Gas eller sprit? Åsikter önskas

Matlagning i praktiken
Kolbjörn
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 feb 2022 12:48

Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Kolbjörn »

God eftermiddag alla.

Jag skulle önska höra era åsikter om en fråga som egentligen borde vara lika passionerad som stor/liten kniv. :P

När det gäller campingkök, är det sprit eller gas som i er åsikt är bäst?

Personligen känner jag mig absolut mer bekväm med gaskök då de känns säkrare och mer förutsägbara, framförallt möjligheten att justera lågan ser jag som en stor fördel.

Men vilka synpunkter har ni? Vilken metod är mest effektiv i förhållande till vikt eller kronor? Alla delade erfarenheter är guld värda.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1454
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av jr_36 »

Om valet står mellan just gas och sprit så väljer jag sprit. Finns många för och nackdelar med de olika, men här är några som jag tänker på:

Sprit:
+ Enkelt att se/mäta kvarvarande mängd
+ Enklast funktion, sprit i en brännare, solid state
- Fara med att välta ett varmt tänt stormkök, allt spriten kommer på brinner
- Låg effekt (långsam)
- Också lite svårtänt om kallt, men det går

Gas:
+ Ställbar effekt, hög värme direkt
+ Mycket värme
- Svårt / omöjligt att tända om mycket kallt (måste vara över kokpunkten för blandningen av butan/propan, annars vill gasen inte komma ut)
- Lite krångligare att bedöma kvarvarande mängd (väg eller skaka)

Är man en nördig prepper och bunkrar en låda med metalltuber med gas kan man väga alla vid inköp sen varje år. Då vet man att allt är som det ska (och att man inte har massa gas på golvet :-g )

Själv har och använder jag både spritbrännare (inte komplett kök, utan minivariant) för dagstur (och BOB) samt multifuel för fjällvandringen.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
preppernurse
Inlägg: 184
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av preppernurse »

Jag gillar sprit i mina kök, mest för att de är tysta och jag vill gärna ut för att njuta av tystnaden :D

Sedan har jag väl några gaskök också och upplever att de är både lätthanterliga och effektiva, men de låter för mycket.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1454
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av jr_36 »

Japp, ljud bra synpunkt. Sprit är helt ljudlöst, gas fräser lite, omnifuel låter som jetmotor...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10733
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av bastard »

beror ju på vad man ska ha det till

ex
ska du klara dig länge?
i vilken miljö?
ska du bära med dig allt?

gas är smidigt, rent och snabbt
vid minusgrader propan istället för butan

sprit är lite skitigare, men enklare

diesel är bra om man ändå lagrar diesel för elverk,bil och allt annat

ved däremot, är något jag ser som ett bra allternativ, men lite mera jobb

jag har gas för smidiga saker
sprit som normal, men kokkärl som går att ha hängandes över eld
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
ofiam
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 jan 2022 21:25

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av ofiam »

Nu sabbar jag ju topic.. men vill ändå slinka in med en rekommendation om vedkök.

Har kört ett https://www.bushcraft-essentials.com/en ... nation-kit i ett par år nu och det är fantastiskt smidigt. Tar i stort sett ingen plats alls i packningen och bänsle finns överallt i den svenska naturen. Det kokar upp vatten riktigt snabbt också kontra spritkök.

Vill man säkra upp så är det också enkelt att montera en triangia-brännare i det och använda det så.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Charlie** »

Ytterligare ett inlägg som jag kopierat och friserat från ett av mina inlägg på SS-forumet. Så här går mitt resonemang baserat på mina erfarenheter;

