Gaim skyttesimulator

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Gaim skyttesimulator

Inlägg av Daltorpet »

Är det någon som har någon erfarenhet av denna produkt?

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... vLsRd2r4GQ

Hjälper den att träna skyttet något överhuvudtaget eller är det mest ett "lekspel" eller vad man ska säga? Det vore ju grymt om det gav lite träning då ammunition är väldigt dyrt och de pengarna maskinerna kostar spar man nog in ganska fort även om det en fjärdedels träning. Nu kan ju inget helt ta över riktig träning men om man kan kompensera och köra mängdträning med gaim och sedan köra riktigt skytte kanske lite då och då?

Jag har läst en del om produkten och sett några filmer och jag fattar det som att man bara behöver tillgång till en dator vid uppstarten av oculus quest och gaim för att sedan fungera helt på egen hand? Det verkar också som att de går på AA batterier så man behöver inte el annat än om man vill ladda dem utan batterier? Krävs det att man har wifi? Om så kan man använda mobilen som modem med dens surf?

Här en film från jakt är jakt när Jompen testar på:
https://m.youtube.com/watch?v=qwXitscBnHY
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av bastard »

vet inte , men det hadde varit kul att prova

som alternativ nämner jag luftgevär, bra träning och mer känsla än vr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av Marie »

VR är bara för kul.
Den som tror att de kan bli racingförare med att spela VR spel får sig en otäck upplevelse när de sitter i en riktig bil med 400-500hk på en bana.
Så jag tror att skytte är likvärdigt som med banracing, då det inte kan få med alla fysiska parametrar.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 09 apr 2022 19:39 vet inte , men det hadde varit kul att prova

som alternativ nämner jag luftgevär, bra träning och mer känsla än vr
Jo lite spännande ser det ut på filmen och hur de pratar om det men det kan ju iofs vara för att de så klart vill sälja. Det är ju ganska mycket pengar så inget man köper bara så där. Det är ju typ 17 askar Sako range helmantel :lol:

Det är sant att luftgevär är väldigt bra träning.
Marie skrev: 09 apr 2022 20:13 VR är bara för kul.
Den som tror att de kan bli racingförare med att spela VR spel får sig en otäck upplevelse när de sitter i en riktig bil med 400-500hk på en bana.
Så jag tror att skytte är likvärdigt som med banracing, då det inte kan få med alla fysiska parametrar.
Du har nog rätt i det. Körde en del skördarsimulator i skolan och det var ju verkligen inte ens i närheten när man väl körde på riktigt. Jag får se den som ett partyspel om jag vinner på lotto någon gång :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av Marie »

Daltorpet skrev: 09 apr 2022 21:36 Du har nog rätt i det. Körde en del skördarsimulator i skolan och det var ju verkligen inte ens i närheten när man väl körde på riktigt. Jag får se den som ett partyspel om jag vinner på lotto någon gång :lol:
Det låter som en kul helkväll och lite gott o dricka så spelresultaten blir bättre. :notme: hahaha
För min del är det tvärt om.. jag har växt upp med motorsport och kört på bana.. men när jag prova en bilsimulator så var det rena katastrofen, som jag aldrig suttit i en bil typ. :lol: hahaha :lol: Det gick inte göra samma saker i simulatorn som i verkligheten.. det var inte liiiiite frustrerande. :lol:

Edit
Jag fick en flashback till en händelse på sviestadbanan.. jag bromsa inför kurvan, mitt i kurvan öppna sig himlen och när jag kom ur kurvan ställde bilen upp sig på bredställ i 120.. Det var bra hjärtträning kan jag lova, :? :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av somvanligt »

Mycket möjligt, svårt att säga. Jag antar att man övar sving en del. Annars så är det ju vanlig torrövning som gäller. Det kommer man långt på. Till exempel välja en punkt att ta vanlig anläggning mot för att ha mål i sikte så snabbt som möjligt med perfekt skjutställning. Lucas Botkins har mycket bra att säga om torrövning som gäller oavsett vilket vapen man vill träna med. https://youtu.be/lYJk_ioERK8
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av bastard »

för åratal sedan gjorde jag lite torrövingssaker

ett var att ha projektor över en hel vägg oxh sedan gjorde jag filmer i en 3d animerings program
blev inte realistiska lerduivebanor tyvärr
men det hjälpte svingen

sedan provade jag att ha en diaprojktor med lämpligt scen från naturen och hadde en laser med x/y galvanometrar för att får en rörlig punkt att träna mot, den kunde man programera och var bra träning

numera nöjer jag mig med lercduvekastare och luftgevär för mängträning
men en kvartskala löpande älg hadde inte varit fel på luftgevärsdelen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av bastard »

https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=65&t=283233

verkar ha en del brister tyvärr, mer leksak än riktig träning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gaim skyttesimulator

Inlägg av bastard »

jag har några luftgevär, en del som är i vikt och stockning motsvarande mina jaktvapen, visserligen enskotts, men det är bra träning

att man sedan har mål som gör det jaktmässigt är en stor fördel
ex fallmål, hageltomhylsor eller andra plinking mål
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"