Fiskenät

Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Fiskenät

Inlägg av Parabellum »

Jag har fiskenät undanstuvat och detta är givetvis köpt för just fiske. Men sen har jag även annat nät och detta är avsett för fågelfångst, sånt som ornitologer använder. Passiv fälla som strategiskt placerad borde ge utdelning. Åtminstone en lunch då och då!
Men fiskenätet borde går ju att använda för fågelfångst också, eller? Visst det är grövre tråd och därmed kanske synlig för fåglarna.
Men rätt placerad och ätbart på marken för att sedan skrämma de på flykt, då tycker jag att några fåglar skulle fastna.
Vad tror och tycker ni om idén?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Fiskenät

Inlägg av EN brun böna »

Vågar man äta kramsfågeln numera? Det står ju nästan varje dag om att småfåglar sprider salmonella. Och fallen av sjuka småfågelätande katter har ökat lavinartat.
Stannfåglarna är väl lite säkrare än flyttfåglarna?
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Fiskenät

Inlägg av FCR2 »

Parabellum skrev: 17 maj 2019 21:14 Jag har fiskenät undanstuvat och detta är givetvis köpt för just fiske. Men sen har jag även annat nät och detta är avsett för fågelfångst, sånt som ornitologer använder. Passiv fälla som strategiskt placerad borde ge utdelning. Åtminstone en lunch då och då!
Men fiskenätet borde går ju att använda för fågelfångst också, eller? Visst det är grövre tråd och därmed kanske synlig för fåglarna.
Men rätt placerad och ätbart på marken för att sedan skrämma de på flykt, då tycker jag att några fåglar skulle fastna.
Vad tror och tycker ni om idén?
Funderat åt det hållet men inte anskaffat något än. Teoretiskt borde det fungera.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Fiskenät

Inlägg av EN brun böna »

I södra frankrike och nedåt medelhavet så jagas ju kramsfågel i stora mängder. Bla därför som vissa flyttfåglar minskar i antal här.
Där används nät men inte i så stor utsträckning, flest fåglar fångas när de sitter på nattkvist. Nattkvist som jägarna först preparerat med klister så att fåglarna sitter fast och lätt plockas ner.
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Fiskenät

Inlägg av TwoSword »

Fågelstationerna fångar en del fåglar för märkning på det sättet, med nät. Man ska alltid utgå från att fåglar/hönor kan ha salmonella och tillaga dom därefter.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fiskenät

Inlägg av Parabellum »

Fångande av specifikt kramsfågel är inte det jag tänker på utan bara allmänt fågel. Alla fåglar är ätbara och är det "lätt" fångad mat så är det bra mat.
Lättfångat= Tid till annat. Det där med klister får jag ta mig en funderare på.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fiskenät

Inlägg av Parabellum »

TwoSword skrev: 18 maj 2019 09:24 Fågelstationerna fångar en del fåglar för märkning på det sättet, med nät. Man ska alltid utgå från att fåglar/hönor kan ha salmonella och tillaga dom därefter.
Att tillaga sin mat ordentligt och hålla god hygien vid matlagning är något alla gör hoppas jag. Och det är extra viktigt vid tillagning av fågel.
Detta är något vi alla lärt oss på hemkunskapen i skolan?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Fiskenät

Inlägg av TwoSword »

Det var en massiv informationskampanj på 80-90-talet någon gång, för att förhindra spridningen av salmonella och campylobakter. Alla som gick i skolan då fick åtminstone lära sig det på hemkunskapen :) Var det inte då "knappen" hamnade i alla kycklingar så att man säkert skulle veta när den var klar?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Fiskenät

Inlägg av Daltorpet »

TwoSword skrev: 18 maj 2019 09:44 Det var en massiv informationskampanj på 80-90-talet någon gång, för att förhindra spridningen av salmonella och campylobakter. Alla som gick i skolan då fick åtminstone lära sig det på hemkunskapen :) Var det inte då "knappen" hamnade i alla kycklingar så att man säkert skulle veta när den var klar?
Den där knappen minns jag! :lol: Men mycket av det där är ju för äldre personer tycker jag. Samma sak med gris. Skulle det enbart handla om att köttet var överstekt så skulle jag vara jäkligt död nu. Samma sak med svamp fast den gemene personen tänker att det bara finns typ fem ätliga svampar i Sverige resten dör man av vid hud eller ögonkontakt.

Nu ska man så klart alltid vara försiktig men det är lite roligt ändå.

Jag har inte ätit småfåglar i Sverige men äter några ggr per år kråka, skata och nötskrika. De borde man kunna fånga med nät också. Det här hänt att jag plockat skator från nätet på hönsgården.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3275
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Fiskenät

Inlägg av Parabellum »

Har själv aldrig sett eller använt mig av knappen, men den gjorde säkert sin sak.
Jag förlitar mig enbart på mitt synintryck när det kommer till detta, då det är så lätt att skära och titta.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Fällor"