lagra kläder

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

lagra kläder

Inlägg av bastard »

fundering om tider som komma skall

ser mer och mer vintern en tid att helt enkelt härda ut

så sommaren blir mer arbete

har man en del kläder så skulle man kunna köra mera tvätt sommartid, lättare tvätta och torka

men hur förvarar man kläder så dom inte börjar lukta?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: lagra kläder

Inlägg av maskros »

Rentvättade och torkade i flyttkartonger eller ej lufttäta mjukbagar. Helst inomhus, annars i något utrymme som är något uppvärmt. Det viktigaste är att utrymmet är lite varmare än ute för att minska risken för kondens. Plastlådor funkar också, men där har jag bara testat med helt nya kläder och inga större mängder per låda.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: lagra kläder

Inlägg av Daltorpet »

Jag tänker att frågan är, hur man förvarar smutstvätt över vintern för att sedan tvätta det mesta på sommaren?

Först tycker jag att man ska ha mycket olika kläder beroende på sysselsättning och byta mellan dessa under dagen och då låta de andra vädra. Helt enkelt för att få ner behovet av att tvätta.

Tex ett par innekläder, ett par gå bort kläder, ett par arbetskläder osv och då använder man dem bara under deras givna användningsområden då håller kläderna sig fräscha länge. Sen är det ju en hel del beroende vilket material och kvalitet det är på kläderna. Men man kan nog komma igenom en vinter på 2-3 uppsättningar lite beroende på hur lång den är. Vi förvarar våra använda kläder luftigt på linor i kattvinden efter att de fått vädra ut på farstun om vädret tillåter. Stallkläder förvaras alltid ute i garderoben på farstubron, de tvättas max en gång per år.

Underkläder och strumpor tvättar man ju efter behov och de är ju lite enklare att hantera, det blir inte så bökigt att köra en gryta på kvällen när man ändå eldar upp för att hålla värmen under natten.

Man ska heller inte helt räkna bort att tvätta på vintern, riktigt smällkalla molnfria dagar är det kanon om det fungerar att inte slabba alltför mycket med vattnet och att man bara tvättar så mycket att det inte blir bök.

Det är nog lite annat iofs om man bor i lägenhet och att man har sociala åtaganden i jobbet som kräver det lilla extra men då borde tvätt fungera som innan.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: lagra kläder

Inlägg av maskros »

Daltorpet skrev: 10 apr 2022 11:31 Jag tänker att frågan är, hur man förvarar smutstvätt över vintern för att sedan tvätta det mesta på sommaren?
Aaahhhh, förstås! :smack:

Då vet jag inte men jag gissar att om man hänger dem luftigt och inte fuktigt, eventuellt löst lagda i en luftig säck som hängs upp, när de är färdiganvända så kan de klara sig tills tvättsäsongen.

I övrigt håller jag med Daltorpet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: lagra kläder

Inlägg av deadrabbit »

Fullproppad Hall, tvättstuga, garderob med stång och klädstång med mycket rotation är nog det som gäller.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: lagra kläder

Inlägg av vantohal »

Har faktiskt inte tänkt så mycket på det här faktiskt. Jag gillar att torka kläder vintertid, tycker det doftar gott när kläder hänger på tork framför kaminen. Kanske är något minne som triggas undermedvetet. När man var hemma hos morfar och hade varit ute och blött ner sig.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: lagra kläder

Inlägg av bastard »

sommartid har man mer varmvatten, och torkmöjligheter vintertid mycket midre sådant
så att kunna styra om till att hålla kläder utan tvätt vinterid är en sak jag funderar på

det ovan med att växla kläder mera och låta dom vädra och växla hårdare så man inte skitar ner fel ssaker är något jag tar till mig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: lagra kläder

Inlägg av EN brun böna »

Smutstvätt som ligger i hög luktar hur luftig denna högen än är. Och högens doft kommer att dra till sig oönskade gäster som insekter och möss.
Så som daltorpet säger att hänga upp torrt och svalt med luft runt om.
Annars behöver man inte vara rädd för att tvätta på vintern, tvätten torkar utomhus även under fina vinterdagar då väderleken kan vara väldigt torr. Sedan hänger man upp inne en stund så ev fukt dunstar innan tvätten läggs undan.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: lagra kläder

Inlägg av Charlie** »

Man bör nog skaffa sig förutsättningar för att kunna tvätta även under vintern. Blöta kläder fryser till is om man hänger det ute när det är minusgradeor. Låt dessa hänga, så torkar de i alla fall. Isen kommer att försvinna efter ett tag och då är plaggen torra.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"