Botulism

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Botulism

Inlägg av hej »

Efter att tråden "Basic" plötsligt handlade om botulism tänkte jag att ämnet kanske förtjänar en egen tråd.
I basictråden är det en hel del gissningar.
Så i den här tråden önskar jag all kunskap och gärna frågor... men inte gissningar.

Fakta:
Förekommer huvudsakligen (i större koncentrationer) i dåligt tillverkade konserver, huvudsakligen hemmagjorda.
Finns naturligt i jord och vatten. Växer till sig i syrefattiga miljöer som konserver där de inte avdödats i
konserveringsprocessen.

Extremt giftigt!
uppges vara sex miljoner gånger giftigare än skallerormsgift!
Även vanligt förekommande, extremt utspätt, i ansiktet på äldre människor som vill se yngre ut och unga tjejer som vill ha,
ehhm, "fylliga" läppar.

--------------------------
Saxat från Wikipedia: "En av de mest potenta toxiner som överhuvudtaget existerar, där dödlig dos uppgår till endast 1
ng/kg intravenöst och 3 ng/kg vid inandning. Detta innebär att det krävs intravenöst 0,00000009 gram eller vid inandning
0,00000027 gram rent toxin för att döda en människa på 90 kg.... Rent toxin uppges vara sex miljoner gånger giftigare än
skallerormsgift. Ett kryddmått av detta nervgift räcker för att döda Sveriges samtliga invånare, medan drygt 500 gram av
ämnet räcker för att döda hela jordens befolkning."

--------------------------
Botulinumtoxin (Clostridium botulinum) dör vid upphettning till hundra grader i drygt 10 minuter (enligt vissa källor tre minuter) och är därmed relativt
lätt att undvika även om man därmed förstör smakupplevelsen och konsistensen hos vissa konserver.
Det kan det kanske vara värt!?

Det räknas även som ett biologiskt vapen!

Man kan inte vaccinera sig mot botulism.

Vid långtgående förgiftning behandlas huvudsakligen symptomen oftast med andningshjälp (intubering), upptäckt i tid behandlas det med antitoxiner.

Jag välkomnar rättelser om jag har fel, jag vill att det ska bli rätt både för er och för mig!

Bara för att bryta mot mina egna regler om gissningar:
Min faster och hennes familj blev förgiftade av botuliumtoxin i Grekland på åttiotalet, enligt honom så blev de injicerade
med adrenalin för att bryta förlamningen de drabbades av innan den slog på andningsreflexen.
Jag lyckas dock inte få detta bekräftat som en verksam bot mot akut förgiftning, någon som vet?

/Hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Botulism

Inlägg av EN brun böna »

I Norge finns det något som liknar våran surströmming men tillverkningen skiljer sig lite åt. Köper du rakfisk som det heter där så finns det en informationsruta på förpackningen om botulism och vad du bör göra om du får symtom.
Här i sverige handlar det om ca 30 fall sedan slutet av 60-talet. Då har det mest handlat om olika fiskinläggningar och rökta fiskvaror både köpta och hemmagjorda.

Det fanns en mystisk hästsjukdom som gjorde att hästarna magrade av och dog även om de blev väl omskötta och fick mat så de skulle ha sett fina och runda ut, ingen visste egentligen vad det var men den kallades grässjuka och drabbade hästar på bete.
När man började ge hästar ensilage och hösilage så dog det många hästar i början vissa bara timmar efter att de ätit men även med tuggan i munnen. En väldigt rik arab från arabland som ägde mängder med galopphästar i både england och amerika satte en hög vinst till den som kunde lösa gåtan då hans hästar dött i usa. I ett område som kallas blue grass county, där många galopphästar föds upp. Det odlas mycket rajgräs där som då heter blue grass i usa. Det kom igång forskning som ledde till att ta fram vacciner. Hästar är mycket känsligare för botulintoxinet än vad vi är och under vissa omständigheter så kan det finnas i både gräs och i ensilage, i gräset handlar det om exkrementer från insekter och i ensilagebalar om jord eller döda djur.
Så om det går att ta fram vaccin för hästar så borde det inte vara så svårt att göra det för människor heller.
Nedan ett par bra länkar

