Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Tänk efter före, och gör det här
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av halo »

Hej forumister!
För första gången på över trettio år är samhället i stort intresserat av att stärka beredskapen. Vi på det här forumet har ett guldläge att fånga upp människors nyfikenhet, vilja att förbereda sig och att lära sig mer av allt som hör prepping till och mer därtill. Många på detta forumet har precis de kunskaper och erfarenheter som krävs för att utbilda folk i att kunna ta hand om sig själva.

Men vad sker??

Fokus tycks ligga på att gång efter gång älta att det var fel att lägga ner beredapen civil som militär. - ja vi vet det nu, forumet har alltid vetat det. alla vet det. T.om högt uppsatta politiker säger det öppet. Människor som just börjat preppa hånas för att de inget kan, för att de börjar försent. folk som går med i hemvärnet, Försvarsmakten eller frivilliga försvarsorganisationer duger ingenting till de kommer vika sig när de gäller, politiker som äntligen börjar ta de beslut som krävs bespottas för att de är senfärdiga. Inlägg förekommer där det öppet skrivs att ha ihjäl (!) politiker och folk som, något oklart, skulle samarbeta med en eventuell fiende i ett eventuellt krig. Skämt eller inte är det ett säkert sätt att jaga bort folk.
Är det Flashback 2 som det varnas om i reglerna som lurar runt hörnet? Skapas en grogrund för troll som inget hellre vill än att slå split och sprida budskapet att allt redan är förlorat?

Detta, mina vänner, är inte rätt väg att gå om man vill ha fler forumister och stärka den svenska krisberedskapen. Vi är på samma sida! Vi har både politikernas och samhällets öra. Guldläge som sagt. Vad gör vi för att stärka beredskapen egentligen? Föregår vi med gott exempel?
Gå med i hemvärnet, frivilliga försvarsorganisationer, FRG-grupper, preppa-tillsammansgrupper. Starta grupper med grannar, fotbollslaget, jaktlaget, badmintonlaget, dansgruppen, wow-raid-gillet, paintbollgrabbarna, tjejgänget eller vad ni nu sysslar med på fritiden. Använd er kunskap till att stärka vår beredskap. Ni behövs! Folk kommer lyssna nu och folk vill lära sig. Det är ju det vi alltid velat! Annars skulle vi inte sökt oss hit.

Låt oss tillsammans jobba mot en bättre beredskap! Det duger inte längre att sitta och smattra på tangenterna. Vi måste ut och se var vi kan göra skillnad. Kan jag påverka Sverige att gå med i NATO eller ej? - nej. Kan jag få min kommun att lägga upp ett lager torrvaror för en vecka? - ja (hände precis i Uppsala!).

Vad kan vi göra för att förbättra beredskapen i landet? Och vad har ni själva gjort? Fyll på!!
Ursus

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av Ursus »

Don´t care. Tyvärr.

Jag tänker pissa på folk och folkvalda tills dagen jag dör; när det kommer till deras attityd kring krisförberedelser. Du får det att låta som att invasionen av Ukraina bara dök upp som en blixt från klar himmel. Att de tecken i tiden och andra orosmoln som har uppstått under de senaste tjugo åren har varit obskyra för alla utom oss hardcore preppers, och nu är det upp till oss att leda fåraflocken oskadda genom den vargtäta natten?

Låt mig uttrycka detta med största möjliga klarhet: Alla; vare sig det rör sig om politiker, tjänstemän eller lekmän, som inte har sett åt vilket håll världen har barkat den senaste tiden, måste ju vara blinda, döva och dumma i huvudet. Men de är varken det ena eller det andra eller det tredje. De är bara ignoranta, arroganta, och har levt i förnekelse, vilket enligt mig är en än värre synd. De har valt att sticka huvudet i sanden och bemöta all oro och spekulation kring framtida kriser med allt från handviftande till rena hån. Vi har betraktats som paranoida bunkerdårar som skall skrattas åt och förlöjligas. För vad? För att vi har sett världen med nyktra ögon och realistisk pessimism, istället för att betrakta jordklotet som en gigantisk lekplats för de som är nyrika på lånade pengar? Säg mig, min vän, varför skall jag välja att hjälpa dessa människor?

