Jordvärme till växthus?

Allt om odling
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Jordvärme till växthus?

Inlägg av Kråkfot »

Hej. Har kikat på några "over there" som gräver ner dräneringsrör för att få någon form av ful jord-luftvärme till växthuset. Antar att det är för att hålla värmen längre på hösten eller tidigare på våren?

Min fråga är om det är någon som sett nått/byggt själv eller tänker ev bygga och kan komma med några tips. Dimensioner, djup, slinglängd, passiv/aktiv med fläkt?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Jordvärme till växthus?

Inlägg av bastard »

jag gjorde det åt farsan för många år sedan

det var ett 10 kvadrats växthus, enkel modell med ingången mitt på ena gavlen

det som inte var bra med litet växthus var att det var för kallt på våren, för varmt på sommaren och för kallt på hösten igen

jag tog 120mm avloppsrör, grävde ner ca 60 cm, gick ner på ena sidan dörren, runt hela växthuset och upp på andra sidan dörren,

eftersom man kör när varm fuktig luft kommer det kondensera nere i baacken så man hadde ett fall mot där luften gick ut ur backen, och ett 45 graders utsläpp nedåt för vatten

en fläkt som blåser ner luft, i midjehöjd eller högre
tips, lämna rören upp ur backen ca 20 cm upp så kan man lägga på lämpliga bitar eller krökar så man får bra funktion

på våren så sattes det upp svarta plastsäckar som solfångare, så man man fångar upp energin, har fläkten på dagtid så den värmer upp backen så man kan börja odla tidigare

sommartid så vill man även kyla mitt på dagen, på med fläkt då

och till hösten så räcker det med att hålla frostfritt så långt man kan, så värm backen soliga dager, och håll frostfritt om det blir minusgrader
en enkel termostat funkar bra för det

har man ett litet växthus eller bara växthus man vill ha varmare i så rekomenderar jag en isolerad sockel runt om
gräv ner cellplast , inte frigolit
runt om grunden en halvmeter ner
gör väldigt mycket att man isolerar den biten med

vintertid kan man även isolera marken i växthuset då med, för kyler det inte från sidorna så kan man få det varmare från marken underifrån

hur djupt man måste isolera beror på normal tjäldjup

modellen med värma backen funkade bra
helst hadde man velat ha ett växthus med mycket tung vägg norrut, isolerad på utsidan
då får man en termiskt tung byggnad och får jämnare temperatur
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Jordvärme till växthus?

Inlägg av Kråkfot »

Ok, ska jag tolka som att tanken var god men du behövde isolera sockel och mark mer?

Tung vägg, antar sten? Eller nått annat lättjobbat typ LECA?

Skulle man kunna lägga till något till ett befintligt växthus för att få denna tunga vägg och isåfall vad?

Sitter och klurar på ett växthus men funderar på om det är värt att lägga ner tid på att gräva upp och lägga rör. Tanken tilltalar mig om man kan få en längre växtperiod och på så sett bli mindre beroende av bara sommaren för växtförädling (visar på mitt hopplösa kunskapsglapp i detta ämne, om någon vet, peka mig i riktning tack).
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Jordvärme till växthus?

Inlägg av bastard »

om jag skulle gjort det idag så hadde jag isolerad grunden runt växthuset för att ha jämnare temperatur

sten, sten och åter sten , eller mot en jordvall eller liknande

vattentunna hjälper lite

finns andra sätt att hlla värmen
ex såg jag kinesiska växthus i karg klimat där man hadde dom på sydsidan av kulle, grävt in dom mot kullen för den tunga väggen och sedan hadde dom vasstak som kunde rullas ut över taket
vassen var som ett 10-15cm täcke , växxthuset hundra meter långt men ca 10m ut från kullen, var i flera nivåer

är inte mycket jobb med att gräva ner, rör, stora fördelen är få längre frostfritt på hösten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Odling"