Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Ursus skrev: 09 apr 2022 17:23
BarbaryanKvlt skrev: 09 apr 2022 06:08 Ska du resa endast med handbagage? Aldrig haft problem på kniv på flyg med incheckat bagage och jag hamnar alltid i tullen.
Oavsett storlek och typ av kniv?
Alltså incheckat menar jag inte handbagage om jag uttryckte mig dåligt.
Nu har jag ju inte haft med mig något gigantisk. Men haft fällkniven f1, vanlig Mora, crkt fällkniv och såg med tillsammans med fiskegrejer. Enda stället som ens lyft på ögonbrynet och sagt nåt är i Australien där inte ens hantverkare får ha värre kniv än rakbladskniv. Fick visa hur man fällde upp en crkt. Fick ta med den oxå. Några andra ställen har tullarna börjat prata fiske.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 08 apr 2022 21:21 Tydligen har jag missat att fickkniv med blad under 6 cm nu helt plötsligt är tillåtet, samt en tändare, vilket är väldigt positivt. Kan slipa ned en gammal schweizare till att passa denna bladspec. Jag vägrar färdas någonstans utan dessa två grundläggande överlevnadsverktyg.

Men frågan är hur internationella dessa regler är? EU-länder har jag inget större intresse av att besöka, undantaget Irland, utan Storbritannien, Island, Norge, Australien, NZ. Hade velat se mig omkring i Balkan för den delen, men på förekommen anledning känns det inte säkert just nu.
Ingen nyhet att kniv med bladlängd under 6cm är tillåtet.
I min nyckelknippa sitter en Spyderco Bug och den har varit med i handbagaget runt om i världen många år utan problem.
Ny har den bara Bladlängd på 32mm så inte något man kan göra mycket med. Dom har tittat på den någon gång men sagt OK
Sen alltid risken vad personen i säkerhetskontrollen har för åsikt. Noll ide att argumentera även om jag har svårt låta bli
Har blivit av med 10:ans blocknyckel som blivit kvarglömd i handbagaget. (Kunde ju skruvat isär flygplanet) Större pincett har dom även tagit.
Tändare har däremot varit fram och tillbaka. England vad det förbjudet länge men man kunde köpa
en ny på insidan säkerhetskontrollen. Dock bara storlek BIC mini.
I Karibien var dom galna efter tändare i både hand och incheckat bagage men ganska många år sen.
Hade vid det tillfället 5st tändare på olika ställen när dom kontrollerade bagaget vid incheckning :lol:

Powerbank går bra men max storlek 100Wh. (En 20000mAh bank har 72Wh) Har flugit med i handbagaget ofta
https://resfredag.se/powerbank-pa-flyget/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av FCR2 »

I min nyckelknippa har jag en spyderco bug, bensintändare, ficklampa och två behållare med medicin. Har bara flugit typ tre resor med denna setup och ingen har än så länge tittat på nyckelknippan.
En bortglömd sax och en glömd vattenflaska är allt jag blivit avplockad genom åren.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Charlie** »

Då andra har lämna lite idéer och tips för resor, utöver Urus ursprungsfråga, så tänkte jag också dumpa lite tips & trix i denna tråd. Det behövs tycker jag då vi preppare inte är helt statiska i vårt leverne och pandemin nu släppt sitt grepp om oss (nästan) Jag hoppas att detta inte tolkas som trådkapning.

Ekonomi
Utomlands är det inte lika vanligt som i Sverige att betala med kontokort. Därför är kontanter nödvändiga. Förutom landets egna valuta så bör man ha kontanter i både Euro och/eller Us dollar. Beroende på vart man ska åka så är vissa kontokort bättre än andra och vice versa. Det kan vara idé att ha 2 st kontokort med sig. Prata med din bank.

Skylta inte med pengar och kontokort, det drar till sig onödig uppmärksamhet. Göm kontanter lite här och var i din packning, dvs lägg inte alla ägg i korgen om tjyven skulle hitta något. Själv har jag också en decoy plånbok med lite kontanter och ett utgånget kontokort i, om någon rånare skulle få för sig något.

Turkiska mynt i Lira och Euro, är väldigt lika. Detta utnyttjar turkar med stor skicklighet på de ställen där man kan handla med båda valutorna, framför allt då på flygplatserna.
6258b0ae1f463681056823.jpg
6258b0ae1f463681056823.jpg (21.36 KiB) Visad 425 gånger
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"