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... /botulism/

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=52583.0
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Botulism

Inlägg av preppernurse »

Jag har konsulterat mina böcker i klinisk mikrobiologi och avancerad medicinsk akutsjukvård och kommit fram till att det finns antidot mot 3 sorters botulinium bakterier, dessa ges på IVA då dessa patienter allt som oftast hamnar där då sjukdomen kan ha ett väldigt snabbt förlopp.

Gällande dina anhöriga som fick adrenalin så måste det ha varit för att försöka lösa krampen i andningsmuskulaturen då låga doser av adrenalin påverkar luftvägarna utan att ha någon större effekt på hjärtat. Det botar inte förgiftningen men det ger sjukvården tid att behandla patienten med antidot, nu vet jag inte om det fanns antidot mot detta på 80-talet...

Gällande tillagning av konserver så bör du vara rätt säker från att drabbas av botulism om du upphettar innehållet ordentligt innan du konserverar det i sterila burkar och att konserven har rätt surhetsgrad då bakterien inte kan överleva i en för sur miljö. Även viktigt att konserven förvaras svalt.

Du har rätt i att det klassas som ett biologiskt vapen, om man läser amerikansk medicinsk litteratur så ligger det under kategorien "Weapons of mass destruction". :-g
Utan snus försmäktar vi i detta land
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Botulism

Inlägg av EN brun böna »

Man kan även koka upp innehållet i burken innan man ska äta av det som var i. Även det dödar om det fanns "smitta" i burken. Hjälper ju även mot andra bakterier som kan växa i mat.
Förr såg man ofta recept där burkarna skulle kokas först en dag sedan dagen efter igen. Det ser man inte i dagens recept men det var ju för att döda det som växte till efter första kokningen.
Botulism kallades förr för korvbakterien då det var i konserver med korv den var vanligast, och den växte till väldigt väl i den där lådan på magen som många korvförsäljare hade på sig. Lång tid i ljummet vattenbad var inget bra, eller som vissa korvförsäljare lät gårdagens korvar simma kvar utan rengöring eller sanering.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Botulism

Inlägg av Skymning »

Tack preppernurse för ett informativt svar.
слава україні - на хуй путін!
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Botulism

Inlägg av preppernurse »

Skymning skrev: 16 mar 2022 09:08 Tack preppernurse för ett informativt svar.
Bara glad att kunna hjälpa till :up:
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: Botulism

Inlägg av hej »

Tack även från mig preppernurse. Det här är uppskattat!
Vill du ge ett ett förtydligande, är det olika antidot mot varje typ av botulism eller samma?

Om olika, hur vet man vilken typ av botulism det rör sig om?
Vilka antidot används till vilken typ av botulism, och hur administreras den?

Skulle vara tacksam för information från någon mer insatt/dig. :)

Det här är helt klart något man vill ha hemma om det finns tillgängligt eller åtkomligt.

/hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Botulism

Inlägg av preppernurse »

hej skrev: 17 mar 2022 01:51 Tack även från mig preppernurse. Det här är uppskattat!
Vill du ge ett ett förtydligande, är det olika antidot mot varje typ av botulism eller samma?

Om olika, hur vet man vilken typ av botulism det rör sig om?
Vilka antidot används till vilken typ av botulism, och hur administreras den?

Skulle vara tacksam för information från någon mer insatt/dig. :)

Det här är helt klart något man vill ha hemma om det finns tillgängligt eller åtkomligt.

/hej
Som jag förstått det finns det botulism toxiner som klassas från sort A till E, så 5 olika sorter ( kan vara fler men enligt litteraturen är det bara 3 sorter som är ”vanligast” hos människor).

