Bergans Powerframe vs Berghaus modell större

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Ursus

Bergans Powerframe vs Berghaus modell större

Inlägg av Ursus »

Som titeln lyder.

Har erbjudits att köpa en Bergans Powerframe till hyggligt pris, ganska lite använd. Men har också sneglat på diverse större varianter av Berghaus.

I detta dilemma, vilken hade ni valt? Det sägs att Powerframe är knarrig och att det är relativt svårt att ta av säcken från ramen. Men har också hört att Berghaus kvalitet har gått ned på senaste tiden.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Bergans Powerframe vs Berghaus modell större

Inlägg av deadrabbit »

Hittar dåligt med bilder och recensioner på Bergans powerframe 130L men som jag förstår det för riktigt tungt lass och packning åt INCH hållet. Ja den verkar knaka/knarra och avbärarbälte spänns bakåt. Men kanske har den hög kvalitet ändå.
Vs ex
Berghaus crusader III 90+20 MMPS
Lite mindre säck än 130L kan göras om till en mindre säck eller två sammansatta med hjälp av sidorna. Stor säck precis som ovan för INCH och annat. Denna har ett buckle bälte som spänns framåt. Men ingen go ram för utanpå verksamhet som djur, däck, vattendunk.
:hm:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bergans Powerframe vs Berghaus modell större

Inlägg av Charlie** »

Jag har haft en Berghaus Vulkan II, en mycket bra och skön ryggsäck att bära tungt och länge. Att man kan koppla ihop sidofickorna till en liten dagsrygga är också lite småroligt. Jag hittar inget minus.
Jag har aldrig känt på någon men Bergans powerframe. Kan man separera säcken från bärmesen och använda bärmesen till att bära annat, så är nog Bergans det självklara valet.
Den erfarenhet jag har av stora ryggsäckar är, att om utrymme finns, så soppar man gärna ned onödiga saker och prylar man inte kommer att behöva. I dag använder jag en Fjällräven Hajka 70 lit.
...min välanvända och i bland saknade Berghaus, åkte ned i en sopcontainer tillsammans med annat jox, efter att jag bott på ett vandrarhem och jag råkade ut för vägglöss.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"