Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Ursus

Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Ursus »

Börjar känna för att bryta tristessen en aning och segla ut i världen en sväng. Då mina vänner börjar vara fastkedjade med ungar och fruar så blir det sannolikt att ta resa solo, varför beredskapen måste upprätthållas maximalt för att garantera min egen säkerhet.

Hittade lite intressant information på transportstyrelsen om vad som får tas med på flyg:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... ig-ombord/

Tydligen har jag missat att fickkniv med blad under 6 cm nu helt plötsligt är tillåtet, samt en tändare, vilket är väldigt positivt. Kan slipa ned en gammal schweizare till att passa denna bladspec. Jag vägrar färdas någonstans utan dessa två grundläggande överlevnadsverktyg.

Men frågan är hur internationella dessa regler är? EU-länder har jag inget större intresse av att besöka, undantaget Irland, utan Storbritannien, Island, Norge, Australien, NZ. Hade velat se mig omkring i Balkan för den delen, men på förekommen anledning känns det inte säkert just nu.

Vad mer behövs för "överlevnads-resekit?

Stadiga kängor samt tillpassade kläder är självskrivet. Kalsonger och x antal sockor. Skalplagg eller lätt regnställ. Grayl Geopress ifall man blir så illa tvungen att filtrera vatten nånstans. Stålflaska med tillhörande kokkärl/stålmugg borde väl släppas igenom. Kosing på diverse kroppsliga ställen. Paracord, snusnäsdukar och annat gott som hör till EDC. Vad jag inte fattar dock är vattenmängden som får tas med på plan? Får man inte ha med sig vanligt vatten i vattenflaska på planet? Kommer att bli en migräntung flygfärd om jag inte får i mig rejält med vatten ständigt.

Mediciner: NSAIDs, panodil, koltabletter, imodium, betablockerare, melatonin, magnesium. Munskydd där det behövs. Något mer?

Några flapjacks för nödfall är aldrig tokigt. Dasspapper och lite handsprit och våtservetter. Jungelsovsäck med myggnät om man far till varmare områden, om inte annat för att kunna kokonga in sig själv från alla insekter.

Inte en komplett lista, skall gå och sova nu, är sliten bortom sans, men fyll gärna på.

Önskar inte kommentar om klokheten i att resa i detta världsläge, eller anti-rese-sentiment överlag. Inte intresserad. Det är lite lustigt... Min dust med Covid förra våren verkar ha ändrat min hjärnas kemiska sammansättning en aning. Jag känner mer och mer av en besynnerlig sinnesfrihet. Jag har som inte längre ångest över saker och ting. Rädsla? Javisst. När Putte började gapa om kärnvapen blev jag rejält bekymrad. Men i övrigt känner jag bara att jag inte längre orkar bry mig över potentiella faror därute. På gott och ont? Ja, det är väl både och. Men just nu känns det fördelaktigt. Man behöver inte bli dum dock; varför denna tråd är startad.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av maskros »

Jag vet ju inte din hudtyp men solskydd faktor 50 skulle jag ta med. När man väl bränt sig är det inge kul att hamna i solen utan skydd. Å bra kådisar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Marie »

Fotokopia på passet i mobilen och en utskriven kopia på papper som du förvarar typ i en ficka... Blir du rånad blir det enklare att identifiera dig på en svensk ambassad för nytt temporärt pass.
När det gäller kniv vet i katten asså.. kolla upp i förväg vilka länder som har vilka typer av lagar. Tändare.. Om du inte röker, så kanske de undrar varför du har en sådan.. köp ett litet paket cigg, kasta ut några och stoppa ner tändaren i.. ingen kommer undra varför du har en tändare.
Pengar fördelade på plånbok, väska och på kroppen..
Gärna två kreditkort med begränsad summa på.. kortbedrägerier där folk får kontot tömt förekommer.. och blir ena kortet länsat så har du det andra.
Drick inte/borsta inte tänderna i kranvatten i andra länder.. många har gjort den missen med att "bara" borsta tänderna o blivit magsjuka.
Turister blir ofta måltavlor.. så ha i åtanken att om det verkar för bra för att vara sant, så är det troligtvis inte sant.. Lita bara på dig själv.
Ta fram preppern i dig och teoretisera några värsta scenarios hur du skulle hantera olika situationer...

Det är det första jag kommer att tänka på.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Scoo »

Brukar ha såndär nödfilt modell bättre typ heatsheets i fiskeväst ombord på flyget (samma för färja), hamnar man i plurret och får ta sin tillflykt i evakueringsbryggorna som blir till flottar så är man utsatt för väder och vind. Aningens bättre komfort på så vis.
För mina barns skull
Kiddo
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 maj 2019 19:12

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Kiddo »

Lite blandade grejer som jag tänkte på rakt av, inte bara just på flyget men för resande fot öht.
Pannlampa - går ju likväl att ha som handhållen.
Powerbank - antagligen något som många reser med redan, men absolut del av den resande prepperns nödvändigheter.
Visselpipa - påkalla uppmärksamhet, inte bara inom en flygplanskropp men även inom incheckat område.
En billig reservmobil med viktiga nummer, t.ex. ambassader, flygbolag, in case of emergency-kontakter etc.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av jr_36 »

Du får ta med dig hur stor vattenflaska som helst genom säkerhetskontrollen, så länge den är tom när den går igenom kontrollen. Fyll på den efteråt.
Givetvis kan man också köpa en överprissatt flaska efter kontrollen också.
Jag har tex själv haft både stor tom glasflaska och även en tom oljelampa med mig i handbagaget på flyg. Det enda de gjorde i båda tillfällena var att visuellt inspektera att de var tomma...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Skymning »

Har haft användning av kontanter (Euros) när jag varit ute och rest och jag blev temporärt strandad på en flygplats.