Ja. Om någon personligen kommer till mig och ber om min hjälp skall jag hjälpa dem efter bästa förmåga. Vare sig det är före eller efter katastroffaktum. Men jag kommer då också att bygga upp en fordran som sedan skall balanseras ut med intäkt. Om någon knackar på min dörr när kriget har kommit och vill ha konserver och toapapper så får de köra flåhackan i jorden och såga ved i sågbocken tills knogarna blöder. Det är priset de får betala. Vuxna människor är ansvariga över sina och sina närmastes liv. Jag är inte dagmamma åt alla som har valt att dega framför Mellon istället för att våga tänka obekväma tankar.

Du säger att vi alla är på samma sida i landet lagom? Förlåt, halo, men det är ett rent hån om du frågar mig. Jag har satsat ändlösa timmar av mitt liv för att bli en nyttig människa i nödsituationer; långa som korta. Ibland för att jag har njutit av känslan av självtillit, ibland för att det har känts som ett måste.

Jag är inte på samma sida som svennebananer som super sönder lever och hjärta varje fredag och lördag för att få posta något på Instagram och blir multisjuka som femtioåringar. Som åker till Thailand eller Ghana tre gånger per år och köper horor för pengar som de inte äger. Som i ren illojalitet röstar in det parti som för tillfället häller mest slantar i den egna plånboken. Värderingar, ideal, moral, integritet är bara tomma ord för dessa skyltdockor.

Jag är inte på samma sida som de psykopatiska kompisgrupper som vi kallar politiska partier och som tror sig veta bättre än mig. Regering och riksdag utgörs av pajasfolk varav hälften aldrig har sett Sverige utanför tullarna. De snurrar runt sina motioner och propositioner i en ändlös pendelpolitik från mandatperiod till mandatperiod. Det lilla ett block har åstadkommit under en period omintetgörs direkt vid nästa maktskifte. Ett ändlös politiskt rävspel vars ultimata mål bara handlar om det med lobbyism (läs: mutor) inflaterade lönekuvertet som kommer i nämnda slipsfittors fickor. När de sedan drar sig tillbaka från offentligheten får de ett glassigt ambassadörsjobb i något lite finare land, och kan lämna landet de har försakat bakom sig.

Nej tack, är mitt svar. De får lösa denna skit själva.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 21 mar 2022 20:53 Jag är inte på samma sida som svennebananer som super sönder lever och hjärta varje fredag och lördag för att få posta något på Instagram och blir multisjuka som femtioåringar. Som åker till Thailand eller Ghana tre gånger per år och köper horor för pengar som de inte äger. Som i ren illojalitet röstar in det parti som för tillfället häller mest slantar i den egna plånboken. Värderingar, ideal, moral, integritet är bara tomma ord för dessa skyltdockor.

Jag är inte på samma sida som de psykopatiska kompisgrupper som vi kallar politiska partier och som tror sig veta bättre än mig. Regering och riksdag utgörs av pajasfolk varav hälften aldrig har sett Sverige utanför tullarna. De snurrar runt sina motioner och propositioner i en ändlös pendelpolitik från mandatperiod till mandatperiod. Det lilla ett block har åstadkommit under en period omintetgörs direkt vid nästa maktskifte. Ett ändlös politiskt rävspel vars ultimata mål bara handlar om det med lobbyism (läs: mutor) inflaterade lönekuvertet som kommer i nämnda slipsfittors fickor. När de sedan drar sig tillbaka från offentligheten får de ett glassigt ambassadörsjobb i något lite finare land, och kan lämna landet de har försakat bakom sig.

Nej tack, är mitt svar. De får lösa denna skit själva.
:up: Typ det där. Folk slänger skit på preppers och sen när det smäller så "Jag kommer till dig". Fan heller. Ladda ner Försvarsmaktens Handbok Överlevnad, läs. Lycka till. De enda jag bryr mig om är de i min närhet.

