Pelletspriser…

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
lupl

Pelletspriser…

Inlägg av lupl »

Köpte nyligen fick betala 2900 per pall…
Jag undrar om det kommer skjuta i höjden som elen gjort…?
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Pelletspriser…

Inlägg av Baddaren »

Det finns stor risk för det, bränslena brukar följas åt, även om vissa bränslen drabbas hårdare än andra. Har du möjlighet att köpa en pall till, så är det säkert en bra ide.
lupl

Re: Pelletspriser…

Inlägg av lupl »

Baddaren skrev: 13 mar 2022 17:50 Det finns stor risk för det, bränslena brukar följas åt, även om vissa bränslen drabbas hårdare än andra. Har du möjlighet att köpa en pall till, så är det säkert en bra ide.
Jo, med dessa kommer jag kunna klara mig till hösten.. 2024.. om vintrar blir normala…
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Pelletspriser…

Inlägg av ofiam »

Jag börjar bli intresserad av att köpa skog faktiskt. Allt annat känns mindre hållbart. Men jag vet inte hur priserna ser ut där, skenar de också?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Pelletspriser…

Inlägg av maskros »

ofiam skrev: 13 mar 2022 21:11 Jag börjar bli intresserad av att köpa skog faktiskt. Allt annat känns mindre hållbart. Men jag vet inte hur priserna ser ut där, skenar de också?
Här har du prisstatistik: https://kunskap.ludvig.se/hubfs/Rapport ... a94bbf42f5

Lite mer infobabbel https://ludvig.se/tjanster/fastighetsfo ... statistik/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Pelletspriser…

Inlägg av entropi »

Jag ser att priset från min pelletsleverantör gått upp med 4.7% sedan oktober förra året när jag fyllde på, inte så farligt än. Behöver få slut på pellets i en silo, men kommer beställa så snart som möjligt.

Just nu kostar 14 400 kWh (3 ton) 9075 kr med hemkörning och skatter, eller så kan man säga att priset gått upp från 60 till 63 öre/kWh.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Pelletspriser…

Inlägg av entropi »

ofiam skrev: 13 mar 2022 21:11 Jag börjar bli intresserad av att köpa skog faktiskt. Allt annat känns mindre hållbart. Men jag vet inte hur priserna ser ut där, skenar de också?
Var inne på att köpa skog tidigare, men lade ned det, åtminstone i Sverige. Priserna per hektar är väldigt högt där jag skulle vara intresserad. Dessutom eroderar Sverige och EU på äganderätten mer och mer. Du vet aldrig vilka dekret de ställer, och du får i princip göra mindre och mindre med den tillgången du köper.
I värsta fall kan de i efterhand bestämma att du ska göra olika åtgärder, om så blir fallet kan investeringen i värsta fall bli en belastning.

Jag gjorde ett snabbt överslag om man istället skulle köpa SCA-aktien och indirekt bli skogsägare. De innehar 2.6 miljoner hektar, och det samsas 702 342 489 st aktieägare om:
2600000÷702342489 = 0.003701898
1÷0.003701898 ~= 270

En B-aktie kostar idag 176.40

270*176.4 = 47628 kr per hektar.

Du blir alltså indirekt ägare till en hektar skog för 47628 kr, och har en direktavkastning på 1.32%. Du kommer väl knappast få en högre avkastning själv? Kan du köpa marken billigare än så? Annars får du räkna det som ett hobby/prepping-projekt.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Pelletspriser…

Inlägg av bastard »

pelletspriserna har ofta varit höga när det blir energi brister
i höstas var det ju även svårt att få tag i ved för dom som ville köpa
så att köpa ved och pellets nu på våren om priserna är ok är verkligen att preppa
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Pelletspriser…

Inlägg av Obstinat »

entropi skrev: 14 mar 2022 16:55 [quote=ofiam post_id=30835 time=<a href="tel:1647202283">1647202283</a> user_id=465]
Jag börjar bli intresserad av att köpa skog faktiskt. Allt annat känns mindre hållbart. Men jag vet inte hur priserna ser ut där, skenar de också?
Var inne på att köpa skog tidigare, men lade ned det, åtminstone i Sverige. Priserna per hektar är väldigt högt där jag skulle vara intresserad. Dessutom eroderar Sverige och EU på äganderätten mer och mer. Du vet aldrig vilka dekret de ställer, och du får i princip göra mindre och mindre med den tillgången du köper.
I värsta fall kan de i efterhand bestämma att du ska göra olika åtgärder, om så blir fallet kan investeringen i värsta fall bli en belastning.

Jag gjorde ett snabbt överslag om man istället skulle köpa SCA-aktien och indirekt bli skogsägare. De innehar 2.6 miljoner hektar, och det samsas <a href="tel:702 342 489">702 342 489</a> st aktieägare om:
2600000÷702342489 = 0.003701898
1÷0.003701898 ~= 270

En B-aktie kostar idag 176.40

270*176.4 = 47628 kr per hektar.

Du blir alltså indirekt ägare till en hektar skog för 47628 kr, och har en direktavkastning på 1.32%. Du kommer väl knappast få en högre avkastning själv? Kan du köpa marken billigare än så? Annars får du räkna det som ett hobby/prepping-projekt.
[/quote]

Måhända resonerar du helt rätt rent ekonomiskt? Anledningen varför jag aldrig ens har snuddat vid tanken med pellets beror på att det är en förädlad produkt som i det värsta scenariot kan beläggas med avgifter Dvs skatter o momser.... Ved däremot känns mer grått! Degen skall ju in till Pappa Staten. Känns i min värld bättre att hellre satsa på egen skog o slita med hanteringen själv för att slippa belasta statskassan med mina surt förbrukade svettdroppar!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Pelletspriser…

Inlägg av entropi »

Det finns tydligen något slags roster för att kunna elda ved i min pelletspanna. Men pannan är något sorts teknologiskt vidunder som inte kräver så mycket handlag mer än ett par gånger per vinter då man får gå ut med askan och sota. Men det är värmeelement, fläktar, asskrapor och allt möjligt som kan gå sönder, så inte så preppigt.
Som alternativ kastade jag ut en Jötul-kamin och installerade en vedeldad wamsler-spis som backup. I den kan jag hålla det mesta av huset varmt och laga mat utan el eller andra krusiduller. I värsta fall eldar jag pellets i den när jag inte kan använda pannan.

Börjar de sabotera med någon sorts pelletsskatt tar jag tag i det då. Ved är mer ekonomiskt, men det är bekvämt att klicka hem några ton fastbränsle till en silo som en tankbil fyller. Vad jag förstått är det en massa teknik, fläktar osv även i moderna vedpannor eller har jag fått det om bakfoten?

Ännu bättre hade väl varit flis? Inte så svårt att tillverka själv heller, men tror anläggningen blir större.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"