en andra potatissort

Allt om odling
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: en andra potatissort

Inlägg av entropi »

maskros skrev: 04 apr 2022 20:55 Jag har vid ett par tillfällen testat en fuling. Köpt ICA Eko matpotatis, alltså vanlig konsumtionspotatis, och satt den med gott resultat. Tänker att då den är ekoodlad bör den vara hyfsat motståndskraftig. Tankar på det?
Jag tror också de väljer motståndskraftigare sorter för eko-potatis generellt. Vad det nu görs för kontroller av en bonde som säger att det eko-odlas vet jag inte, men man kan nog anta att det är så...

Fast det är inte kul att få en massa sjukdommar i jorden.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: en andra potatissort

Inlägg av maskros »

entropi skrev: 04 apr 2022 21:46 Jag tror också de väljer motståndskraftigare sorter för eko-potatis generellt. Vad det nu görs för kontroller av en bonde som säger att det eko-odlas vet jag inte, men man kan nog anta att det är så...

Fast det är inte kul att få en massa sjukdommar i jorden.
Är bonden KRAV-certifierad görs det ibland många och långtgående kontroller. Det vet jag.

Nä, det med sjukdomar är förstås en reell risk.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: en andra potatissort

Inlägg av EN brun böna »

Ingen får sälja som EKO om de inte tillhör något av de eko-program som finns. Det finns fler än bara krav. Och det görs fler kontroller inom ekoodlingen än inom den vanliga odlingen.
Vi är inte med i någon eko-förening men odlar utan gifter eller konstgödsel och har gjort så i över 20 år men det vi säljer får ändå inte kallas eko.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: en andra potatissort

Inlägg av entropi »

Nu är jag off topic, men en troligare anledning att man inte får med sig riktiga EKO-produkter hem från matbutiken skulle kunna vara fiffel i grossistledet...
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: en andra potatissort

Inlägg av EN brun böna »

Står det EKO på en vara så är den eko.
Det du inte vet är om du köper en vara från en vanlig bonde som odlar ekologiskt men inte är certifierad finns i de icke EKO paket du köper.
Vet att grådö mejeri som är ett eko-mejeri fick mer mjölk än de kunde ta emot och därför sålde mjölken vidare till arla.
Nu har båda mejerierna bytt ägare så vet inte hur det ser ut idag, men då kunde du köpa vanlig mjölk från arla och istället ha kravmärkt mjölk i paketet till samma pris som den vanliga icke eko mjölken
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: en andra potatissort

Inlägg av entropi »

Nu när jag har bärgat både Connect och Taisiya så kan jag konstatera att Taisiya är helt överlägset hos mig.

Mycket mindre problem med angrepp och bra utdelning.

I år sparar jag alla små och gröna potatisar till utsäde ifall jag inte kunnat flytta utomlands innan nästa säsong.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: en andra potatissort

Inlägg av Jakob »

Jag tänker prova en sort som heter Nicola. Det är egentligen en sommarpotatis med tunt skal och sen skörd.
Resistens mot bladmögel Låg
Nematodresistens Hög
Skorvresistens Hög
Resistens mot potatiskräfta Hög

De problem jag haft är knäpparlarver, nematoder och skorv. Nicola är motståndskraftig mot nematoder och skorv.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: en andra potatissort

Inlägg av Omnivore »

Jag har en fråga om potatiskemi.

Varför smakar potatis kylskåp efter en dag eller två i kylen?
Maken vägrar äta för det påminner för mycket om skolmatsalen då samma potatis serverades i olika former under tre dagar; först kokt, sedan mos och sist som potatisbullar. Jag har förståelse för hans reaktion. Jag kan själv inte äta vissa saker som triggar äckelkänslor och minnen då jag suttit och gråtit i t.ex. kallnande sillbullar med klimpig korintsås.

Nu gjorde jag mos på potatis som jag grävde upp ur landet bara någon timme innan jag kokade den. Moset smakade kylskåp. Stor besvikelse hos oss båda för jag hade stekt jättegoda revben hela förmiddagen. Varför smakar potatisen dom den gör? Det var absolut ingen grön potatis med i koket. Jag kollar alltid jättenoga. Hade skalat den ordentligt och kokade mos precis som jag alltid gjort. Har potatisen stått i landet för länge? Vad händer i den kemiskt när den står ute länge utan att man tar upp den? Jag har tagit upp potatis sedan midsommar ungefär och inte haft något problem med den.
Vet tyvärr inte vad det är för sort. Köpte den på Maxi i våras. "Sättpotatis" stod det bara på påsen.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: en andra potatissort

Inlägg av EN brun böna »

Olika potatissorter smakar väldigt olika. Som ex bintje och dess släktingar, en frän och bitter smak som vissa älskar, men inte jag. Jag hör till king edward gruppen.
Sedan kan vissa sorter smaka konstigt efter att de frusit, medans andra går hur bra som helst att frysa utan att ändra smak.
Stärkelsehalten i potatisen om den är hög kan ge en äcklig bismak. Vissa äldre sorter har hög stärkelse också.
Min absoluta favorit potatis heter laura och den kan man ha till allt även jättegoda potatischips.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: en andra potatissort

Inlägg av WoodsmansLife »

Mandelpotatis är en självklarhet för oss. Fantastiska lagringsegenskaper, klarar av väldigt varierande jordförhållanden och bra avkastning!
Skriv svar

Återgå till "Odling"