pers.
Samma med pendlarparkering som bevakas på jobb, från typ två bilar till ca 10 st.
Så det går fort nu.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av BarbaryanKvlt »

45×45 reglar hade gått upp med 10 kr metern sen sist jag köpte. Köper då på lokal butik som senast jag köpte va 3 kr metern dyrare än Byggmax.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Försämrad köpkraft

Inlägg av maskros »

Obstinat skrev: 12 mar 2022 10:34 Tycker mig ha märkt minskad biltrafik redan plus att hastigheten har sjunkit (antar för att spara bränsle?) Prövade häromveckan dels pga snålhet att dra ned farten med 10 km då jag var ute o körde med mitt icke aerodynamiska skåpsläp. Förbrukningen minskade med 1,5 dl bensin/ mil!
Min fetning i citatet ovan.

Kul att fler noterat det. Jag kör motorväg då och då och på sistone har jag noterat samma sak. Förr var jag i stort sett ensam om att hålla hastighetsbegränsningen, nu är det massor av bilar som kör lagligt. Bilen min slickar normalt i sig ca 0,7 när jag kör lagligt på motorvägen, lägger jag på 15 km/h drar den över 0,8. På 60 mil blir det 150 kr som jag hellre använder till att byta ut burgarstället längs vägen till en restaurang.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"