Varmare

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Varmare

Inlägg av Kardinal »

Bli som förr? Allt går ju i cykler.
Ursus skrev:Människans historiska anpassningsbarhet kan nog inte riktigt tillämpas på dagens situation, av två orsaker: Livsstil och befolkningsmängd.
Det beror nog på hur man ser det. Ser man mänskligheten som en kultur så kommer den nog aldrig åter, ser man människan som en art kommer den det. Precis som alla andra arter så regleras mängden efter förutsättningar. Vi snackar väldigt långa tidsmått, så att säga att vi inte kommer klara att befinna oss på en begränsad beboelig yta tar inte hänsyn till, vad jag tror är, flera parallella processer. Exempelvis innebär mer koldioxid varmare klimat via växthuseffekten, vilket skapar mer avdunstning, som skapar mer nederbörd, och ökad mängd koldioxid och vätten innebär bördigare mark, större och mer växtlighet, vilket minskar koldioxidhalten etc. Frågan vi behöver ställa oss är om människan förändrar, och fortsätter förändra, klimatet snabbare än vad klimatet förmår att kompensera för. Där tror jag dock att vi är på rätt väg, så fort miljöaktivister lär sig att omfamna kärnkraft. Samtidigt kommer folkvandringar, torka, missväxt, trångboddhet etc. leda till krig, svält, krig och fler pandemier vilket över tid kommer decimera den mänskliga arten tills dessa att balans uppnås.

Jag utesluter inte att mänskligheten regresserar till mer primitiva levnadssätt (speciellt om MP får som de vill), men att det därefter kommer tider av utveckling och välstånd. Tyvärr är vi nog i en skarp sluttning just nu, på våra avkommors bekostnad.

Följande text beskriver min tanke rätt väl, och jag menar att den kan appliceras inom samhällets alla delar.
Hard Times Create Strong Men, Strong Men Create Good Times, Good Times Create Weak Men, Weak Men Create Hard Times
Just nu har vi, tack vare välstånd, odlat förutsättningarna för dåliga tider. Vi har glömt bort de essentiella värden som skapat vårt samhälle, och istället diskuterar vi om det finns 40 eller 50 olika kön och om maskar får sina rättigheter tillgodosedda i samhället (typ).

Det finns ju de som menar att människan haft en högt stående kultur tidigare, inte som i dag givetvis men i alla fall med hög nivå av matematik, astronomi och andra vetenskaper - även om de inte omsatts till den teknologiska utveckling vi ser idag. Människan har trots allt varit oförändrad under lång tid.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Varmare

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 27 mar 2022 10:53 Människans historiska anpassningsbarhet kan nog inte riktigt tillämpas på dagens situation, av två orsaker: Livsstil och befolkningsmängd.
Krav på anpassning kommer att komma oavsett vad människan tycker och vill. Naturen skiter i vilket och bara gör utan att lyssna på oss.
слава україні - на хуй путін!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"