Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av maskros »

Prepp handlar i min värld om att klara sig när SHTF men också om att klara sig mindre dåligt när ekonomin blir tuffare.

Har man möjlighet att få fram pengarna verkar denna firmas minsta trefasanläggning http://www.swedensol.se/kompletta-solce ... aket-5000w för 48.000 kr vettig på pappret. Man kan även levla upp den och få en annan växelriktare som vid strömavbrott ger 230 V enfas direkt ur växelriktaren när solen skiner utan batterier och annat tjafs. Men då stiger priset.

Samtidigt så är återbetalningstiden på en en sån liten anläggning kort. Räknar jag hemma hos mig är den återbetald på 4-6 år, vilket beror på hur mycket man själv gör av med. Kan man använda all el som produceras så får man en besparing på (om elen kostar 4 kr/kWh ur väggen) kring 20-24 tusen/år med en sån, och då är den betald på under 3 år.

Det kostar förstås extra med växelriktaren som kan ge 230 V vid solsken men man får med en sån både ekonomisk prepp och el-prepp i samma anläggning. Standardväxelriktaren i paketet är (om jag fattar rätt) denna http://www.swedensol.se/produkter-solel ... sma-5000tl (17.500 kr) medan den med uttag är http://www.swedensol.se/produkter-solel ... &limit=100 (27.500 kr) så det är 10 kkr extra vilket betyder ett halvår längre återbetalningstid.

Jag vill påpeka att jag inte har någon som helst koppling till firman jag länkar till men är lite imponerad av grejerna. De erbjuder avbetalningsköp för 450 kr/mån på anläggningen vilket blir ca 5.500 kr/år som är mindre än besparingen. Alltså ett givet köp även för den som ogillar skulder eftersom man i teorin betalar 5.500 kr/år för något som sparar in nånstans kring 20.000 kr/år.

Detta är dock omonterat! Kostnader för montering och anslutning av elektriker tillkommer därför.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 12 mar 2022 19:14 Samtidigt så är återbetalningstiden på en en sån liten anläggning kort. Räknar jag hemma hos mig är den återbetald på 4-6 år, vilket beror på hur mycket man själv gör av med. Kan man använda all el som produceras så får man en besparing på (om elen kostar 4 kr/kWh ur väggen) kring 20-24 tusen/år med en sån, och då är den betald på under 3 år.
Njae. Nu producerar ju anläggningen som mest när elen är billigare på sommaren
Du får betalt Nordpool spotpris plus upp till 15öre plus 60öre i skattereduktion för din överproduktion på sommaren.
http://www.swedensol.se/Elbolag-koper-solel
https://hemsol.se/vanliga-fragor/skatte ... solceller/
Skattereduktionen gäller för det antal kWh du säljer totalt upp till samma antal kWh du köper
Sen minskar din också din nätkostnad sommartid.
Vad hamnar nordpol spotpris på i sommar? Svårt att förutsäga. Historiskt sett är spotpriset 50-100% högre på vintern
Du kanske kan räkna med att du får ca 2,50kr/kWh för ditt överskott i genomsnitt i SE3/4.
Fortfarande så får du betala vad elen kostar vid dyrpris på vintern. Går ju inte (längre) kvitta överskott på sommaren mot underskott på vintern.
4kr i kalkylen är nog lite väl optimistiskt men ingen vet väl vart elpriserna tar vägen i år.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av bastard »

om elpriserna skiter sig o ch ökar till europapriser och dessutom dom ökar så kommer solpaneler troligen löna sig relativt fort
men, inte om man annvänder djävligt el mycket på vintern
det går att lösa med vedeldning när det är kallt nog

har man solpaneler så ska man fundera lite på offgrid shtf
det finns flera olika sätt
lyxversionen är en hope solpaneler, snoffsig högspännings batteribank och en växelriktare som klarar ödrift
nackdelen med det är , kan du laga den själv om något strular?

själva panelerna kommer fallerera så småningom, men växelriktaren kommer sannolikt gå sönder först

en fullösning är ha kabel och kontakter och likrikartdioder nog, en 12v batteribank och vandalsäker växelriktare för 12v till 230v

skulle allt skita sig så kan man lätt koppla om panelerna till parallellkopplat och var sin backdiod
mata det in i en större 12v batteribank, få ut ca halva kwh per år (förluster i dioder och att inte optimalt ta tillvara solenergin
och sedan ha växelriktare till 230v för det som behövs där

finns lite mer fullösningar av olika sorter, men vi skippar det
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av maskros »

Du har helt rätt xsive. Jag försökte visa det i mitt första inlägg genom att feta att beräkningen gäller om man själv kan använda all el som produceras. Det är bra att du påpekar brister i resonemanget, då får jag bättre underlag för att skaffa en solanläggning hemma. Den i BOL är inte i första hand köpt av ekonomiska skäl.

