Brandmansprincipen - alltid redo

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Brandmansprincipen - alltid redo

Inlägg av Parabellum »

Jag är redo, alltid redo! 8-) :roll:
Familjens förmågor är uppdelade i två separata hus kroppar.
Vid sängen har jag fullgod förmåga att lysa upp det jag vill ha upplyst och min förmåga att följa med en ogärningsmans våldstrappa är god.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Brandmansprincipen - alltid redo

Inlägg av Ursus »

Jag använder många av mina grejer som jag har i BOB:ar och andra kit under min fritid, så kan inte ha dem packade alltid. Mest eftersom jag behöver låta dem lufta och torka för att inte börja mögla.

I orostider har jag dem packade och relativt lätt tillgängliga, men oftast inte i omedelbar närhet. BOB är packad... för tillfället. Tills vi ser hur det utvecklas i Ukraina vill jag ha den säkerheten.

Skulle det vara kod röd, och det råder mycket stor osäkerhet kring hur läget utvecklas och med risk för att omedelbar förändring av min situation, så skulle jag förmodligen sova i kläderna på soffan, med BOB intill. Kanske rent av med en arm genom en axelrem; samt med EDC, nycklar och annat färdigt i fickorna. Men hellre skulle jag bugga ut i förväg vid sådan risk om möjlighet finns.

Skulle fly i friluftskläder, mer eller mindre som ni ser mig klädd i mina videor. Vill ge mig själv bästa möjliga förutsättningar från början. Undantaget är om det är någon form av WROL på gång och man behöver vara grå, men den situationen är inte riktigt aktuell just nu.
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Brandmansprincipen - alltid redo

Inlägg av Prepsson »

Jag har grejerna samlade men har inte skaffat nån vettig bug out bag än.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Brandmansprincipen - alltid redo

Inlägg av Dancecommander »

Nej. Om det sker en brand, olycka, brott av alla de slag, hjärtstopp, då vet jag att jag agerar, men för mig räcker det med en GHB på trettio liter i bilen. Vore det bra med en pocketmask i fickan? Ja, men grymt oskönt.
Om det blir strömavbrott har jag en mobiltelefon som kan lysa upp.
Med det sagt har jag ficklampor runt om i huset, men det blir ju knappast totalt mörker ändå. Jag tar det med ro, vi behöver ju inte ha zombie-kitet vid dörren liksom.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Brandmansprincipen - alltid redo

Inlägg av xsive »

Jag som preppar är redo. Även en färdig mindre rygga i bilen. Plus BOB i huset osv. Allt organiserat och har sin plats
Min bättre hälft är väl rimligt redo fysiskt eftersom jag även packat en till henne.
Psykist är kanske en annan fråga. Skulle tro det tar mig lika lång tid övertyga som det tar andra att packa
Hemmet är bestrött med brandlarm och flertalet släckare i huvud och sidobyggnader.
I started out with nothing, and still have most of it left
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Brandmansprincipen - alltid redo

Inlägg av WoodsmansLife »

Alltid redo - men kanske inte med prylarna vid dörren.
Har organiserat huset, uthusen, verkstan och garaget på så sätt att jag vet var allt är.
Där jag bor räknar jag med att risken för att behöva evakuera är väldigt väldigt låg (såklart brand och liknande kan hända) från ett perspektiv där något utifrån tvingar oss bort.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"