Om du måste isolera dig i källaren en månad

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av Omnivore »

Vill ta upp en grej.

När det skramlades litet för intensivt med kärnvapenhotet från Puttes sida blev jag ängslig. Min make som är vetenskapligt lagd förklarade då snällt hur en atombomb är konstruerad och fungerar, att den inte var något som briserade om man råkade tappa den i golvet, typ. Han tog också upp skillnaden mellan taktiska och strategiska kärnvapen, vad som sker vid markbrisad respektive en detonation i atmosfären osv. Jag blev mycket lugnare efter det. Sedan gav han mig en bok som han läst som tonåring: Hotet - en bok om kärnvapen, Hellström et al, Essselte Studium AB 1986.

Det var kört redan på sidan 2.

Inledningen handlade om skyddsrum och att det i de flesta fall är bättre att förskansa sig i sin egen källare om man har turen att bo i villa än att trängas med en massa svettiga okända människor i skyddsrummet under ett flerfamiljshus. Frågan var vad man behöver ha lagrat i källaren för att klara en månads isolering. (Nu gällde det alltså specifikt radioaktivt nedfall).

- kläder. Blir det kallt och fuktigt?
- sängkläder
- mat (skall kunna ätas kall, det finns ingen el till spis eller kylskåp)
- medicin
- vatten (vattenledningssystemet förstörs)
- ljus
- torrklosett (hur blir luften?)
- är det mycket flugor?
- hur blir man av med avfall? (när blir toalettunnan full?)
- diskar man?
- hur får man rent efter alla kräkningar och diarréer?
- hur får man ventilation utan att släppa in alltför mycket radioaktivt avfall?
- hur står man ut psykiskt (t.ex. med cellskräck, brännskador som gör mycket ont, oron för storebrors öde, att se pappa dö av strålsjuka och sår som inte vill läka)
- vad gör man med liken?

Jag kan inte svara vettigt på många av de där frågorna. I synnerhet inte den sista. :-g Nu tror jag iofs att risken för radioaktivt nedfall i Sverige i dagsläget är ganska litet men en del av frågorna i listan ovan kan nog appliceras på andra SHTF-scenarier i varierande grad av svårighet.

Och vad gör man med liken?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av preppernurse »

Vad gör man med liken?

Packa in dem i tjockare sopsäckar, typ sådana för trädgårdsavfall, och tejpa igen dem ordentligt med silvertejp. Liken kan med fördel släpas ut utanför huset för att inte sprida stank inomhus, vilket de kommer att göra rätt snart, tro mig, lik luktar. :-g
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av Omnivore »

Jo, jag vet att det luktar. Vi hittade en gång en liten hund i en plastkasse nedslängd från motorvägen. Polisanmälde med geolokalisation. Nästa dag var den borta.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av reboot »

Planera för det värsta och hoppas på det bästa.

Under Kalla Krigets sista år gavs följande lättlästa "Om Kriget Kommer"-skrift ut.
Nu är vi tillbaka i samma eller ännu värre situation och denna skrift på endast 33 sidor är högaktuell i dag.

https://www.forsvarsmakten.se/siteasset ... ressed.pdf

Ett par sidor som exempel:
A28332AA-F0D6-4BF0-A27D-B49F908A8E91.jpeg
A28332AA-F0D6-4BF0-A27D-B49F908A8E91.jpeg (57.5 KiB) Visad 598 gånger
14FCDD8F-3998-4696-8CC9-818071BDE7EA.jpeg
14FCDD8F-3998-4696-8CC9-818071BDE7EA.jpeg (48.67 KiB) Visad 598 gånger

Ett exempel på en motsvarande mer detaljerad amerikansk skrift från civilförsvaret där på 88 sidor från 1961, med mer betoning på kärnvapenhotet.

https://www.dahp.wa.gov/sites/default/f ... d%20Do.pdf

Samt den klassiska "Nuclear War Survival Skills" som PDF-fil att spara. 317 sidor......

https://www.pdfdrive.com/nuclear-war-su ... 82919.html

Radioaktivt nedfall i form av stoft och damm är extremt ohälsosamt att inandas och få ner i lungorna!
Samma gäller att det är extremt farligt att äta eller dricka mat eller vatten som är förorenat med radioaktivt nedfall.
Det beror på att nedfallet innehåller isotoper som sänder ut alfa och beta-strålning, som inte är farligt att få på huden i små mängder men extremt farligt att förtära eller få i lungorna, då det stannar kvar i kroppen och fördärvar omliggande vävnader över tid.