Anläggningen i mitt exempel producerar rimligen 5.500 kWh/år och om jag lyckas använda allt själv under ett år, (vilket är troligare ju mindre anläggningen är) slipper jag köpa 5.500 kWh/år. Så länge jag inte säljer något av produktionen sparar jag alltså (årsproduktionen i kWh * inköpspris/kWh). Totalpriset för att få ut en kWh ur vägguttaget (både el och överföringsavgift) kan antas vara kring 4 kr/kWh i SE4 som i mitt exempel medför 5.500 * 4 kr = 22.000 kr.

Men låt mig mer realistiskt räkna på att jag använder halva produktionen själv och säljer halva. Med egna siffror från SE3 och fast pris 2,40 kr/kWh varav 1,30 kr/kWh (el) + 1,10 kr/kWh (överföring) för köpt el samt betalning 1,75 kr/kWh (avser nån slags förväntat snittpris 1,01 kr/kWh (ink moms och skatt) + nätnytta 0,14 kr/kWh + skattereduktion 0,60 kr/kWh) blir det som följer:
* Besparing = 2750 * 2,40 = 6.600 kr för att jag slipper köpa den elen.
* Försäljning = 2750 * 1,75 = 4.812 kr som betalning för elen jag säljer ut på nätet.
* Summa sparat blir (6.600 + 4.800) 11.400 kr per år.

Inköpspriset är med den dyrare växelriktaren 58.000 kr, monterar man själv men tar in en elektriker för eldragningen (gissar att elgubben kostar 10.000 kr) så hamnar man på totalt 68.000 kr, avrundat 70 kkr.

Tid tills anläggningen betalt sig själv med mina priser och mer realistisk beräkning:
Cash med enkla växelriktaren och kostnadsfri elinstallation: 50/11,4 = 4,4 år.
Cash med växelriktaren som ger ström vid nätbortfall och betald elektriker: 70/11,4 = 6,2 år.
Utökat huslån med låg ränta och hänsyn till skatteeffekter av räntan = under 10 år.
Blancolån till 5,55% RT från ICA och årskostnad 9.192 kr = 10 år (100 kr/mån billigare än att inte låna till anläggningen så man har sparat 12.000 kr under tiden).

Det jag försöker säga är att som jag ser det finns det ingen anledning att låta bli att köpa en (mindre) solanläggning om man har möjlighet, och ju mer man kan använda själv av det solanläggningen producerar dess kortare blir återbetalningstiden. (Får man mer betalt när man säljer än det kostar att köpa el ska man förstås göra tvärt om och maximera försäljningen. Så är fallet i SE1/SE2. Där är det tveksamt om det är vettigt att köpa en med dagens elpriser. Är nån intresserad kan jag göra motsvarande beräkning för det fallet.)

Håller du med nu xsive? :)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av maskros »

Det blev mycket nu men en insikt jag gjort är att en anläggning som är liten i förhållande till min egen förbrukning får betydligt kortare återbetalningstid än en större anläggning. Med andra ord, vill man ha en snabb prisreduktion för elen köper man en liten anläggning, vill man ha stor prisreduktion köper man en stor anläggning men då får man betala av på den under längre tid så man ser inte besparingen lika snabbt.

Idealet är kanske att köpa en liten anläggning, vänta tills den är betald och sen utöka den, vänta tills det är betalt, utöka, och så vidare.

En annan insikt för mig är att det nu finns växelriktare som, även utan batteri, kan ge viss el vid nätbortfall utan att de kostar jättemycket extra. 230 V 3.000 W är inte så himla illa. Räcker för tvättmaskin + vattenpump eller torktumlare + kyl o frys eller kyl o frys + rejäl dammsugare + belysning. Funkar t.o.m. att ladda elbilen om man tar några dagar på sig.

