basic!

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: basic!

Inlägg av maskros »

En väsentlig skillnad jag har blivit itutad är att vanliga konserver (som inte är sura eller salta) är att de är värmebehandlade. De får en viss hållbarhet.
Militära konserver däremot (enligt det jag fått till mig) är strålbehandlade och får därmed väldigt väldigt lång lagringstid då det garanterat inte finns något levande i dem. Däremot bryts de ned rent kemiskt om lämpliga ämnen finns i burkarna.

Civila konserver vet jag inte mycket mer om än att de är värmebehandlade. OM de är värmebehandlade så som korrekta hemkonserver (som ej är sura eller salta) så har de behandlats vid 121C varvid botulinbakteriens sporer dör. Vid lägre temperaturer dör bakterierna men inte sporerna.

Botulingiftet bryts som tidigare nämnt ned av hög temperatur. Jag minns inte vid vilken men "big bubbles no troubles" stämmer bra för vid kokning har man nått över nödvändig temperatur.

Botulism kallades för, ibland, för korvförgiftning då det inne i de otillräckligt upphettade korvarna, som då inte innehöll nitrit, blev syrefri miljö varvid botulinbakterierna kunde föröka sig bra.

För att botulinbakterier ska växa till krävs ett antal saker:
- Det ska finnas bakterier, de kommer vanligen från jord.
- Det ska inte vara för surt och inte för salt.
- Det ska inte vara för kallt.
- Det får inte ha varit över 120 C (vissa källor hävdar 119 C och ibland lägre). Det är därför pressure canning är så bra.

Att lägga vitlöksklyftor eller andra växter som kan ha jord på sig i olja "för den goda smakens skull", låta det stå i någon månad och sedan ringla oljan över sallad är.... Inte bra.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: basic!

Inlägg av Parabellum »

Lite information om botulism från Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... /botulism/
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: basic!

Inlägg av Skymning »

Parabellum skrev: 15 mar 2022 17:03 Lite information om botulism från Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... /botulism/
Och här kommer information om Botulism på Koreanska, exakt lika relevant som information FHM.
https://www.southernnevadahealthdistric ... /botulism/
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: basic!

Inlägg av Parabellum »

Skymning skrev: 15 mar 2022 17:24
Parabellum skrev: 15 mar 2022 17:03 Lite information om botulism från Sverige.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... /botulism/
Och här kommer information om Botulism på Koreanska, exakt lika relevant som information FHM.
https://www.southernnevadahealthdistric ... /botulism/

Vad menar du?
Informationen på sidan verkar vara korrekt, men inte lika omfattande som på folkhälsomyndighetens sida.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: basic!

Inlägg av hej »

:hm: Vore bra om man kunde fortsätta ändra sina trådar och att de inte låses så fort.
Jag skulle vilja ändra trådstartens ämnesrad till botulism. :lol:
Startar en tråd om det istället.

För vore det inte bra om det finns instegstrådar där nybörjare kan börja förbereda sig för sämre tider utan att bli avskräckta?
Jag vill ju få hit 20åringar som knappt börjat förstå att de är nästa generations vuxna utan att skrämma bort dem.

Basic helt enkelt.
En del för dem och en annan för oss som har över tjugo års erfarenhet att tänka i dessa banor.

/Hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: basic!

Inlägg av entropi »

Hej, ja absolut - vi som hållit på länge kan lätt bli lite insnöade, och ta saker för givet som egentligen tar ganska lång tid att komma underfund med.

Just botulism kan vara komplicerat, och det cirkulerar en hel del missförstånd. Man bör respektera faran, men med rätt kunskap eller rutiner är risken i princip obefintlig.
Tex är det här med ordentlig extra upphettning något man gör om man är det minsta osäker, inte ersättning för att man typ picklat vildsvinsköttet som konserveringsmetod ;)

Baddaren, det finns mycket bra information från tex olika länders Livsmedelsverk men i korthet gäller det att förstå miljön som bakterien trivs i, och ta bort dess livsbetingelser.
Vid konservering har man dödat bakterier och sporer och konserveringen ser till att inga nya bakterier kan få fäste.
Innan konservering ska bakterien dödas eller inaktiveras. Värme, strålning, surhet, saltning; det beror på vilken bakterie och vilken mat. Men allt dör av kokning under högtryck som medger 120°C såvitt jag vet, alltså inte en vanlig Tefal tryckkokare utan helst ett kontrollerat kärl med tryckmätare och motvikt anpassad efter den höjd du befinner dig på.
Temperaturen måste upp längst in i burkens centrum, det räcker inte med hög temp längst ut.

Tillverkar man mat kommersiellt bör man lägga in olika kontrollpunkter och logga och kunna påvisa dessa, här kommer rutinerna in. Tex finns det sätt att kolla surhetsgrad, temperatur mm men här tycker jag det är överkurs för prepping. Du kan förutsätta att dessa rutiner har följts om du köper konserver i livsmedelsbutiker. Men gör du egna konserver till familjen så finns det färdiga steg för steg rutiner som är enkla att följa, och man behöver inte förstå allt, bara följa rutinen.

Vi har i princip inga problem med botulism, så länge man följer manualen.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Lagring"