Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av somvanligt »

Ursus skrev: 19 mar 2022 10:06 Jag hade gett eftersläntrare samma svar som jag ger alla som säger "jag kommer till dig vid kris":

Javisst, kom bara, har fixat sovplats åt dig i frysboxen.

Det brukar resultera i osäkra leenden och lite halvhjärtat skratt, som man bäst möter med stenansikte. Vidare diskussion upphör direkt, och ämnet förs aldrig på tal igen.
Det funkar säkert på kollegor och andra bekanta. Inte lika väl på familj och nära vänner.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av somvanligt »

rödluvan skrev: 18 mar 2022 21:26 Om det skiter sig på nationell skala så lär ju staten lägga restriktioner på i princip allt som anses vara resurser av värde för nationen, från grisen du slaktar på hösten, ditt rågfält, till dina fordon, djur såsom kossor och hästar, ved, osv.
Det är naivt att tro att så inte skulle bli fallet även i modern tid om man på högre nivå anser att hela städer potentiellt riskerar att svälta eller frysa ihjäl.
Om man vägrar då? Vem skickar staten då när polisens familj har samma problem som alla andra och gör bättre i att försöka överleva än att att ta på sig uniformen och gå till jobbet? Och vi har ju inte ens poliser så det räcker idag. Hur mycket villigare att bryta mot lagen kommer gemene man vara för att överleva? Hur mycket mer motstånd är gemene man villig att göra för att deras livsviktiga resurser inte ska stjälas av staten?
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av Omnivore »

somvanligt skrev: 23 mar 2022 09:19 Det är väldigt provocerande när någon säger ”då kommer jag hem till dig” och skrattar men det ligger i vårat intresse att de hjälper sig själva, eller plantera åtminstone tanken, så för att de ska lyssna bör svaret bli i stil med: ”Men hur ska det gå när hela min släkt och alla mina vänner kommer hem till mig? För de säger ju också så. Jag har ju bara så min familj klarar dig ett litet tag. Hur skulle det fungera tänkte d
Om fårk fungerar som de är uppfostrade till sedan Palmes tid så börjar de surra om solidaritet. Självklart utan att tänka på att det är något som borde gå åt båda hållen. Det kan bli en intressant diskussion om man väljer att stå på sig.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av somvanligt »

Omnivore skrev: 23 mar 2022 10:13
somvanligt skrev: 23 mar 2022 09:19 Det är väldigt provocerande när någon säger ”då kommer jag hem till dig” och skrattar men det ligger i vårat intresse att de hjälper sig själva, eller plantera åtminstone tanken, så för att de ska lyssna bör svaret bli i stil med: ”Men hur ska det gå när hela min släkt och alla mina vänner kommer hem till mig? För de säger ju också så. Jag har ju bara så min familj klarar dig ett litet tag. Hur skulle det fungera tänkte d
Om fårk fungerar som de är uppfostrade till sedan Palmes tid så börjar de surra om solidaritet. Självklart utan att tänka på att det är något som borde gå åt båda hållen. Det kan bli en intressant diskussion om man väljer att stå på sig.
Precis, och man bör stå på sig när det gäller viktiga ting! :up:
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
lupl

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av lupl »

Jag har talat om för de mina att preppa. Kommer någon i efterhand o vill snylta så…. NEJ!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av rödluvan »

somvanligt skrev: 23 mar 2022 09:55
rödluvan skrev: 18 mar 2022 21:26 Om det skiter sig på nationell skala så lär ju staten lägga restriktioner på i princip allt som anses vara resurser av värde för nationen, från grisen du slaktar på hösten, ditt rågfält, till dina fordon, djur såsom kossor och hästar, ved, osv.
Det är naivt att tro att så inte skulle bli fallet även i modern tid om man på högre nivå anser att hela städer potentiellt riskerar att svälta eller frysa ihjäl.
Om man vägrar då? Vem skickar staten då när polisens familj har samma problem som alla andra och gör bättre i att försöka överleva än att att ta på sig uniformen och gå till jobbet? Och vi har ju inte ens poliser så det räcker idag. Hur mycket villigare att bryta mot lagen kommer gemene man vara för att överleva? Hur mycket mer motstånd är gemene man villig att göra för att deras livsviktiga resurser inte ska stjälas av staten?
Dom lär ju skriva in det lång innan dess i registren med förelägganden.
Dvs, polisen kommer nog långt innan dess. (i allafall skulle jag planera för att man gör det så att man är förberedd på detta så att man inte står där sedan med skägget i brevlådan)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av Marie »

Det är lätt att säga att jag kommer göra si och så... men sedan när man står där och situationen befinner sig på nästippen, så är sannolikheten stor att man reagerar totalt annorlunda än vad man har tänkt sig.... Jag menar åt båda hållen.. vissa som kanske tänkt sig att de ska hjälpa andra mot något kan bli totalt själviska o mordiska.. medans andra som tänkt att de ska mota varje kotte med högaffel o machete, kanske blir den omtänksamme.
Jag vet inte hur jag skulle reagera. Jag är både en omtänksam person som vill skydda alla jag kan, men jag har även ett humör om det går över gränsen som jag själv blir rädd för. :?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."