Några tips och trix kring tillverkning av bruksföremål till byggnader.

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Några tips och trix kring tillverkning av bruksföremål till byggnader.

Inlägg av rödluvan »

Tyvärr har jag för närvarande inga bilder, men
Jag tänkte dela med mig av några vanliga nybörjar fel och hur man kommer till rätta med dem. Tråden kommer troligen att fyllas på underhand jag kommer på saker.

Om vi börjar med vardagsföremål som att vi här skall göra en hake till en förrådsdörr.

1. Många slår upp öglan som utgör hakens bakkant så att den ger intryck av att ligga ovanpå hakens rygg.
Börjar man i stället, efter att man smitt ut formen på järntenen med att starta en cirkel nedåt för att sedan fortsätta öglan som vanligt uppåt så hamnar ögat i stället på mitten av haken, vilket både ger haken en bättre funktion och ser mer profesionellt ut då den nu kommer att ligga i våg i ställetför att hänga snett när man monterat den.

2. Öglan får ett fult veck vid spetsen.
Detta är lätt hänt och ser riktigt, riktigt amatörmässigt ut på den färdiga haken.

Vanliga fel är att man har ojämn värmefördelning så att spetsen hinner svalna men området strax bakom denna är glödande och således mycket mjukare.
Detta kan man behöva träna på, men en sak man kan göra är att man försiktigt börjar på spetsen liggandes några millimeter över städets kant medan man slår ned den samtidigt som man försiktigt matar fram ämnet, det kan kräva litet träning, men nu får vi en mjuk och fin spets utan veck och en hake som genast ser betydligt mer professionell ut.

Haken smider vi således ned, enklast i en 90 graders böj nedåt, men vill man lyxa till den kan man även här göra en snygg halvcirkel så att haken får en lätt U form även i dess främre ände, vilket ger ett elegant och genomarbetat intryck, detta är dock inte nödvändigt på grövre hakar om man lagt öglan i bakänden rätt.

men innan vi lägger denna vinkel så smider vi ut den blivande spetsen till en längre spets så att vi försiktigt kan rulla in framänden på denna så att vi får en lätt rundad spets som man inte fastnar i så lätt.

Nu kan vi om vi vill linoljebränna haken medans den fortfarande är varm, vilket görs genom att hetta upp den till ett par hundra grader och sedan gnida in linolja med en trasa tills det ser bra ut, råkar vi ha för hett så att linoljan förstörs får vi helt enkelt värma på nytt och lägga på ny olja, samma om det blir för kallt, så för vi grilla på igen och gå över med trasan en gång till.


Nu till märlan, den består i grunden av en spolformad järnbit som smides relativt rund, eller fyrkantig med avrundad mitt.

Ett vanligt misstag är att behandla krampan som en spik, vilket den dock inte är.
Smider vi här ut spetsarna till två runda spikar kommer den att spräcka träet eller skapa spänningar, eller så måste vi göra den väldigt vek i spetsarna, samma om vi gör den fyrkantig.

Hur löser vi då detta? Jo, vi skall göre den mejselformad så att den bildar två liggande, horisontala mejsel spetsar, inte som de fula köpemärlorna från konstsmidesbutiken med spikfötter, vi skall här även göra spetsarna tillräckligt långa så att de räcker igenom stycket vi skall fästa den i, troligen måste vi förborra när vi skall montera den, men om vi här har gjort rät så skär den av träfibrerna i ställetför att spräcka sönder dem och vi kan sedan stuka upp den överflödiga biten på benen så att spetsarna greppar in i träet på andra sidan.

I ställetför en märla som lossnar och har sig och en förstörd och ful karm har nu en fruktansvärt stark krampa som inte kommer att vridbelasta dörrkarmen, denna märla går knappt att dra ur ens med kofot om vi har stukat upp benen ordentligt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all

Återgå till "Smide"