Medicinska bedömningar

preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

Ny dag, nytt tillstånd att diagnostisera. Idag blir det Stroke, eller ibland i folkmun kallat propp i hjärnan.

Stroke kan bero på en blodpropp eller ett plack som har fastnat i hjärnan.

Vad är då tecknen på stroke? Det finns en minnesregel som heter AKUT, jag kommer att utgå ifrån den då den är lätt att komma ihåg.

A=ansikte: Är ansiktet osymetriskt? Hängande mungipa brukar vara ett klassiskt tecken, om man ber patienten att le så höjer sig bara ena mungipan, många gånger är det så tydligt att ena ansiktshalvan ser ut att hänga nedåt på patienten då muskulaturen blir slapp.

K=kroppsdel: Kan patienten hålla båda armarna ovanför huvudet i 10 sekunder utan att armen på den svaga sidan faller? Man kan även be patienten att klämma ens händer så hårt den kan, styrkeskillnaden brukar vara lätt att upptäcka.

U=uttal: Kan patienten upprepa en enkel mening? Sluddrigt tal och/eller osammanhängande tal är klassiska tecken på stroke.

T=tid: Sekunder är hjärnceller, vid misstanke om Stroke måste personen till akutsjukvård så snabbt som möjligt för att ha en chans att bli så bra återställd som möjligt.

Stroke är ett livshotande tillstånd och ska alltid tas på största allvar. Så, memorera AKUT och bidra till att kunna rädda ett liv.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av hej »

Fantastisk trådstart.
Tack preppernurse.
Välkommen och tack Anders1905.

Otrolig tillgång att att ha medicinskt skolade på forumet, särskilt eftersom ni är tydliga med kunskapsnivå och erfarenhet. :up:
Jag, iallafall, uppskattar högt den kunskap ni delar med er av. Fortsätt gärna.

Hjärtinfarkt?
Blodförgiftning? (intravenös antibiotika!?, vilken sort?) Symptom vid blodförgiftning sprungen ur inre organ???

/Hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

Då ger vi oss på tecknen på hjärtinfarkt härnäst.

Jag kommer att utgå ifrån de mest klassiska symtomen som uppträder hos män, kvinnor kan ha samma symtom som män men det är inte helt ovanligt att de inte har de klassiska symtomen när de får hjärtinfarkt.

Vad beror då en hjärtinfarkt på? Det handlar allt som oftast om att ett av kranskärlen som försörjer hjärtat med blod har täppts till, smärtan som uppkommer under hjärtinfarkten beror på att själva hjärtmuskulaturen börjar att dö på grund av syrebrist.

Det mest karaktäristiska tecknet på hjärtinfarkt brukar vara bröstsmärta, smärtan kommer plötsligt och är ihållande, den brukar sitta centralt i bröstkorgen och många patienter upplever att smärtan känns som ett spännband som dras åt kring bröstet. Det är inte ovanligt att smärtan strålar ut i vänster arm men den kan även stråla upp i hals/käke. Många patienter upplever det även som tungt att andas och brukar beskriva att "det känns som någon sitter på mitt bröst".

Illamående och kräkning i samband med bröstsmärta är även det ett vanligt tecken på hjärtinfarkt. Det är även vanligt att man svettas mycket samt att man får yrsel. Pulsen brukar vara snabb och personen upplever ofta ångest.

Det man måste ha i bakhuvudet är att många organ i bröstkorgen och övre buken sitter tätt ihop och det finns en uppsjö av differentialdiagnoser att ta i beaktande.

Till exempel om smärtan strålar ut i ryggen från bröstkorgen kan det handla om att det är aortan som är på väg att spricka, detsamma kan vara sant om smärtan sitter i magen och strålar ut mot ryggen. Sedan kan även gallsten- och njurstensanfall ge symtom och tecken som kan misstolkas som en hjärtinfarkt innan man har kunnat kontrollera detta med ett EKG. Även rejäla sura uppstötningar kan ge symtom som först kan låta som en hjärtinfarkt.

Avslutningsvis så kan man säga att om en patient får plötslig och ihållande bröstsmärta(ofta men inte alltid med utstrålning ), är illamående, svettas, upplever det tungt att andas och är yr så är det mycket troligt att det kan vara en hjärtinfarkt det rör sig om. Det är av yttersta vikt att denne kommer snabbt till akutsjukvård då detta är ett potentiellt livshotande tillstånd.
Utan snus försmäktar vi i detta land
lupl

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av lupl »

Har haft en stroke.
Har gjort mig mer uppmärksam efter det.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av FCR2 »

Följd frågan på tex hjärtinfarkt där det krävs akutvård. Hur göra när det inte finns någon ambulans att ringa eller öppen akutmottagning?
Trycka en Aspirin och hoppas på det bästa?
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

FCR2 skrev: 23 mar 2022 03:16 Följd frågan på tex hjärtinfarkt där det krävs akutvård. Hur göra när det inte finns någon ambulans att ringa eller öppen akutmottagning?
Trycka en Aspirin och hoppas på det bästa?
Då handlar allt bara om tur om du ska överleva. Sannolikt kommer du att utveckla hjärtsvikt efter infarkten till följd av skadan på hjärtmuskulaturen och alla problem detta medför när detta inte kan medicineras ordentligt och följas upp så att medicineringen fungerar optimalt.