Jag preppar för att jag sett situationen som vi är med om idag utveckla sig, såg den komma långt bort. När Ryssland började bygga järnvägsnät över hela landet för att kunna snabbt flytta trupper internt och även började köra Zapad övningar varje år med liknande övningar bredvid varandra som bröt mot internationella överenskommelser för max storlek på övningar, och även annonserade övningar max 2 dagar innan så att utländska observatörer inte skulle hinna dit, samt deras ökning av budgeten på "försvar", då var det jäkligt tydligt vad de var ute efter.

Sen att de invaderat grannar flera gånger, Tjetjenien (1994), Georgien (2008) och Ukraina (2014) visar att de inte har någon respekt för internationell lag. Det är fan dags att vi kapar alla kontakter med dem, folk börjar äntligen vakna upp ur sin mello-koma och inser allvaret.
слава україні - на хуй путін!
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av Ongrid »

Jag tänker att de saker du räknar upp nog mest handlar om personligt ansvar. Jag är själv engagerad i en mängd sammanhang, och arbetar dagligen för att andra ska ta chansen att bygga en egen beredskap. Jag tror inte det har med forumet att göra, och jag har egentligen ingen aning om forumet skulle befolkas av bittra människor som inte vill bidra till det kollektiva.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Ongrid du har nog fler än hurtiga hemvärnskrigspittar, sura rysshatare, såna som ska springa ut med eldstålet i skogen, och lägenhetsbunkerpreppers. Du har nog flertalet som hellre/inte har annat val än att steppa upp när det gäller med handling än som talar vattendunkar och konserver för döva öron. Själv så utökar jag med lite fler kaniner. Även fast jag har noll respekt för mina grannar då alla är bortskämda barnrumpor så har flera av dem barn. När dagen kommer får de få "vuxna" som finns ta tag i saker åtminstone för framtiden (barnens) skull. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något. Inget ska underskattas.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av entropi »

Halo, det är bra att du försöker vara konstruktiv i ett potentiellt problematiskt läge.

Men nu är vi ungefär i det läget med samhällets beredskap i stort som vi är med vår förmåga att hjälpa de av Ukrainas invånare som inte kan strida.
Folket har, genom att rösta på odugliga kollektivist-partier, uttömt alla resurser att hantera flyktingarna.
De har beskattat de som varit bemedlade att bygga sunda samhällsstrukturer och använt resurserna för att muta sin egen väljarbas till passivitet.

Oavsett vad som händer så hjälper det inte att fortsätta hålla dessa svaga män och kvinnor under armarna, de måste tillåtas att falla. För ingen kan verka utifrån sin maximala kapacitet utan att ramla ibland.
Ett samhälle kan inte förbättras utan att man låter de ruttna äpplena skiljas från de fina, i alla fall inte så mycket som behöver förändras snabbt nu.

Ta bara exemplet med den skyhöga skatten på bränsle, ett skriande behov av militär finansiering. Vi har ett krisläge, och Sida får fortsätta att bla finansiera ryska projekt till en enorm budget. Ingen tänker på att istället stötta svenska bönder som håller på att gå under för de pengarna.
Organisationen Sida är ett perfekt exempel på hur ingen vänder blad och tar Sveriges och svenskarnas sida. Istället vågar de yppa att skatten ska höjas ännu mer. Pun intended.

Visst, jag kommer väl stötta mina grannar, och kommer stötta den lokala motståndsrörelsen om kriget kommer för vi sitter i samma båt.
Jag skickar visst finansiellt stöd med kryptovaluta till Ukrainas försvar.
Men i allt jag gör blir jag motarbetad av staten, ifrågasatt av polisens aktivister (som inte följer lagen) vid ansökningar av vapenlicenser, och beskattad på ett djupt orättvist sätt.
Anklagad av femtekolonnare i Socialdemokraterna för att i egenskap av jägare ha något sorts samröre med gängkriminalitet.
Banker försöker spärra transaktioner som går utanför deras kontrollsfär.

