Medicinska bedömningar

preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

Tjenare forumet!

Jag tänkte att jag skulle starta en tråd om hur man bedömer en del "vanliga" sjukdomstillstånd, alltså hur man kommer fram till om det är vad sjukdom/ohälsotillstånd man misstänker att någon har drabbats av. Jag kommer att utgå från att man har tillgång till viss diagnostisk utrustning. Jag kommer inte att ta upp hur det behandlas allt som oftast, då jag inte är läkare.

Jag tänker att jag kommer att fylla på med nya saker lite då och då, är det något speciellt man gärna vill att jag tar upp så får man hojta till. Då jag vet att blindtarmsinflammation har diskuterats tidigare tänkte jag börja med detta.

Disclaimer: Detta är tänkt i rent utbildningssyfte och ersätter aldrig kontakt med sjukvården för en själv/anhörig/granne/folk och fä, etc. etc. Många olika akuta och mindre akuta sjukdomstillstånd kan likna varandra och misstänker man att man själv eller någon annan är akut sjuk så sök vård!

Blindtarmsinflammation

Symtom: Feber, buksmärta, illamående, kräkningar, allmän sjukdomskänsla.

Stadie 1: Tillståndet börjar ofta med att man får en måttlig smärta i buken, ofta centralt vid naveln, illamående och nedsatt aptit. Kräkningar och uppspändhet i magen kan förekomma.

Stadie 2: Oftast inom några timmar så har smärtan vandrat nedåt i magen till det nedre högra hörnet av magen. Om man palperar magen så får man ett muskelförsvar och om man trycker ned lite lätt i magen och släpper upp fort så gör det ont (så kallad släppömhet). Man brukar även få indirekt ömhet till magens nedre högra hörn om man palperar det vänstra. Hosta och kroppsrörelser ger ökad smärta i detta stadie. Även vanligt att febern debuterar i detta stadie.

Om blindtarmen perforeras (går hål på/spricker), blir man mer allmänpåverkad, högre feber och mer retning av bukhinnan vilket leder till mer smärta. Perforation kan ske redan inom några timmar från första symtomdebuten. Om perforation sker kan detta leda till plågsamma trängningar och frekventa tarmtömningar.

Avvikelser från symtombilden är vanliga, särskilt små barn och äldre är svårbedömda.

Om du tror att du själv eller någon närstående drabbats av blindtarmsinflammation, sök akut läkarvård.

Om ni finner detta informativt så ska jag försöka att fylla på med nytt emellanåt. :D
Utan snus försmäktar vi i detta land
Anders1905
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2022 12:48

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av Anders1905 »

En liten luring med blindtarmen är att när den väl perforeras/spricker upplever en del det som att smärtan försvinner, dvs de upplever sig må bättre.

För att sedan bli sämre. Kanske inte det vanligaste men har sett det på patienter jag haft.

/Anders1905
Ambulanssyrra
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

Anders1905 skrev: 18 mar 2022 18:30 En liten luring med blindtarmen är att när den väl perforeras/spricker upplever en del det som att smärtan försvinner, dvs de upplever sig må bättre.

För att sedan bli sämre. Kanske inte det vanligaste men har sett det på patienter jag haft.

/Anders1905
Ambulanssyrra
Så kan det säkert vara, aldrig stött på det själv med någon patient men blindtarmsinflammation är ju ett sådant tillstånd som kan manifestera sig på olika sätt från person till person, finns ju även en hel del differentialdiagnoser att ta i beaktande, var därför jag fokuserade på det mest "klassiska".

Välkommen till forumet förresten!
Utan snus försmäktar vi i detta land
Anders1905
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2022 12:48

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av Anders1905 »

preppernurse skrev: 18 mar 2022 18:45
Så kan det säkert vara, aldrig stött på det själv med någon patient men blindtarmsinflammation är ju ett sådant tillstånd som kan manifestera sig på olika sätt från person till person, finns ju även en hel del differentialdiagnoser att ta i beaktande, var därför jag fokuserade på det mest "klassiska".

Välkommen till forumet förresten!
Så är det ju, alla är olika och ovanliga saker finns alltid.
En devis jag lärt mig är dock det vanligaste är oftast det vanligaste och det viktigaste Lita på din magkänsla, känns något fel, är det troligen fel...