Det finns både kombinations antigen som ska täcka hela spektrat och det finns antidot riktat mot varje toxin. Vad man ger beror nog på hur allvarligt sjuk patienten är. Huvudinriktning vid vård av patienter med svår botulism är att säkra luftvägar, oftast behöver de respirator vård, detta ger tid till att odla fram vilket toxin det rör sig om, det kan ses både via blod och avföringsprover om jag förstått det rätt.

Antidotet ges direkt i blodet skulle jag gissa på för att så snabbt som möjligt få ut det i kroppen och nå snabb verkan.

Jag är rätt säker på att antidot inte finns tillgänglig för allmänheten att få tag i, är rätt säker på att det inte ens finns på alla sjukhus, är så få som får det varje år att det med stor sannolikhet är ett läkemedel som finns på ett fåtal ställen i hela Sverige. Det är inte ett ovanligt förfarande i Sverige att udda läkemedel som används sällan vid ovanliga sjukdomstillstånd finns på 1 eller 2 apotek/sjukhus och får flygas/köras till det sjukhus som behöver det när det behövs.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: Botulism

Inlägg av hej »

preppernurse skrev: 17 mar 2022 10:28
Som jag förstått det finns det botulism toxiner som klassas från sort A till E, så 5 olika sorter ( kan vara fler men enligt litteraturen är det bara 3 sorter som är ”vanligast” hos människor).

Det finns både kombinations antigen som ska täcka hela spektrat och det finns antidot riktat mot varje toxin. Vad man ger beror nog på hur allvarligt sjuk patienten är. Huvudinriktning vid vård av patienter med svår botulism är att säkra luftvägar, oftast behöver de respirator vård, detta ger tid till att odla fram vilket toxin det rör sig om, det kan ses både via blod och avföringsprover om jag förstått det rätt.

Antidotet ges direkt i blodet skulle jag gissa på för att så snabbt som möjligt få ut det i kroppen och nå snabb verkan.
Tack för tydligt och ärligt svar, jag uppskattar "nog"och "gissa på" (utan ironi) då det då det ger en fingervisning om vad man skall lägga energin i sina efterforskningar på. :up:
preppernurse skrev: 17 mar 2022 10:28 Jag är rätt säker på att antidot inte finns tillgänglig för allmänheten att få tag i, är rätt säker på att det inte ens finns på alla sjukhus, är så få som får det varje år att det med stor sannolikhet är ett läkemedel som finns på ett fåtal ställen i hela Sverige. Det är inte ett ovanligt förfarande i Sverige att udda läkemedel som används sällan vid ovanliga sjukdomstillstånd finns på 1 eller 2 apotek/sjukhus och får flygas/köras till det sjukhus som behöver det när det behövs.
Min Fetning!

Precis, det är faktiskt just därför det skulle vara intressant att få veta vilka antidot som används.

Vore ärligt talat bekymmersamt om den närmsta boten för en förgiftning med snabbt förlopp befinner sig i Arvidsjaur (även om Umeå, Stockholm Göteborg och Malmö är troligare) i ett brunt läge. Särskilt som risken för att behöva äta tvivelaktiga konserver är större då.
Det är mycket som går att få tag på nuförtiden, men bara om man vet vad man vill köpa. ;)

Tack :hug:
/Hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Botulism

Inlägg av EN brun böna »

Toxinerna klassas från A-G men det finns bara antidot för A-E.
Det finns även ett vaccin men det används bara för labbpersonal och inte heller i Sverige. Det ska finnas doser av vaccinet så att personer inom viktiga yrken ska kunna få om det blir ett större utbrott..
Till spädbarn med den typen av botulism så finns det ett vaccin och där har man även testat att ge vissa av hästvaccinerna med gott resultat.
Går att söka sig fram på nbc , vaccines agains boutulism. Då får man många träffar.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"