Gas eller sprit? Åsikter önskas

Matlagning i praktiken
Ursus

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Ursus »

Spritkök är tyst och lugnt och trevligt, men kan vara nog så besvärligt att hälla tillbaka i flaskan i fall man tankar för mycket i brännaren. Gillar inte det där med att gå omkring med sprit i brännaren, har haft ett par tillfällen med läckage i packningen.

Annars gillar jag mitt bensinkök, Svea. Kör fortfarande med samma alkylat som jag köpte i mängd för tre år sedan, inga problem. Provade hälla en slurk in i gräsklipparen med host och hack som resultat, men i köket är det finfint ännu.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av bokmalen »

Inte på grund av kokegenskaperna som sådana men... Spritkök.

Ett spritkök kan i nödfall användas med diverse olika bränslen.

Ett spritkök kräver inte att du hittar bränslet i rätt storlek eller typ av förpackning. Tänk dig ett SHTF scenario, då du är på väg till fots mellan två städer, du har slut har slut på gas i den lilla gasbehållaren i ryggan. Du hittar en P45:a i en övergiven verkstad. Du kan inte släpa med dig den och du vågar inte stanna. Så du är fortfarande utan bränsle. Hittar jag en 25-litersdunk med någon typ av alkohol kan jag fylla på min bränsleflaska till spritköket.

Pratar vi sedan själva bränslet.

Har du en lite gasoltub med i ryggan kan du använda den till:
  • Koka på ditt gasolkök
  • Tända en medhavd gasollampa
Har du med dig T-röd kan du:
  • Koka på ditt spritkök
  • Tända en lägereld brasa
  • Decinfektera ytor/saker
  • Göra ren saker
  • Tillverka handsprit
  • Ge hälften av ditt bränsle till någon i din grupp om ni måste dela på er en sväng.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 03 apr 2022 10:28 Spritkök är tyst och lugnt och trevligt, men kan vara nog så besvärligt att hälla tillbaka i flaskan i fall man tankar för mycket i brännaren. Gillar inte det där med att gå omkring med sprit i brännaren, har haft ett par tillfällen med läckage i packningen.

Annars gillar jag mitt bensinkök, Svea. Kör fortfarande med samma alkylat som jag köpte i mängd för tre år sedan, inga problem. Provade hälla en slurk in i gräsklipparen med host och hack som resultat, men i köket är det finfint ännu.
Man lär sig snabbt att dosera lagom mängd bränsle i brännaren för det som skall värmas/kokas, så inget bränsle riskerar att läcka ut om det blir kvar i brännaren.
...Svea är i och för sig ett mycket trevligt kök om än lite rangligt om man använder en större kastrull. Litet och effektivt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Kolbjörn
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 feb 2022 12:48

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Kolbjörn »

Roligt med så många bra svar! All övriga alternativ som kan argumenteras för är förstås också välkomna. Och som förtydligande var inte mitt camping menat som att sätta upp ett tält ett stenkast från bilen. Då hade man lika gärna kunnat ta med klotgrillen. :)

Majoriteten hittills verkar alltså föredra spritkök. För att spetsa till frågan ytterligare; finns det bättre spritkök än trangia? Tycker personligen att dessa är bökiga och skramliga att använda, vilket såklart är ett bortskämt problem…
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Charlie** »

Kolbjörn skrev: 03 apr 2022 16:51 Roligt med så många bra svar! All övriga alternativ som kan argumenteras för är förstås också välkomna. Och som förtydligande var inte mitt camping menat som att sätta upp ett tält ett stenkast från bilen. Då hade man lika gärna kunnat ta med klotgrillen. :)

Majoriteten hittills verkar alltså föredra spritkök. För att spetsa till frågan ytterligare; finns det bättre spritkök än trangia? Tycker personligen att dessa är bökiga och skramliga att använda, vilket såklart är ett bortskämt problem…
Ett Trangia T25, är helt klart en ganska stor och bökig anordning att släpa på. Den minsta T28 mini, är tyvärr för ranglig med sitt "vindskydd/kastrullstativ, men pottan fungerar bra, även till de mindre gasolbrännarna. Jag använder brännaren och en sk Trangia Triangel. Ett mycket bra alternativ för minimalisten. Förpackad får den t o m plats i en benficka. I den medföljande påsen får även brännarenen plats. Den står stadigt även med större kastruller. Man kan även montera en gas brännare i den. Till Triangeln använder jag pottan till T28 Mini. Denna kombination är hittills den bästa jag haft.

https://trangia.se/shop/trangia-triangel/
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av vantohal »

Hemma, för småkatastrofer och bug-in-situationer väljer jag gasol, helt klart. I skogen är en brasa nummer ett, eller en bushbox för mindre uppvärmning. Jag har ett spritkök men sist jag köpte rödsprit köpte jag sockerdricka också och fattade inte varför folk stirrade, så jag har lite dåliga känslor för spritkök.
Kråka
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 maj 2019 09:51

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Kråka »

Har båda men de som hänger med ut nästan alltid är något av mina gaskök så gas blir mitt svar.
Har ett wild stove woodgas också som är smidigt, behöver inte släpa med bränsle.
Ursus

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av Ursus »

bokmalen skrev: 03 apr 2022 10:30 Inte på grund av kokegenskaperna som sådana men... Spritkök.

Ett spritkök kan i nödfall användas med diverse olika bränslen.

Ett spritkök kräver inte att du hittar bränslet i rätt storlek eller typ av förpackning. Tänk dig ett SHTF scenario, då du är på väg till fots mellan två städer, du har slut har slut på gas i den lilla gasbehållaren i ryggan. Du hittar en P45:a i en övergiven verkstad. Du kan inte släpa med dig den och du vågar inte stanna. Så du är fortfarande utan bränsle. Hittar jag en 25-litersdunk med någon typ av alkohol kan jag fylla på min bränsleflaska till spritköket.

Pratar vi sedan själva bränslet.

Har du en lite gasoltub med i ryggan kan du använda den till:
  • Koka på ditt gasolkök
  • Tända en medhavd gasollampa
Har du med dig T-röd kan du:
  • Koka på ditt spritkök
  • Tända en lägereld brasa
  • Decinfektera ytor/saker
  • Göra ren saker
  • Tillverka handsprit
  • Ge hälften av ditt bränsle till någon i din grupp om ni måste dela på er en sväng.
:up:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av bastard »

jag har i prkatiken gått över till snuskburken modell rostfri

tyngre, men tåligare, har lock som sitter på hyggligt bra
tål värme ordentligt
gjord för att hängas ovan eld
går bra att steka i locket, gjort för det

brännaren är lite större än trangias, men likvärdig

har även gastillsats på en trangias och moddat vindskyddet så det passar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Gas eller sprit? Åsikter önskas

Inlägg av somvanligt »

Båda. Gasolkök för hemmabruk, i terräng går både och.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"