Tror att för min del skulle en 10 kW växelriktare enligt tidigare länk och 11 kW paneler bli en bra kombo. Växelriktaren är förberedd för batteri så det kan man komplettera med i efterhand om man vill. Man får för närvarande 50% bidrag av staten för batterier och 15% bidrag för installationsarbete av solgrejer. Jag tror det är en bra tid nu att skaffa solprylar. Elen har blivit dyrare och jag ser inget som kommer att göra den markant billigare framöver, priserna på solprylar har inte hunnit stiga av oljepriser och krig, inte mycket i alla fall, och staten ger en del bidrag.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 12 mar 2022 21:57 Anläggningen i mitt exempel producerar rimligen 5.500 kWh/år och om jag lyckas använda allt själv under ett år, (vilket är troligare ju mindre anläggningen är) slipper jag köpa 5.500 kWh/år. Så länge jag inte säljer något av produktionen sparar jag alltså (årsproduktionen i kWh * inköpspris/kWh). Totalpriset för att få ut en kWh ur vägguttaget (både el och överföringsavgift) kan antas vara kring 4 kr/kWh i SE4 som i mitt exempel medför 5.500 * 4 kr = 22.000 kr.

Men låt mig mer realistiskt räkna på att jag använder halva produktionen själv och säljer halva. Med egna siffror från SE3 och fast pris 2,40 kr/kWh varav 1,30 kr/kWh (el) + 1,10 kr/kWh (överföring) för köpt el samt betalning 1,75 kr/kWh (avser nån slags förväntat snittpris 1,01 kr/kWh (ink moms och skatt) + nätnytta 0,14 kr/kWh + skattereduktion 0,60 kr/kWh) blir det som följer:
* Besparing = 2750 * 2,40 = 6.600 kr för att jag slipper köpa den elen.
* Försäljning = 2750 * 1,75 = 4.812 kr som betalning för elen jag säljer ut på nätet.
* Summa sparat blir (6.600 + 4.800) 11.400 kr per år.

Inköpspriset är med den dyrare växelriktaren 58.000 kr, monterar man själv men tar in en elektriker för eldragningen (gissar att elgubben kostar 10.000 kr) så hamnar man på totalt 68.000 kr, avrundat 70 kkr.

Tid tills anläggningen betalt sig själv med mina priser och mer realistisk beräkning:
Cash med enkla växelriktaren och kostnadsfri elinstallation: 50/11,4 = 4,4 år.
Cash med växelriktaren som ger ström vid nätbortfall och betald elektriker: 70/11,4 = 6,2 år.
Utökat huslån med låg ränta och hänsyn till skatteeffekter av räntan = under 10 år.
Blancolån till 5,55% RT från ICA och årskostnad 9.192 kr = 10 år (100 kr/mån billigare än att inte låna till anläggningen så man har sparat 12.000 kr under tiden).

Håller du med nu xsive? :)
Nej... :)

Förvisso har du en fördel med fast pris vilket gör det enklare räkna på och räkna hem. 1,30kr/kWh året runt.
Alla med rörligt pris kommer ju att sälja el billgare på sommaren och köpa tillbaka den el på vintern till ett mycket högre pris.

Ditt pris för överföring på 1,10kr.. Består väl av rörlig överföring (Jag har 22öre) Energiskatt (Jag har 45 öre)
Resten är fasta avgifter och kommer du ändå få betala dom månader du inte köper en KWh utan bara säljer. Där är jag inte enig i din modell

Låt oss ta ett exempel.
Mr X har ett hus som förbrukar 12.000kWh/år
Mr X installerar 10kW solceller och dom producerar 10.000kWh/år
Elförbrukningen i huset är fördelad till 600kWh/mån under Maj-Sept och 1285kWh/mån resten av året (Bara ett exempel)
Mr X solceller producerar 10.000kWh och den är fördelad 1500KWh/mån under Maj-Sept och 357kWh/mån resten av året (Bara ett exempel)
Under dom fem sommarmånaderna kommer Mr X sälja sammanlagt 4.500kWh som sen köps tillbaka plus 2000kWh under vintern
I stort sett alla kommer att sälja el under sommaren även vid relativt små anläggningar eftersom förbrukningen är lägre då
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av bastard »

finns ju fler tankesätt för prepp

ett är att ha mera solpaneler än vad växelriktaren klarar sommartid
att ha dom så man maximerar energi vintertid

på det sättet förskjuter man energikurvan en del

klassiska är extremt söderläge för max energi på årsbasis, men har mest på sommaren mitt på dagen
har man ex tre slingor med solpaneler, en söder, en mer åt väst och en mer åt öst
och har dom så dom passar vintern mer än sommaren så får man mer energi vintertid men mindre på sommaren och mindre totalt