De som varnat om "flykting"-krisen ca 2010, när man kunde göra någonting åt problemet, sparkades ur fackföreningar och sina jobb. Vi kommer inte får något som helst erkännande nu. Kommer vi som försökt varna om en potentiell matbrist i höst få något erkännande av de som låter detta ske nu? Nej, om du visar att du har resurser nu kommer det en chockgranat in genom fönstret som tack i vinter. Sen är allt du avstått och kämpat för borta och kommer delas ut som allmosor, och dessa svaga män kommer försöka få det att låta som att allmosorna kommer från dem.

Något ruttet måste dö för att något bättre ska kunna växa upp i dess ställe. Jag vet vad som vattnar frihetens träd...
Survival
Honor
Liberty
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av halo »

Tanken med tråden är att bidra med relativt enkla tips för gemene man för att stärka krisberedskapen generellt. Det är fascinerande att se hur ni verkar ha gett upp redan. Ni beskriver det som att halva landet ligger i ruiner och fimbulvintern är snart här.

Om vi kan försöka att inte hamna i tankefällan dåtid - ja vi vet nu att preppers alltid haft rätt. Och inte heller framtid - vi befinner oss varken i krig eller ens i en fösörjningskris. Och istället ser här och nu- beredskapen byggs upp! Det är väl de här vi tjatat om i åratal?

Så, med det sagt hoppas jag att denna tråd kan få innehålla just tips på hur vi kan påverka vårt närområde positivt. Analyser om hur just ni visste att detta skulle komma eller beskrivningar om hur allt redan är kört ber jag er att lämna i andra trådar som handlar om det.

Ok, jag börjar! Har kontaktat min kommun och bett om information om hur de planerar för en kris. Fick snabbt svar om var de planerar att ställa ut vatten, var man kan gå för att få information, värma sig och ladda mobiler etc. Fick även rådet att gå med i lokala FRG-gruppen vilket jag överväger. Personen jag pratade med sa att många hört av sig om just det här och att kommunen nu överväger att anställa en person på heltid för att jobba med krisberedskap. Om några veckor ringer jag igen och frågar hur det gått med anställningen.
Ursus

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av Ursus »

Varför tror du att du möts av motstånd här? Du förutsätter ju redan i utgångsläget att vi alla är cyniska egoister som gottar oss i landets kommande olycka? Ja, då tänker jag inte försöka övertyga dig om annat.

Jag har genom åren försökt att hjälpa min omgivning på bästa sätt. Mina vänner, släktingar och bekanta. Att milt och vänligt, med utgång från då rådande läge, uppmuntrat till generell eller riktad prepping. Mottagandet har i praktiken alltid varit ignorant. Jag gick med i civilförsvaret för x antal år sedan, men gick ur igen. Noll intresse från dem att göra något. Jag sökte till Hemvärnet första gången redan för tio år sedan, men min ansökan fumlades bort och jag hörde inte av dem igen. Flera månader senare fick jag ett mail om att jag skulle ringa ett nummer till nån chef där, men kom aldrig fram.

Så förlåt min bitterhet, men mitt engagemang är över. Jag kommer att hålla igång mitt Youtubeprojekt och där ge tips och råd. De som tycker att detta är bra får väl se på dem och läsa mina inlägg, men då ligger initiativet hos dem.
Ursus

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av Ursus »

Sen kan jag hålla med om att rena dödsönskningar av politiker är motbjudande och det är något jag inte deltar i, men det hoppas jag inte är så vanligt förekommande?
Även om det uttrycks i affekt så är det jävligt kinkigt med näthatslagar och dylikt. Folk har mist arbete och leverne på grund av mindre.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Stärka beredskapen tillsammans - vad du kan göra

Inlägg av bastard »

det vi skulle kunna göra som forum är ganska enkelt
att göra en bra
"börja här" tråd
en låst med det som är koncensus (på ett ungefär, i varjefall dom flesta)
som diskuterats fram i en annan tråd

finns en tråd längre tillbaka som tar upp samma tanke
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"