Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av Obstinat »

Dvs individer som söker upp en när det krisar sig. Parasiter o amöbor säger vissa :mrgreen:

Men svårt värre när det tex handlar om den bättre hälftens ungar med familjer.... Har flaggat för mina egna barn att det finns resurser ett tag! Men ekvationen spårar ju snabbt ur desto fler som kommer. Har sagt tydligt o klart att det vore önskvärt om de som ev kommer har mat med sig för ett bra tag! Husrum o värme finnes men värre med kalorier!...

Någonstans känner jag att folk o Fä som tidigare skrattat åt mina tankar om att vara förberedd får stå sitt kast! Men samtidigt om jag nu får erkänna så har mina egna barn tyckt likadant Dvs hånat mina farhågor.... Men de är ju mitt kött o blod så naturligtvis ger jag mitt allt för dem! Men frågan är ju återigen hur man skall hantera övriga ”gäster”....
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av mango »

Förstår definitivt vad du menar.
Här på gården finns dock plats för några till när det börjar bli mörkbrunt läge, dock arbetsföra och vapenföra!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 16 mar 2022 19:50 Dvs individer som söker upp en när det krisar sig. Parasiter o amöbor säger vissa :mrgreen:

Men svårt värre när det tex handlar om den bättre hälftens ungar med familjer.... Har flaggat för mina egna barn att det finns resurser ett tag! Men ekvationen spårar ju snabbt ur desto fler som kommer. Har sagt tydligt o klart att det vore önskvärt om de som ev kommer har mat med sig för ett bra tag! Husrum o värme finnes men värre med kalorier!...

Någonstans känner jag att folk o Fä som tidigare skrattat åt mina tankar om att vara förberedd får stå sitt kast! Men samtidigt om jag nu får erkänna så har mina egna barn tyckt likadant Dvs hånat mina farhågor.... Men de är ju mitt kött o blod så naturligtvis ger jag mitt allt för dem! Men frågan är ju återigen hur man skall hantera övriga ”gäster”....
Tenderar ju att bli fler ju äldre man blir :shock: Mina barn och andras ungar kan ju krångla till det ytterligare.
Egen avkomma och deras partner plus barn går knappast säga nej till.
Min avkommas partner är med på banan och har nyttiga kunskaper / egenskaper i brunt läge och ingår i min plan
så har egentligen inte problemet. Möjligen har det glirats men inte så jag vetat om det
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av bastard »

sätt dom på provarbete och kollar om dom gör nytta, om inte så ut med dom en gång för alla

ganska enkelt sätt att se vad dom går för

ex gräva upp trädgårdsland eller hugga ved

göm traktorn och vedklyven först :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av Obstinat »

Tror nog att de flesta kommer dra sitt strå till stacken vad det gäller arbete vakttjänst osv...
Problemet som jag ser det är just mathushållning om fler individer kommer under fel period. Typ de närmsta veckorna. Potäterna tryter i förråden grönsakslandet har fortfarande snö på sig osv...

I mitt fall är problemet att få till stånd en större beredskap... Samtidigt har ju gemene man en skyldighet att rå om sitt eget hus 8-)
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Morsan skulle kunna komma med en dunk vin och en flaska ketchup.har du ätit upp alla konserver än säger. Är ju väldigt oordning i med så mkt mat.
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av ofiam »

Är det egentligen matförrådet som blir problemet i en kris? Är det inte så att alla egentligen skulle steppa upp och göra sitt bästa? Och är det närstående eller för sakens skull, låt säga en främling. Skulle man inte på sikt komma längre med samarbete och gemenskap? Det är väl ändå så man bygger samhällen. Maten löser sig. Men man kanske inte kan sitta på arslet och räkna med att leva på ens kalkylerade lager.

Jag börjar i alla fall svänga mer åt det hållet. Mindre fokus på mat och mer på kunskaper och samarbeten med omgivningen.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10600
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av bastard »

beror på
i ganska dåligt scenario är att :shtf: någonstans i tidig höst, säg september
ingen mat kommer fram och du ska klara dig tills det går att klara sig med nästa års skörd
då ska man ha mat för nästan ett år framöver
har du mat för ett år för säg en person så är det bara mat för 6 månader för två, och då är det kanske tänkt att man ändå ska få lite vid sidan om
ex fiska, skjuta några fåglar , ev lite via staten eller så
två personer kanske överlever men är ordentligt försvagade

dela det på 3,4,5 eller 100, resultatet är ändå att alla dör

skulle det skita sig i april, och man kan odla mera så kan det vara en fördel med flera

eller, skiten hamnar i fläkten på allvar, säg ett ordentligt vulkanutbrott
då ska man klara sig minst två år med lite hjälp, där kan du inte dela med dig något om du inte har abnormt stora lager

som sagt beror på scenario, ska man bara klara sig kortvarigt så är det en annan sak
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av ofiam »

Bara för att förklara, jag bor uppöver/landsbygd. Jag skulle absolut tänka annorlunda om jag bodde i en större stad med mindre skog runt om mig.

Men min tanke är att direkt från dag 1 slå på stora trumman och börja börja utöva den långsiktiga strategin. Se all mat-prepping som lyx. Fiska, skjuta, snara och så vidare. Dessa resurser finns ju i stort antal här uppe. Men de kräver exempelvis "fiskelycka" och då tänker jag att ett samarbete mellan många skulle ge mer föda till varje individ än att ensam försöka försörja sig och sina.

Samma om årstiden tillåter och det är dags för odling. Jag ser inga negativa konsekvenser med att hjälpas åt där heller utan snarare tvärtom.Tänker nog mer att om folk såg att du fick fina skördar så är nog risken för att någon stjäl den betydligt större om du ensamt försöker hålla den för dig själv. Och för att inte någon ska missförstå mig lär jag väl också tillägga att jag inte menar att man ska ge bort sin fina skörd. Utan att om man gemesamt odlar den blir den automatiskt skyddad, eller i ett värre scenario, man får hjälp att skydda den.

Sedan är vi ju i scenariot som du nämner bastard med vulkanutbrott. Jag jämför det med utslagning av naturen där jag bor. Då är jag onekligen helt körd, då har jag ingen plan annat än att försöka hitta en annan plätt i världen med likande förutsättningar. För jag har heller inte planerat för att överleva i någon natur som jag inte känner till.

Intressant.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Återigen detta ämne med eftersläntrare....

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Va också mer inriktad på sammarbete tills jag flyttade hit. Här är det lite som sellman sa i nåt poddavsnitt. Landsbygden är inte bättre än stan. Ingen kan något och man tror att man är förberedd för man inte bor i stan. Närmaste bonde tror den behöver en pall bearnaisesås så klarar de allt, de har ju kött och potatis. Näst närmaste säger att blir det kris kan de iaf odla lök. En annan bunkrar just nu socker och kaffe på för det räcker hon kan ju faktiskt odla. Har sett hennes odlingar och hon har inte ens ved för det är för jobbigt att hålla på med. Annan granne som är bonde fick jag åka o ta bort tuppen åt då varken han eller frun hans klarade det. Jag blev skrämd av hur dåligt förberedda folk är då stället jag bodde på innan va jag den minst förberedda då jag bodde i husvagn och hade sämst möjlighet.
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."