Första hjälpen och smärtstillande har jag också haft användning av. Apotek och sånt kan vara stängt på småorter eller helger.

Kniv tror jag du kan köpa på plats i någon Clas-Ohlson liknande butik för någon hundring. Bara att slänga bort innan du går in på flygplatsen, ingen stor förlust.

Kompass är väl aldrig fel. Samma sak en karta över området du besöker, brukar skriva ut från Google maps i detalj och översikt, t.ex. hur tar jag mig till flygplatsen om jag behöver det. Kan jag gå dit eller måste jag ta tunnelbana? Polisstation, Sjukhus, Ambassad, Matbutiker och andra samhällstjänster kan märkas ut.

Vanliga fraser på papper är bra om du inte kan språket. Många talar Engelska, men reser du långt så minskar chansen för det.

Telefonnummer till de du behöver ringa och lokala "112" nummret. Mobilen kan laddas ur, tappas bort eller bli stulen. USB Powerbank kanske?
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Charlie** »

Vad du får och vad du inte får ta med dig i handbagaget och i det incheckade bagaget, är helt upp till säkerhetspersonalen på flygplatsens säkerhetskontroll att avgöra. Det finns formella regler om vad du får ta med dig men dessa regler är inte samma sak som dina rättigheter. Du bör utgå ifrån att, innanför säkerhetskontrollen och på flygplanet, så har du inga rättigheter alls. Flygplatsens säkerhetspersonal har mycket starka befogenheter att bortse från dessa regler och dina behov. Man kommer inte att göra någon bedömning utifrån dina behov, utan från säkerhetsperspektivet.
Det som står i länken från transportstyrelsen, bör du inte ta som någon självklar sanning, framför allt inte om du skall ut på en utrikestripp. Glöm kniven omgående. Du förvarar den i det incheckade bagaget eller köper en ny när du landar. Sådana saker som stickor, virknålar och pinsetter, ryker utomlands. Den lilla flaskan med handsprit är också tveksam. Då är det bättre med desinficeringssavetter i engångsförpackningar. Det finns alltid möjligheter att desinficera dina händer på planet. Kalla på flygvärdinnan vid behov. Detta gäller även parfymer och aftershave med hög alkoholhalt. En annan sak som kan vara tveksam är cigarettändare "Premixing burner lighter" Det är förbjudet att röka på flygplanet så du kan i alla fall inte använda tändaren till något och du kan köpa en ny på flygplatsen du landar på. Så resonerar säkerhetspersonalen. Trots detta så har de flesta upplevt att det luktar cigarettrök inne i planets toalett. Röklukt är något som kan få ett flygplan att landa innan destinationen för att göra en säkerhetskontroll, vilket i bästa fall leder till förseningar. I värsta fall kan den som orsakat röklukten riskera att bli skadeståndsskyldig till bolaget för detta. Det du behöver tänka på, är att inte ta med dig något på planet som kan väcka säkerhetspersonalens uppmärksamhet.
Om man i säkerhetskontrollen ertappas med något som inte får följa med så brukar man bara få dumpa föremålet i en låda. Oavsett hur oskyldigt det än är så kan man bli utsatt för en noggrannare visitering och ett förhör under så lång tid att man missar flyget och få lösa en reguljärbiljet för att ta sig vidare, något som kan spoliera hela resan. Jag tror att säkerhetspersonalen gör detta för att staturera exempel helt enkelt. Ta därför inga onödiga risker. Amerikanska, brittiska och Israeliska flygplatser är rigorösa i sitt säkerhetstänk. När det gäller amerikanska flygbolag, riskerar man att bli svartlistad.
Det är väldigt säkert att resa med flyg och går det åt helvete, överlever du inte i alla fall, trots din noga genomtänkta EDC. Det är så säkerhetspersonalen resonerar. Oavsett hur säkerhetsmedveten du än är, är flygindustrin mer säkerhetsmedveten än vad du är. Som prepper har man ganska begränsad insikt i flygsäkerhet, så lämna dettta till de som vet och kan. Du är i säkra händer. Det är inte förrän du landat på din destination som du behöver tänka själv angående din säkerhet.
Säkerhetskontroller kan vara olika effektiva från plats till plats. Jag blev av med en plastspork på flygplatsen i Kulusuk på Grönland, när jag skulle flyga vidare med helikopter till Angmagssalik. En annan gång upptäckte jag att jag omdvetandes hade haft med mig min SOG, Sogwinder en trevlig fällkniv i mitt handbagage som var en 40 lit ryggsäck, när jag skulle till Västindien. Kniven hade gått igenom säkerhetskontrollen onoterad på både Arlanda och Charles de Gaulle i Paris. Jag upptäckte detta när jag packade upp mina grejer på hotellet :smack:

...Plastsporken i Kulusuk, den fick jag tillbaka. Samma person som plockat av mig sporken, kände igen mig och gav till baka sporken till mig när jag kom fram till den enda incheckningsdisken på flygplatsen. Han pekade då på den stora ryggsäcken jag skulle checka in, att jag skulle lägga den där. Flygplatsen på Kulusuk är inte stor och det är inte många som arbetar där och heller inte många resenärer. Den sporken är ett kärt minne i dag. :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Ska du resa endast med handbagage? Aldrig haft problem på kniv på flyg med incheckat bagage och jag hamnar alltid i tullen.
Ursus

Re: Den resande preppern - Vad ha med sig på flyg?

Inlägg av Ursus »

BarbaryanKvlt skrev: 09 apr 2022 06:08 Ska du resa endast med handbagage? Aldrig haft problem på kniv på flyg med incheckat bagage och jag hamnar alltid i tullen.
Oavsett storlek och typ av kniv?
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"