läckande konservburkar

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10604
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

läckande konservburkar

Inlägg av bastard »

någon burk från lagret har börjat lcäka, ingent jag ser så allvarligt på, men funderar om burkarna är sämre nu

denna gången var det annanas i burk , två olika sorters

kommer lösa en del med att ha allt sttåendes på wellpapp, så det inte klibbar ner annat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: läckande konservburkar

Inlägg av crusoe »

Burkar med syrlig innhold har langt kortere levetid enn burkar med mindre syrlig innhold. Ananas er veldig syrlig. Jeg oppbevarer all hermetisk frukt på de laveste hyllene, slik at det skal bli minst mulig collateral damage om bokser begynner å lekke.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: läckande konservburkar

Inlägg av Skymning »

bastard skrev: 19 mar 2022 15:21 någon burk från lagret har börjat lcäka, ingent jag ser så allvarligt på, men funderar om burkarna är sämre nu

denna gången var det annanas i burk , två olika sorters

kommer lösa en del med att ha allt sttåendes på wellpapp, så det inte klibbar ner annat
Det har hänt för mig, ställde konserver i små plastpåsar efter det.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: läckande konservburkar

Inlägg av Charlie** »

Ananasburkar är "big nono" Precis som Crusoe beskriver så tror jag att det beror på det syrliga innehållet. Insidan av burken spelar säkert också roll. Jag hade några som var galvaniserade på insidan. De 2 nedersta cm på burkens insida var inte fräscha kan jag lova. Det kanske finns de som har ett plastskikt på insidan och de kanske har bättre livslängd. Konservburkar med plastskikt går däremot inte att värma på öppen låga. Man måste kontrollera vilka burkar som är plastade eller inte, på insidan och välja utifrån detta. Fruktkonserver bör kanske vara plastade men andra skall vara vanliga plåtkonserver. Jag undviker de i galvaniserad plåt. De skall se ut som kronans gamla guldburkar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Wallflower
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 apr 2022 07:11

Re: läckande konservburkar

Inlägg av Wallflower »

Visste inte att konserver utan plastskikt såldes i Sverige idag. Jag får dubbelkolla alla mina konserver när jag öppnar dom nu så dom har det...

Personligen är jag av åsikten att det är bättre att köpa med plastskikt och få en längre (teoretisk?) hållbarhet än att kunna värma själva burken på öppen låga, bara att käka den kall.

90% av mitt konservförråd består av basiska produkter. Lagret av syrliga konserver är också hälften så stort som övriga( dvs köper jag 10 burkar av nåt basiskt så köpes det endast 5 av den syrliga) och syrliga konserver roteras ut fortare än den basiska.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"