Matbrist

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Matbrist

Inlägg av entropi »

Fler och fler indikatorer på potentiell matbrist yttras på Twitter, YouTube osv.

Jag gissar att vi inte kommer få riktig svält här i Sverige eftersom vi kan prisa ut de flesta, men för folk födda i sämre rustade samhällen kan det nog bli riktigt brunt.

En intressant detalj som jag inte tror noterats så mycket är att Ryssland bombade Yaras Ukrainska kontor dag två.
Yara är ett Norskt bolag som tillverkar mycket av det gödsel vårt jordbruk är beroende av.
Vad jag vet var de ganska beroende av rysk naturgas i sin produktion, men jag tror/hoppas de har styrt om det nu.

Här är ett intressant dokument från en matgrossist. Verkar vara för stort för att ladda upp, så vi får hoppas länken ligger kvar. Inte upplyftande, och jag rekommenderar att ni läser rapporten.

Martin & Serveras råvaruprisrapport
Februari 2022

https://martinservera.se/INTERSHOP/stat ... 202022.pdf


Jag har svårt att hitta orken, men egentligen borde jag väl skaffa höns nu. Men det är lite oklart för mig hur och var man skaffar foder långsiktigt, och det är ju lite jobb att bygga en hönsgård.
Har börjat göra iordning lite mer gräsmatta till odlingsyta för potatis och morötter iaf.
Ska försöka hitta vettiga priser och frysa in mer nötkött. Vill gärna kunna fortsätta "som vanligt" utan att ta mat ur beredskapslagret bara för att priserna ökar.

Förbereder ni er på något särskilt sätt på det här, eller ryms det inom era vanliga planer?
Tror ni rent av att vi kan få matbrist i Sverige, eller blir bara priserna höga?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Matbrist

Inlägg av Omnivore »

Jag är litet noggrannare i förberedelserna av mina odlingar och planerar redan för hur jag bäst skall ta vara på den skörd som blir. Köpte billiga apelsiner som skall bli marmelad tillsammans med frukterna från de två små kalamondinträd som står i igloon.

Ett scenario som oroar mig är att priserna blir så höga att även de som får subventioner av olika slag inte får tillräckligt med mat till sina familjer. Konsekvenserna av det är inget som jag vill diskutera utanför sandlådan men det är ett ständigt orosmoment.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Matbrist

Inlägg av bastard »

kommer odla potais igen, var många år sedan, och göra lite till
ska ha så jag får sättpotatis framöver

tror vi kommer ha en bister tid framöver
eller för oss som har råd en dyr tid

mycket beror på hur det går i kriget som ryssland för i ukraina
skulle ryssland ge upp och be om nåd och betala krigsskadestånd så löser sig många saker relativt fort
men det är vår och snart måste det så för det som skall klara jorden ett år till
kommer bli bekymmer i ukraina om det inte händer något innom en månad

och jag tror inte det löser sig så...

kommer nog skjuta ett vildsvin i vår för att fylla frysen, har inte gjort det i normalfall, men

kommer köpa mera salt socker och mjöl, har en del liggandes

det som nog kommer märkas mest är att det kommer ändras i vad som finns att köpa och vartifrån

och personligen så tycker jag att dom politiker som gått med på att bygga på åkermark borde hängas i lyktstolparna till hösten
men det kanske statsborna tar hand om i dom kommande hungerkravallerna .
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Matbrist

Inlägg av Skymning »

Det finns länder med reservlager av vete, men hur det ligger till med annat vet jag inte. Tror inte vi kommer bli påverkade mycket i Europa, i värsta fall kanske brödhyllan få sena leveranser om vi exporterar i solidaritet till de som drabbas (främst Afrika), men jag tror inte att effekten blir mer än så om hela världen hjälper till.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Matbrist

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 20 mar 2022 08:20 Förbereder ni er på något särskilt sätt på det här, eller ryms det inom era vanliga planer?
Tror ni rent av att vi kan få matbrist i Sverige, eller blir bara priserna höga?
Nej tror inte kommer bli någon matbrist i I-länderna. Bara höjda priser. Hur mycket? 25% rakt av?
LRF skrev:Av hushållens disponibla inkomst används 12,5 procent till matinköp
i livsmedelsbutiker medan ytterligare 5,8 procent sker i restauranger.
Totalt läggs således 18,3 procent på mat i någon form.
1976 var motsvarande andel för matinköp i livsmedelsaffärer 18%
Har minskat med EU men samtidigt är vi mer beroende av import
Kommer nog se 20% av disponibla inkomsten för mat inom ett år.
Kanske kommer istället restaurangbesöken minska.
(Äter själv på lunchrestaurang på jobbet några dagar per vecka)
Matbrist kommer vi däremot säkerligen få se i utvecklingsländer.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Matbrist

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 20 mar 2022 16:34 (Äter själv på lunchrestaurang på jobbet några dagar per vecka)
Matbrist kommer vi däremot säkerligen få se i utvecklingsländer.
Jag började köra matlåda mer seriöst när jag insåg att jag lätt sparade 1.000 kr/mån på det, som kunde användas till prepp istället.

Jag tror liknande, att vi kanske blir utan färska exotiska frukter, att det frukter och grönsaker vi får tag i blir mycket dyrare och att basmat blir klart dyrare. Jag räknar med att det kommer att finnas mat men har tagit höjd för perioder utan.

Hade tänkt ligga på latsidan med odlingarna i år men börjar överväga om jag ändå inte ska sätta rejält med potatis istället för bara lite sommarpotatis. Tomater och paprika blir det nog i växthuset i vanlig ordning, de är rätt lättsamma eftersom jag missköter dem. Däremot orkar jag nog inte hålla på med örter, kryddor och lök i år.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"