I ett riktigt :shtf: läge när all modern sjukvård är borta så kommer vi förlora en väldigt stor del av den befolkning som klarade den initiala katastrofen som försatte oss i SHTF. Folk kommer dö av stelkramp, förorenat vatten, lunginflammationer, urinvägsinfektioner, infarkter, mm mm. För att inte tala om spädbarnsdödligheten när vi inte har tillgång till vacciner eller modern förlossningsvård och hur många kvinnor som kommer dö i barnsäng igen vill jag inte ens spekulera om.
Utan snus försmäktar vi i detta land
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

Då ger vi oss på tecknen till blodförgiftning, eller som vi kallar det i vården Sepsis, det vill säga när infektionen sprider sig i kroppen och har tagit sig ut i blodbanan.

Detta är ett akut tillstånd som kan förvärras väldigt snabbt och utan antibiotikabehandling är risken överhängande att patienten avlider. Tillståndet börjar med en infektion som till exempel en urinvägsinfektion eller en lunginflammation. Patienterna kan ibland redan ha hunnit börja äta antibiotika men att denna har satts in för sent och tabletterna har då inte hunnit få full effekt innan infektionen börjat sprida sig.

Vad är då de fysiska tecknen?

Hög feber, inte ovanligt att tempen är över 39 grader. Lågt blodtryck, hög puls och hög andningsfrekvens. Ett klassiskt tecken på en sepsis är hög feber och att patienten har en puls som är högre än övertrycket. Man ska dock ha i bakhuvudet att en del personer drabbas av kall sepsis och skillnaden då är att tempen ofta är under 36 grader eller i den regionen.

Här kan man tänka 90-30-90 regeln, det vill säga säga blodtryck under 90mmHg systoliskt (övertrycket), andningsfrekvens över 30 andetag/min (man bör dock dra åt sig öronen redan när någon andas mer än 20 andetag/min, normal andningsfrekvens är 12-16 ca), Saturation under 90 %. Man vill hålla blodtrycket över 90mmHg systoliskt, andningsfrekvensen under 30 andetag/min och saturationen över 90 %.

Vad är då behandlingen? Behandling brukar bestå av antibiotika iv, ofta en bredspektrum tills odlingarna visar vilket specifikt antibiotika man kan gå över till, vätskebehandling i form av dropp, febernedsättande läkemedel och många gånger syrgasbehandling. Enligt min erfarenhet är det oftast äldre och multisjuka personer som drabbas av sepsis då de redan har ett dåligt immunförsvar men alla kan drabbas.

Frågan kom även upp tidigare om vilket antibiotika man skulle använda och det är omöjligt att säga då olika antibiotika biter på olika bakterier och ibland behövs kombinationer för att ta vissa infektioner. Utan att kunna odla och resistensbestämma vilken sorts infektion det handlar om skulle jag dock gissa på att man får testa med ett bredspektrumantibiotika om man ska ha någon chans.

Avslutningsvis så säger jag som jag brukar, om sjukvård finns och inte :shtf: har inträffat så måste dessa patienter till akutsjukvården för snabb behandling för att ha bästa chans till överlevnad.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Anders1905
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2022 12:48

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av Anders1905 »

FCR2 skrev: 23 mar 2022 03:16 Följd frågan på tex hjärtinfarkt där det krävs akutvård. Hur göra när det inte finns någon ambulans att ringa eller öppen akutmottagning?
Trycka en Aspirin och hoppas på det bästa?
Ja men typ.
Preppernurse har mycket rätt i sina inlägg, vi kommer få återgå till en enklare mer basic sjukvård, tänk 1800-tal men vi tvättar händerna o känner till bakterier.

När en av mina kollegor började inom vården (för ändå inte längesen) var det 70årsgräns för att överhuvudtaget få mer behandling än tabletter för sin hjärtinfarkt på vårt sjukhus, var du 69år så fick du, var du 71 så nej...


Så i ett riktigt brunt läge får vi nog räkna med kraftigt sänkt livslängd, ökad dödlighet i enklare, idag relativt ofarliga sjukdomar och olyckor.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av Baddaren »

Den här grafen är intressant, den visar hur många år man hade kvar i genomsnitt vid olika åldrar, i Sverige på 1700-talet. Den som överlevde till 5års ålder kunde förvänta sig att leva till 40års åldern, och den som lyckades bli 65år gammal hade ca 10år kvar. Den sista siffran är inte så annorlunda idag, typ 20år.

le.jpg
le.jpg (81.25 KiB) Visad 431 gånger
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av Omnivore »

Anders1905 skrev: 27 mar 2022 07:20 När en av mina kollegor började inom vården (för ändå inte längesen) var det 70årsgräns för att överhuvudtaget få mer behandling än tabletter för sin hjärtinfarkt på vårt sjukhus, var du 69år så fick du, var du 71 så nej...
Jo, pensionärer kostar pengar. Bättre att de dör. Det framkom (inte officiellt naturligtvis) under pandemin när palliativ vård blev ett uttryck på var mans läppar. Många av de som fick den "vården" hade förmodligen dött i alla fall om några månader då de var mycket gamla och multisjuka men det förekom anekdoter i pressen där tidigare kärnfriska individer ådömts palliativ vård och klarat sig enbart tack vare påstridiga släktingar som tjatat och härjat sig till adekvat vård.

Ja, det låter bittert men jag fyller 70 i sommar och om jag får en infarkt till hösten kommer man helt enkelt att låta mig dö. Det tjänar samhället på. Jag klandrar inte läkarkåren. De har regionpolitikernas regler att lyda och de kan inte stava till den Hippokratiska eden om de ens vet vad det är för något. *skitsur* :evil:
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"