Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Hur man lagrar föda
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av Ongrid »

Har funderat lite kring mathållning, och vill nog lägga upp ett lager av råvaror för att ha liggande. Har hittills kommit fram till att vetemjöl, mjölkpulver, rapsolja, bakpulver, motsvarar mina behov.
Finns det fler grundlivsmedel som man borde spara? och hur länge kan man spara vetemjöl?
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av FCR2 »

Ongrid skrev: 21 mar 2022 23:52 Har funderat lite kring mathållning, och vill nog lägga upp ett lager av råvaror för att ha liggande. Har hittills kommit fram till att vetemjöl, mjölkpulver, rapsolja, bakpulver, motsvarar mina behov.
Finns det fler grundlivsmedel som man borde spara? och hur länge kan man spara vetemjöl?
Enligt https://mylar.se/pages/lagringstider-i-syrefri-miljo så klarar mjöl i mylarpåse som förvaras i 10° att förvaras i 15 år.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av reboot »

Vitt ris innehåller 8 av de 9 essentiella aminosyrorna i bra förhållande som kroppen behöver för att överleva. Lysin är den aminosyran som är för låg nivå på i riset.
Hög halt av lysin finns i bönor/ärtor/ägg/mjölk/kött mm eller lysin-tabletter som kosttillkott.
Soldatens ärtsoppa med fläsk är en bra och närande lysinkälla och håller sig i minst 2 år efter utgångsdatum (egen erfarenhet)

Rapsoljan är bra att du har. Byt inte ut den mot annan olja. Den innehåller alla de essentiella fettsyrorna kroppen behöver.
En 100-burk multivitamin+mineraler som intas en var 2:a till 3:e dag + ett par tuber extra c-vitamin
Ditt vetemjöl liksom spagetti/makaroner har ett sämre förhållande på aminosyrorna, så att även ha ris är bra i kosten.
Riset kan förvaras i normal rumstemperatur i minst 5 år i påsen du köpt det i. I mylarpåsar och vacuum med syreätare mer än 10år.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av entropi »

Allt som reboot säger!

Med tillägg att försöka rotera, så köp inte så mycket ärtsoppa om du inte äter det
Gjorde det misstaget, och åt en ärtsoppa med utgång 2018 förra veckan. Inga som helst problem, men salad i familjen äter inte det.

Ett tips med riset: köp typ 4 kg varje gång du handlar. Då tömmer du inte butiken, och eventuella problem i fall en leverans haft otur med någon ohyra eller liknande drabbar inte hela förrådet. Gäller oavsett vad du lagerför, inte bara ris förresten.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av entropi »

När det gäller vitaminer tror jag mer på att du ska lära dig grodda olika saker än tabletter.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av EN brun böna »

Salt är bra att ha men man blir inte mätt på bara salt.
Min tandläkare sa till mig en gång då jag hade en inflammation i käken med var och elände att jag skulle skölja ur munnen med saltvatten. En mättad saltlösning som var så varm som jag kunde tolerera, och det hjälpte faktiskt. Även mot smärtan. Fick antibiotika men det tog nån dag för den att verka fullt ut och då var jag glad för saltvattnet. Fungerar säkert bra som alternativ om tandkrämen tar slut med.
Så salt med fler användningsområden än bara i matlagning.

Havregryn. De hjälper bakteriefloran i tarmarna att må bra och klara stress och sämre eller ensidigare mat under perioder.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av Sömnlös »

Ongrid skrev: 21 mar 2022 23:52 Finns det fler grundlivsmedel som man borde spara? och hur länge kan man spara vetemjöl?
Vanlig vetemjöl i påse håller väll sådär, fått mycket mjölbaggar i mina.
Känner de som köper hela vetekorn, de kan både malas och blöttläggas och håller i princip hel din livstid om det förvaras bra.
Kräver plats för de kommer i större säckar så svårt om man bor i lägenhet :(
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av Ongrid »

Sömnlös skrev: 22 mar 2022 08:51
Ongrid skrev: 21 mar 2022 23:52 Finns det fler grundlivsmedel som man borde spara? och hur länge kan man spara vetemjöl?
Vanlig vetemjöl i påse håller väll sådär, fått mycket mjölbaggar i mina.
Känner de som köper hela vetekorn, de kan både malas och blöttläggas och håller i princip hel din livstid om det förvaras bra.
Kräver plats för de kommer i större säckar så svårt om man bor i lägenhet :(
Lite drygt att satsa på att ha en kvarn därhemma. Är nöjd om mina mjölpåsar skulle räcka i typ två år.... dom kostar ju inget nästan
Ursus

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av Ursus »

UHT-mjölk har inte någon hutlös hållbarhet, men ger dig mjölk för ett par månader framåt. Grädde likaså.

Annars är socker billigt.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Matlager till lågpris med rimlig hållbarhet

Inlägg av Ongrid »

Ursus skrev: 22 mar 2022 11:03 UHT-mjölk har inte någon hutlös hållbarhet, men ger dig mjölk för ett par månader framåt. Grädde likaså.

Annars är socker billigt.
För matlagning funkar ju torrmjölk lika bra, men det är ju inte gott att dricka
Skriv svar

Återgå till "Lagring"