Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Hur mycket bär du med dig egentligen, eller du är bara lite mullig?
Ursus

Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av Ursus »

Likt tråden om höjd beredskap tänkte jag att vi startar en tråd där vi redogör hur och när vi har fått användning för vår EDC. Senaste dagen, veckan, eller månaden kan sammanfattas här. Syftet är att inspirera andra kring hur användbart EDC är.

Kan startas på nytt på årsbasis.

För egen del:

Swisschamp har klippt besvärlig tånagel, skruvat ihop några IKEA-möbler samt dragit ut sticka under gången vecka.
Ett par plåster har kommit till pass efter en incident med äppelskalare.
Tändaren har gått varm (pun intended) då jag gjort diverse eldar och smält paracord och limstavar för projekt.
Offrat en säkerhetsnål för att hålla inne ett snöre i en omtyckt jacka.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av Charlie** »

Använde min SOG cash card för att öppna några kartonger.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av Skymning »

Smärtstillande och plåster har varit bra att ha med i EDC.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av Prepsson »

Enda som jag nästan konstant använder är min vattenflaska
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av deadrabbit »

Plåster till barn cykelolycka med grus samt spyderco bug till lite paketöppning. Lite försvaretshudsalva också. Hade även framme en tändare till justera paracord samt dragsko till ryggsäck allt inom en 9dagars period.
3-3-3 Radio Plan
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av preppernurse »

Senaste månaden har min Victorinox Pioneer fått komma fram och tjänstgöra för paketöppning, avlägsnande av irriterande lappar i barnens kläder och för att skära av rep vid en lite pysselstund.
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av TedBear »

leatherman har använts av och till under de senaste veckorna. ibland ligger den orörd i månader, men nu har jag haft många tillfällen. mestadels tången.
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av Kurio »

Diamantsnabbrynet har fått jobba... semester i hyrd bostad - då kan man alltid räkna med att köksknivarna är misshandlade.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av vantohal »

EDC är väl generellt saker man har med sig, eller missar jag något? Jag skriver just nu det här med min EDC.
EDC känns som begrepp så individuellt. Är du taktiskt ninjakrigare så har du säkert med dig en massa avancerade prylar som du har svart bälte i att använda, men mitt liv är betydligt tråkigare. Mobiltelefon och nycklar hör till de saker jag använder mest.

Jag har en Victorinox MiniChamp som jag använder mycket till allt möjligt. Bra och hållbart litet verktyg det där. Dra skruvar, rycka näshår, ansa mustaschen på toaletten, öppna paket osv. Sedan har vi ju barn, så plåster går åt. Jag hade My Little Pony-plåster ett tag men flickan bet sig själv i fingret för att få ett plåster så nu rockar vi hudfärgade textilplåster.
Jag har en liten kompass som jag använder många gånger när jag joggar. Allt ser likadant ut i kvarteren här och det finns inget att navigera efter så då är det smidigt. Tänk om man skulle råka göra över-cardio och faktiskt komma i form. Hemska öde.
lupl

Re: Hur/när har du använt din EDC senaste tiden? (2022)

Inlägg av lupl »

EDC använd 4 gånger i år.
Det jag använde var Gerber, värktabletter, vatten, plåster ( 2 gånger ) , buntband.
Skriv svar

Återgå till "Det du alltid bär med dig. (EDC)"