Tack :) har läst en del här men tänkte regga mig nu :)

Jobbar som ambulanssjuksköterska o gjort det i 5år cirka. Är ingen expert, räknar mig som ödmjuk novis ;)

/Anders1905
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3016
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av maskros »

Anders1905 skrev: 18 mar 2022 18:57 Jobbar som ambulanssjuksköterska o gjort det i 5år cirka. Är ingen expert, räknar mig som ödmjuk novis ;)
Intressant att ha dig med! Välkommen!!

@preppernurse: Jättefint att du börjar en tråd som denna! Det är precis vad jag önskar mig, att kunna bedöma (grovt i alla fall) om något är allvarligt och möjligen vad det är. Läget en del av oss misstänker att vi riskerar att hamna i är en situation där det kanske inte finns 1177 och i värsta fall inte ens akutsjukvård. Det är högt värderat med varje smula kunskap. Tack!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

Ska villigt erkänna att inte jag heller är någon expert men det kan ju bli riktigt bra med en syrra till med mer erfarenhet från det prehospitala! Då kan vi ju komplettera varandras kunskaper i de medicinska trådarna. :D
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2835
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av Marie »

Ta upp nedkylning.
Det är många söder ut som inte har koll på det ämnet och tror att det bara gäller om man är på fjällen typ.
Jag kategoriserar kyla i tre stadier.. Ruggig, Obehaglig och Farlig.
Ruggig.. är när man går ut och man känner kylan går in i benmärgen o huttrar lite.
Obehaglig.. är när man okontrollerat börjar skaka och inte kan stoppa skakningarna.
Farlig.. är när kroppen går in i överlevnadsmode och prioriterar inre organen och man slutar frysa... kort efter börjar man tycka att det är varmt.

Detta med att öka kroppsvärmen när man är kraftigt nedkyld kan vara bra att ta upp lite mer professionellt.. Jag vet att man inte ska öka kroppsvärmen för fort... asså hoppa inte i ett 37gradigt bad.. det kan orsaka ajabaja saker... Men ni två som håller på med sjukvård/akutvård kan ta upp ämnet. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

På Maries begäran blir nedkylning nästa grej vi tittar på, eller Hypotermi, med finare ord.

Hypotermi delas in i lätt, måttlig, och grav. Jag förklarar dem var för sig här nedan med vilka symtom som kan ses vid respektive tillstånd.

Lätt Hypotermi:
Kroppstemperatur på mellan 32-35 grader C.

Andra symtom brukar vara snabb andning, hög puls, nedsatt omdöme, påverkad talförmåga, apati, frossa.

Behandling i detta stadie består i att värma upp patienten med varm dryck och tillföra kalorier.

Måttlig hypertoni:
Kroppstemperatur på mellan 28-32 grader C.

Andra symtom brukar vara långsam andning, låg puls, förmaksarytmi (hjärtat slår i otakt), sänkt medvetande, förstorade pupiller, stelhet i muskler, ingen frossa längre.

Behandling i detta stadie kan bestå i varma filtar och uppvärmt glukosdropp, dödligheten är upp till 35% i detta stadie och sjukhusvård behövs oftast.

Grav hypotermi:
Kroppstemperatur under 28 grader C.

Andra symtom brukar/kan vara andningsstillestånd, hjärtstillestånd, hjärtarytmier, koma, nedbrytning av kroppens muskler, låg urinproduktion.

Behandling är oftast intensivvård, dödligheten är upp till 80%.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2835
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av Marie »

Jag har en normal kroppstemp på 37,2 grader.. Den gången jag blev lite nedkyld o hade 34,9 så hade min frossa upphört och jag sluta att "skaka" jag upplevde som att, nu är allt okej igen.. dock var muskulaturen lite seg i spänstigheten. Detta var typ 6år sedan. Intressant o lärorik upplevelse.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Medicinska bedömningar

Inlägg av preppernurse »

Jag tänkte bara tillägga att hypotermi inte bara måste bero på att man blivit nedkyld genom t. ex. drunkning eller av att man varit exponerad för kyla. Patienter kan bli hypoterma efter att ha blivit imobiliserade till följd av trauma eller på grund av sjukdom som t. ex. nedsatt sköldkörtelfunktion. Låg temp kan även precis som hög temp vara tecken på en sepsis.

Sedan är kroppstemperatur högst individuell och vad som är "normalt" är svårt att säga i vissa fall, enligt viss forskning kan "normal" kroppstemperatur vara allt från 34-38 grader.

Mitt tips är därför att ta sin temperatur i kanske 7 dagar i följd på morgonen det första man gör för att få fram vad ens egen normaltemperatur är så man vet vad man utgår ifrån själv.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"