GASOL
Jag har flera stycken av dessa små rackare, bl.a. Optimus Crux och Primus Express spider samt några pyttesmå kinabrännare. Dom är små, enkla och roliga att använda. Jag har tex "Cruxet" i bilen. Jag är däremot kritisk tilllättviktstubernas gasblandningar, då dessa är har mycket begränsad effekt om det blir kallt. Detta gäller även den sk vintergasen, som inte är någon speciell vinterblandning utan gastubens insida är klädd med en textil som fungerar som en veke och suger upp gasen. Blir det riktigt kallt och det blir det där jag bor, så funkar inte vintergasen heller. Då är spritbrännaren effektivare. Bara genom att titta på priset på Primus vintergas, blir man yr i huvudet och plånboken sluter sig som en mussla.
Det finns ju några tips till den som vill laborera med dessa gasolbrännare vintertid. Sievert Ultramap 2206, en lödgas som funkar rejält bra ner till -60° -70° (Don't try this at home) Det är en långsmal tub och måste därför användas till slangmonterade brännare. En annan metod att öka på vinterförmågan är att köpa påfyllnadsadaptrar från Kina och återfylla tuberna med ren propan från t. ex en P-11 som funkar ner till -40° (Don't try this at home)

MFS (bensin)
Flerbränsleköket som får följa med på en veckas vinterfjälltur Använder 4-takts alkylat av ekonomiska skäl. Inte så mycket att säga om detta mer än att det har en brutal effekt men låter tyvärr som EBK:n på en JAS-maskin. I och med att det har rörliga delar och packningar och skruvar är det inget jag skulle förlita mig på under en SHTF-situation. På vinterfjällturen följer därför sprit + spritbrännare med, som backup.

SPRIT
Spritbränslet och spritbrännaren är idiotsäker och funkar i alla lägen. En fördel är att man kan planera och dosera mängden bränsle och anpassa förvaringskärlet efter den planerade bränslebehovet. Detta gör att brännaren och spritbränslet blir mest "bärekonomiskt" sett ur ett packningsperspektiv på vikt och volym, upp till 3 dygn. Det som talar emot spritbrännarna är den relativt låga effekten och ska man vara ute mer än 3 dygn så börjar mängden bränsle att bära med sig bli påtaglig. Själv är jag i dag nere på 6 dl sprit för 5 dygns fjällvandring. Jag köper en 5 liters dunk om året. Spriten fungerar på vintern men det går åt mycket bränsle om man måste smälta snö. För er som nu tycker att spritbrännaren har för dålig effekt, kan jag berätta, att jag, en gång i tiden besteg Mt. Kilimajaro och på 5 895 m.ö.h. Det var ca -10°kallt och jag kokade upp 9 dl vatten med 4 cl T-doja. Inget, absolut INGET gaskök klarar detta. En annan fördel med spritbrännaren är att den är tyst, knäppt tyst.

Min sammanfattning är att spritbrännaren är att föredra, alla dagar i veckan. Den är inte lika effektiv som andra bränslen men varför måste man ha bråttom? I en WROL situation så kan man tillverka bränslet själv ;)
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av xsive »

Måste jag välja så gas.
Smidigt, lätt och kompakt och snabbaste sättet man kan få fram några dl kokande vatten.
Har ett gaskök i bilen och även i min nuvarande variant av BOB för södra delen av landet
En 100g patron räcker mer än en vecka till frystorkat och kaffet om man är själv.
Nackdelen är samtidigt att det är specialicerat och bäst på att just bara värma mindre mångd vatten.

Skulle jag välja något för mer långvarigt och värma från tex konserv hade jag valt snuskburken med
spritbrännare och den funkar ju även perfekt över elden.

Nu står det ju campingkök i trådstarten. För mig är det egentligen något där vikt och volym inte är så kritiskt.
För camping gas i alla lägen. Gärna ett tvålågit Primus med en 2012 flaska. Men det är ju mest för när man går
max 100m från bilen.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av FCR2 »

Som nödkök (det var inte det som var frågan) så gillar jag mitt esbitkök. Med fastbränsle tabletter slipper man läckage. Och man har bränslet förpackat i köket. Dock tycker jag att effekten är kass på vintern.
Så gas är mitt föredragna bränsle. Snabbt och enkelt. Inget större problem med kyla här i Skåne. Gillar också t-röd på grund av att det är tyst och har man gått om tid så kan jag leva med att det tar längre tid. Har även ett flerbränsle kök som jag inte kommit igång att använda så ingen åsikt om detta än.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Tank
Inlägg: 1706
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Tank »

Jag är otålig och har dåliga minnen av T-röd och vinter ;)
Kör gas i första hand med sprit och ved som backup.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"