Lagra grädde

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Lagra grädde

Inlägg av entropi »

Vi använder mycket grädde. Visserligen som lyx, men nu när det är matkris på gång så undrar jag om någon vet hur man kan lagra grädde i ett år eller mer? Tror det kan bli en rejäl guldkant att ha såna lyxsaker som grädde om det blir surare framöver.

Har försökt frysa in den, men det blir inte bra.
Köper laktosfri grädde som verkar hålla lite längre, men jag vill ha längre hållbarhet än så. En kossa vill jag inte ha ansvar för :)

Idèer? Vad tror ni händer om man kokar in grädden i tryckkokaren? Är nästan lite sugen att testa.
Survival
Honor
Liberty
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Lagra grädde

Inlägg av Scoo »

Kan tyvärr inte ge direkt svar men kan kommentera att sur gräddkaka är mums. Om grädden surnar alltså, har använt upp till 6-12 månader gammal grädde för detta. Funkar inte med öppnad förpackning för då möglar det hela iväg (eller så måste det vara färskare öppnad förpackning för detta ändamål).
För mina barns skull
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Lagra grädde

Inlägg av Skymning »

entropi skrev: 04 apr 2022 16:50 Vi använder mycket grädde. Visserligen som lyx, men nu när det är matkris på gång så undrar jag om någon vet hur man kan lagra grädde i ett år eller mer? Tror det kan bli en rejäl guldkant att ha såna lyxsaker som grädde om det blir surare framöver.

Har försökt frysa in den, men det blir inte bra.
Köper laktosfri grädde som verkar hålla lite längre, men jag vill ha längre hållbarhet än så. En kossa vill jag inte ha ansvar för :)

Idèer? Vad tror ni händer om man kokar in grädden i tryckkokaren? Är nästan lite sugen att testa.
Prövat vispa pulvermjölk? Vet inte om det fungerar men kan vara ett förslag.

EDIT: Det finns visst också gräddpulver. Eller rättare sagt fanns.
https://www.naturkompaniet.se/friluftsm ... r-2000373/
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Lagra grädde

Inlägg av entropi »

Skymning skrev: 04 apr 2022 17:24 Prövat vispa pulvermjölk? Vet inte om det fungerar men kan vara ett förslag.

EDIT: Det finns visst också gräddpulver. Eller rättare sagt fanns.
https://www.naturkompaniet.se/friluftsm ... r-2000373/
Hm, nej inte provat men jag har sökt på nätet, och det verkar gå att fluffa till pulvermjölk en stund. Så för vissa tillämpningar kanske det går bra. Men tydligen måste vispar och kärl vara rejält kallt, så det fungerar nog bara när man har frysen igång.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Lagra grädde

Inlägg av EN brun böna »

Både arla och kelda har grädde med lång hållbarhet. Keldas håller i 90 dagar enligt förpackningen och den går att vispa.
Ett oöppnat paket grädde av vanlig vispgrädde håller 1-3 veckor över bästföre datum om paketet är oöppnat.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Lagra grädde

Inlägg av bokmalen »

Beroende på vad "du ska ha den till" så kan det ju finnas andra alternativ.
kokosgrädde på burk kan vara rätt trevligt att ha, men om du ogillar kokos-smak så lär det ju inte vara ett alternativ.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Lagra grädde

Inlägg av entropi »

Tack för alla tips!

Jag tror jag helt enkelt håller några frysta, sen har någon månads behov på lager. Funkar det så funkar det, annars får vi klara oss utan lyxen.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Lagra grädde

Inlägg av TedBear »

vad händer om man fryser grädde? går det inte att vispa? vill komma ihåg att jag fryste in matlagningsgrädde för några år sedan, och de brukade fungera till matlagning efter att man tinade upp dem. kanske att de skiktade sig en aning. annars finns grädde med lång hållbarhet för ett par månader framåt
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Lagra grädde

Inlägg av Skymning »

Det går att frysa in olika sorters grädde som vispgrädde, matlagningsgrädde och kaffegrädde. Tyvärr kan du inte vispa grädden eller använda den i kaffet efter att den har varit fryst, men den går bra att använda i matlagning. Frys in grädden i kuber så att du lätt kan ta fram och använda när det är dags att laga mat. Det går också att frysa in vispad grädde. Grädden blir lite torr efter att ha varit fryst, men blir bra efter omrörning.


https://www.ica.se/buffe/artikel/frysa-in-mat/
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Lagra grädde

Inlägg av Charlie** »

Tänk på att fett inte fryser på samma sätt som vatten. Ju fetare livsmedel, ju kortare hållbarhet i fryst tillstånd. Grädde på 40% ska nog inte ligga för länge i frysen. Fettet härsknar. Får jag grädde över, vilket jag sällan får, då jag älskar grädde, så fryser jag in den som "iskuber" och använder dessa sedan i matlagningen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Lagring"