Gerber

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Gerber

Inlägg av vantohal »

Gerber är ett ganska opopulärt märke på knivar får jag känslan av på olika forum. Speciellt Bear Grylls signaturmodeller verkar stå väldigt lågt i kurs. Jag äger ingen själv, men jag köpte en till en av mina söner när han var i tonåren, och den verkar fungera till sådant man normalt sett har en kniv till, och Bear Grylls var ju hans idol, så varför inte.
Jag kom att tänka på min gamla "Rambo-kniv". Den fungerade inte till någonting direkt, bladet skulle lika gärna kunna ha varit tillverkat av stampade konservburkar. Men den var cool tyckte jag, och den fick ut mig i skogen på kojbyggen, luftgevärsjakter och kottkrig.
Jag har också haft några ganska billiga gerber fickknivar, de har alla fungerat bra, har inte haft mycket negativt att säga om dem faktiskt.
Jo, Bear Grylls-kniven. Är det inte något av en medalj i utrustningskategorin att få ut ungdomar i naturen bara? Som sagt, det är en fungerande kniv, den verkar hållbar och robust, lätt att snygga till eggen på och tycker ynglingen i fråga att det är världens bästa kniv, som jag tyckte om min rambo-kniv en gång i tiden, så känns det genast som en ganska bra kniv, eller vad tycker ni?

(Idag har han en BK7, ett val jag kanske inte nödvändigtvis förstår, men riktigt häftigt verktyg)
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Gerber

Inlägg av mango »

Jo Gerber har nog spelat över hela kvalitetsskalan under åren. Har en gammal nästan 30 år rätt stor fällkniv som är av bra kvalitet med bra stål och en modern BG multitool som är glapp och racklig och känns som kina-junk.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Gerber

Inlägg av Baddaren »

En del av Gerber-knivarna har blivit populära att klanka ner på, men här och var hittar man recensioner med folk som faktiskt verkar vara ganska nöjda med dom, jag tänker särskilt på BG-edition knivarna. Kanske är det detta som händer när ett märke blir mainstream och håller ett lågt pris i samverkan med en lite cheesy marknadsföring.

Var det inte Survival lilly som sågade fällkniven A1 i en recension? Om jag inte missminner mig batongade hon sönder den med en stor sten och tyckte sedan att det var en dålig kniv. :lol: Men hon har sagt positiva saker om någon av BG knivarna, det går nog att hitta alla möjliga omdömen om dom.
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Gerber

Inlägg av pelleprepper »

Har en gerber multitool som jag ör sjukt nöjd med. Ligger i fickan på hemmajobbyxorna och används ofta. Kan inte tälja till ett spjut eller så men till smågrejer funkar den ypperligt.
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Gerber

Inlägg av ofiam »

Onekligen en intressant iakttagelse där. Jag har aldrig haft mycket till övers för Gerbers men när du drar fram Rambo-kniven och sätter det i sammahanget att det faktiskt kan skapa ett intresse så vaknar jag. Helt rätt. Så har jag inte tänkt på det tidigare.. men minns förstås hur Rambo-kniven fick mig att känna i unga dagar.

En lärdom/tanke jag ska med mig när det kommer till mina barn, tack för insikten! :up:
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Gerber

Inlägg av FCR2 »

Har en Gerber fällkniv som hänger på hemvärnsutrustningen, så används sällan men fullt tillräckligt för sitt syfte. Så inget problem där.
Däremot är jag inne på min andra gerber dime, den första där gick låsningen till knivbladet sönder. Och den andra, där gick skruvmejseln sönder direkt. Så de minsta multiverktyg är nog för klena för mina syften.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gerber

Inlägg av Charlie** »

Min uppfattning är att Gerbers knivar inte är vad de varit en gång i tiden.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Gerber

Inlägg av Ursus »

What Charlie said.

De har tullat ordentligt på kvalitetskontrollen senaste 10-15 åren. Om man får ett bra exemplar så får man ett bra exemplar, men det finns oräkneliga historier där breda fulltånge-Gerbers har brutits av; spets eller rent av mitt på. Något är inte okej med deras härdningsprocess; eller så är det kinesisk Mystery Metal som står bakom.

I allmänhet gillar jag inte heller designen. Oftast Sabre Grind plus en trubbig dubbelegg. Helt ogörliga till att tälja eller ens spänta med. Och varför skall man då ha en kniv alls, om den inte kan göra detta?
Skriv svar

Återgå till "Klingan"