Det finns inga skyddsmasker från något civilförsvar lagrat i Sverige, så det måste du ordna själv.
När det gäller radioaktivt nedfall och damm, är en skyddsmask typ FFP2 till FFP3 & N95 (KN95) med utandningsventil eller halvmask det minimala att använda utomhus. Kirurgmaskerna (ansiktsmask typ covid) ger minimalt eller sgs inget skydd alls.
Man kan säga att en tätslutande mask som fungerar bra om man t.ex. ska slipa båten är bra mycket bättre än ingen alls.

Typ Sundström halvmask med partikelfilter SR510 P3 och ett antal förfilter SR221 är att föredra om man inte har militär helmask.
Tänk på att för att filtrera radioaktivt damm behövs inget gasfilter (typ Kronans/ABEK) utan endast partikelfiltret P3.
Tänk även på att det är svårt med glasögon under helmask och det går att skölja anikte/ögon efter vistelse i nedfallsmiljö.
Byt förfiltret ofta, då de flesta partiklar stannar i det och i sin tur sänder ut gamma-strålning.

Övriga frågor tror jag hardcore-prepparna här på forumet är förberedda och har bra koll på

Mat och vatten som är förpackat i plast/burk, flaska eller dunk är ofarligt att förtära även om det stått i strålning utomhus, då radioaktivitet inte "smittar" innehållet genom förpackningen.

Läs mer i brochyrerna ovan och fortsätt ställ frågor i den här tråden. Det finns mycket kunskap hos forumets medlemmar!

För att återkomma till Omnivore's sista fråga, så finns det sorgliga svaret i dagens Mariupol i Ukraina!
Omkomna lägger dom insvepta i typ gardin/lakan ute på gatan. Om möjlighet finns gräver dom en grund provisorisk grav var som helst det går någorlunda lätt att gräva. Parker, planteringar, vägkanter & mittremsor......
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av Skymning »

Nu tänker jag inte bo i källaren, men om jag spånar lite för att ge dig ideer:

- kläder. Blir det kallt och fuktigt? + sängkläder
Ja. Sovsäck i bivy bag och underlägg

- mat (skall kunna ätas kall, det finns ingen el till spis eller kylskåp)
Chokladkakor. Pringles. Bullar. Du överlever åtminstone på en månad, kan lika bra göra det till en fest om du ska ut och leka Fallout efter det.

- medicin
Ta med dig.

- vatten (vattenledningssystemet förstörs)
Lagra i källaren, det kommer att bli en del. Fördel att det är mörkt så ingen tillväxt av alger sker. Kanske kan du bryta dig in i VA och tappa av vatten om de går genom källarutrymmet.

- ljus
Vev-lampa.

- torrklosett (hur blir luften?)
Håll den stängd. Ställ den i sin tur i en låda som kan förseglas.

- är det mycket flugor?
Om du inte håller rent. Det finns ofta insekter i källaren från allt skräp som grannarna drar in.

- hur blir man av med avfall? (när blir toalettunnan full?)
Stora svarta soppåsar. Ställ dig på den för att komprimera innehållet.

- diskar man?
Papperstallrikar.

- hur får man rent efter alla kräkningar och diarréer?
Toapapper och plastpåsar att spy/skita i

- hur får man ventilation utan att släppa in alltför mycket radioaktivt avfall?
Det gör du inte. Chansen är större att huset kollapsar och har sönder källaren så du ventilation oavsett. Eller blir levande begravd. Det här gör det hela till en dålig ide att ens försöka. Jag drar hellre ut till landet om jag kan inför en sån situation.

- hur står man ut psykiskt
"Själv underhåll" :lol:. Böcker, sjunga kumbaya med de andra i källaren.

