Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av bastard »

salt bör man ha för konservering om inte annat, går åt en del om man ska konservera kött
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 23 mar 2022 18:57 salt bör man ha för konservering om inte annat, går åt en del om man ska konservera kött
För den som tänkt köpa på sig massor av salt till det ändamålet och lära sig sen "när det behövs": Köp jodfritt salt.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 23 mar 2022 21:50
bastard skrev: 23 mar 2022 18:57 salt bör man ha för konservering om inte annat, går åt en del om man ska konservera kött
För den som tänkt köpa på sig massor av salt till det ändamålet och lära sig sen "när det behövs": Köp jodfritt salt.
Nyfiken fråga... varför just jodfritt?
Jod behöver man ju få i sig så att säga... samt det mättar ju sköldkörteln om SHTF inkluderar radioaktivitet i någon form.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av entropi »

Marie skrev: 23 mar 2022 22:02
Nyfiken fråga... varför just jodfritt?
Jod behöver man ju få i sig så att säga... samt det mättar ju sköldkörteln om SHTF inkluderar radioaktivitet i någon form.
Det är ingen jättefara med jod vad jag vet, men smak och färg blir bättre om man använder salt som inte har en massa tillsatser.
Kom på det efter jag köpt en 20kg -säck fint, jod-berikat salt... Men det var ett tag sen jag behövde köpa bordssalt om man säger så.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 23 mar 2022 22:18
Marie skrev: 23 mar 2022 22:02
Nyfiken fråga... varför just jodfritt?
Jod behöver man ju få i sig så att säga... samt det mättar ju sköldkörteln om SHTF inkluderar radioaktivitet i någon form.
Det är ingen jättefara med jod vad jag vet, men smak och färg blir bättre om man använder salt som inte har en massa tillsatser.
Kom på det efter jag köpt en 20kg -säck fint, jod-berikat salt... Men det var ett tag sen jag behövde köpa bordssalt om man säger så.
20kg.. Du får börja ta saltvattensbad, så får du bort det lite snabbare. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av EN brun böna »

Jod är ett desinficerande ämne och påverkar konserverings-processen genom att störa bakterietillväxten i mat som skall ha viss bakterie tillväxt som ost, korv, fermenterade saker.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av bokmalen »

Marie skrev: 23 mar 2022 22:02 Nyfiken fråga... varför just jodfritt?
Jod behöver man ju få i sig så att säga...
Alla förpackningar med annat än rent salt, d.v.s. jodberikat eller mineralsalter t.ex. Seltin, där natriumkloriden blandats med kaliumklorid och magnesiumsulfat har varningar om att inte använda för inläggning, gravning m.m.

Det är nog inte för att det inte skulle gå att konservera, utan för att det inte kommer att gå om du använder din mormors recept. Det är helt enkelt lägre halt av koksalt i dem, vilket gör att du kanske bara haft i motsvarande 100 gram, när receptet säger 150 gram. Just jodberikat salt är nog inte så stora mängder att det blir "jättefel", men kollar du t.ex. seltin så är det bara 50% riktig natriumklorid i den. Sedan har vi ju då den motsatta effekten i att det finns en massa procent av saker som INTE ska vara med i receptet, vilket kan ställa till det.

Om vi då tar exemplet med Seltin igen (Inte för att jag har något emot denna produkt, utan det är det mineralsalt jag råkar ha några förpackningar av) så skulle man då kunna tänka sig att man bara tar dubbla mängden när man gör sin gravlax. Och ja, då skulle laxen bli gravad med rätt mängd natriumklorid, men den kommer också att ha sugit i sig en megamängd av kaliumklorid, något som du då kanske bara var tänkt att få i dig i moderat mängd efter att ha ströat lite seltin på maten. Så det är inte nödvändigtvis att det inte är konserverande verkan, utan att slutprodukten får farligt hög halt av diverse tillsatser.

Så för konservering är vanligt salt utan tillsatser bäst.
Andra salter KAN användas, men inte enligt recept.. Jag skulle enbart använda dem för ren stenhård insaltning, varva kött och salt i tunna, där köttet sedan ska lakas ur en dag eller två innan tillagning.
I intend to live forever, or die trying to
lupl

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av lupl »

Vad är skillnaden på tösalt och vanligt ”bordsalt” ?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av EN brun böna »

Granngårdens tösalt är nog säkert att använda då det står även fodersalt och hösalt på listan. Det är ju bergssalt som tas direkt från berggrunden.
Men det är där osäkerheten ligger för det som kallas annat än koksalt för matlagning. Det beror på vart man hämtar saltet hur mycket föroreningar som kommer med. Viss berggrund kan innehålla mineraler som är giftiga för konsumtion, lika för havssalt som kommer från förorenat hav. Vissa saker kan man ta bort genom att tvätta saltet men inte allt.

Här finns det en artikel som tar upp det här med salt, seltin mfl mineralsalter och konservering, inläggning, gravning mm och riskerna med botulism och listeria.
https://www.livsmedelsverket.se/globala ... -del-2.pdf
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av reboot »

lupl skrev: 24 mar 2022 09:32 Vad är skillnaden på tösalt och vanligt ”bordsalt” ?
Vägsalt/tösalt innehåller ofta, förutom natriumklorid även kalcium och magnesiumklorid, så använd inte det.

Havssalt i storpåse (från typ saliner) är bra och billigt.
Även om det inte är speciellt renat så smakar det bättre och innehåller spårämnen och andra mineraler som kroppen behöver.
Raffinerat salt med jodtillsatser och antiklump-medel tycker jag ger en besk bismak.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"