men får mer utspritt på dagen och över året
vilket är en fördel om man ska klara sig själv på solel

eller ha så man kan ställa om panelerna mellan årstiderna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 12 mar 2022 23:56 Låt oss ta ett exempel.
Mr X har ett hus som förbrukar 12.000kWh/år
Mr X installerar 10kW solceller och dom producerar 10.000kWh/år
Elförbrukningen i huset är fördelad till 600kWh/mån under Maj-Sept och 1285kWh/mån resten av året (Bara ett exempel)
Mr X solceller producerar 10.000kWh och den är fördelad 1500KWh/mån under Maj-Sept och 357kWh/mån resten av året (Bara ett exempel)
Under dom fem sommarmånaderna kommer Mr X sälja sammanlagt 4.500kWh som sen köps tillbaka plus 2000kWh under vintern
I stort sett alla kommer att sälja el under sommaren även vid relativt små anläggningar eftersom förbrukningen är lägre då
Jag har inga fasta priser medräknade i mina siffror. Det är uteslutande den rörliga delen jag tagit med. Jag betalar 2,40/kWh för att få ut den ur vägguttaget, sen tillkommer abonnemanget som jag alltså inte tagit med. Jag har från elräkningen dragit bort abonnemangskostnaden och "månadsavgift" (vad nu det är) och delat kvarvarande belopp med antal kWh. Då landar jag på 2,40 kr/kWh.

Mr Y:
6 kWh paneler ger 6.000 kWh/år.
Behov 600 kWh/mån maj-sept (5 mån) = 3.000 kWh.
Behov 1285 kWh/mån resten (7 mån) = 9.000 kWh.
Prod 900 kWh/mån maj-sept = 4.500 kWh.
Prod 214 kWh/mån resten (7 mån) =1.500 kWh.

Med mina kostnader per kWh och antagande att halva dygnsbehovet men begränsat till max halva dygnsproduktionen används direkt:
Sommar (behov begränsar): 1.500 kWh behöver inte köpas = sparar 3.600 kr, säljer 3.000 kWh för 1,75 = Får in 5.250 kr. Sommarsumma 8.850 kr.
Vinter (prod begränsar): 750 kWh behöver inte köpas = sparar 1.800 kr., säljer 750 kWh för 1,75 = Får in 1.300 kr. Vintersumma 3.100 kr.
Årssumma 11.950 kr.

Hur har jag nu räknat fel?

(Det optimala är att INTE sälja utan själv förbruka elen i så hög grad som möjligt. Gör jag så får jag 2,40 kr/kWh (genom besparing) istället för 1,75 kr/kWh för försäjning, en vinst på 65 öre. Jag har i försäljningspriset även räknat med skattereduktionen som kommer i deklarationen som ger 60 öre/kWh.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av xsive »

Haha vi är nära vara överens nu.
Sista frågan bara:
Din nätkostnad på 1,10kr/kWh
Vad består den av
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ekonomisk prepp OCH SHTF-prepp i samma solanläggning

Inlägg av maskros »

Nätkostnad (lätt avrundade siffror ink moms):
Totalt 4200 kr för 4100 kWh.
Abonnemang 1.100 kr
Överföring 1.250 kr
Skatt 1.840 kr
Utan abonnemang 3.100 kr för 4.100 kWh = 0,76 kr/kWh. :oops:

Förbrukning (lätt avrundade siffror):
Andelsel 1800 kWh 128 öre/kWh 2300
Elcertifikat 1800 kWh 1,30 öre/kWh 23
Moms 580
Utan månadsavgiften (40 kr) 2.900 för 1.800 kWh = 1,61 kr/kWh

Totalt 2,37 kr/kWh 8-) Rätt slutsumma, fel fördelning.

Jag tycker därmed fortfarande att resonemanget håller.
2,37 kr sparas för varje kWh jag använder själv.
1,75 kr erhålls för varje kWh som säljs.
I slutänden 11-12 kkr/år mindre pengar som ska ut, avrunda till 11.500 kr.

Den dyrare anläggningen med elektrikerhjälp men egen montering kostar 70 kkr.
Det dyrare ICA-lånet kostar under 10 år 9.200 kr om året vilket ger en ren vinst på 2.300 kr år då det sparar 11.500 kr/år.
Den billigare anläggningen utan hjälp kostar 50 kkr, chashar man det är den avbetald på 50/11,5 = 4,4 år.

Håller du med nu då? :lol:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"