- vad gör man med liken?
https://en.wikipedia.org/wiki/Cannibalism

Jag oroar mig mer för en annan faktor: Avsaknad av solljus. Extrem D-vitamin brist. Kan vars svårt att hitta Apotek som inte är sprängda i smulor efter att du kommer ut.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av bastard »

inga problem med liken, vedpanna och en 10 kubik ved i källaren, bara stycka och elda
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av Kråkfot »

Bidrar med den här:

https://www.youtube.com/watch?v=Uc4xI544IzY

Inte helt on topic då han pratar om geigermätare men det kommer en hel del intressanta ämnen därimellan.

Boken han hänvisar till finns ibörjan av tråden som PDF att läsa.

Mycket uppmuntrande läsning i ett deprimerande ämne.
Ursus

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av Ursus »

Sex svar i tråden och vi har redan degenererat till kannibalism och kremering av individuella kroppsdelar! :lol: Nya medlemmar kommer att vända i dörren ;)
lupl

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av lupl »

Ursus skrev: 28 mar 2022 11:27 Sex svar i tråden och vi har redan degenererat till kannibalism och kremering av individuella kroppsdelar! :lol: Nya medlemmar kommer att vända i dörren ;)
:lol: :lol: :lol:

För min del lägger jag till att ingen är välkommen ner i min källare.
Värsta är att det är sant också.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Om du måste isolera dig i källaren en månad

Inlägg av Scoo »

Noterade till min förvåning att finländska YLE hade publicerat en artikel som utgår från en civilförsvarspamflett från 1990-talet, den kretsar kring gör-det-själv metod att medelst några hinkar och plaströr kombinerat med dammsugare ordna filtrerad tilluft till en källare som får fungera som improviserat strålskydd. Man har vidare intervjuat en fysikprofessor som bidrar med den del synpunkter och kommenterar. Lite mera fakta kunde den dock gärna ha innehållit, en del får man även om bakfoten. Exempelvis talas det om att hinken ovanpå röret är till för att hindra regnvatten att komma in i röret medan det täckta och upphöjda luftintaget ju är till för att minimera risken att radioaktiva partiklar sugs med i luftströmmen in till källarskyddet.

Några kommentarer till trådstartarens funderingar (reboot svarar redan mycket bra):
- om vi utgår ifrån ett scenario där kärnvapen används i stor omfattning (i betydelsen att strategiska vapen används med även hög andel markdetonationer och inte luftbrisader likt Hiroshima & Nagasaki som ju inte gav upphov till annat än försumbart nedfall iom att de skedde uppe i luften) så är en månad ganska väl tilltaget. Strålningen från nedfall (som uppkommer om en kärndetonation sker på marknivå eller så att eldklotet vidrör marken = jord och stoft sugs upp och blir radioaktivt och sprids med vinden) minskar enligt 7-10 regeln. Strålfaran är som störst under det första dygnet för då har de tunga damm- & stoftpartiklarna som utgör nedfallet kommit ned från de höga luftlagren dit de slungats upp, de flesta radioaktiva partiklar som uppstår vid en detonation är dessutom rätt så kortlivade med kort halveringstid. Sju-tioregeln betyder att strålningen sjunker från 1h efter detonation till en tiondel inom de därpåföljande sju timmarna. Två dygn senare (7x7h) har strålningen klingat av till en hundradel av vad en var vid en timme efter detonation och två veckor senare (7x7x7) återstår bara en tusendel. Sålunda om vi har en strålstyrka om säg 200 milliSv/h vid 1 timme senare så är det efter +7h 20 milliSv/h, efter två dagar 2 milliSv/h och efter två veckor 0,2 milliSv/h.

- om vi utgår från ett scenario om belägrad stad likt Mariupol så ja då är behovet mera konstant att befinna sig i skydd, då ska man helst vara i betongkällare för tegelkonstruktioner kan rasa samman förhållandevis lätt (något man upptäckte under 1:a och 2:a världskriget). Det går att staga upp tegelkonstruktioner med bjälkar och fanerskivor. Är det fråga om flygfara så får vi snarare en situation som liknar andra världskriget med annalkande anfallsvåg och flygbombardemang följt av faran över då det går att öppna och vädra ut skyddet etc.

- det går att ordna självdragsventilation men då bör gärna intaget vara upphöjt, så som det spekuleras i YLE-artikeln så innebär filter att det kan bli lite väl stort luftmotstånd för att självdrag ska fungera ordentligt. Då går det om inte annat att fixa någon slags bälg eller liknande.
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"