Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 15 jun 2022 23:28
Kardinal skrev: 15 jun 2022 22:50 Problemet är väl att inflationen i huvudsak beror på skatter och reduktionsplikten. På det ökar efterfrågan samtidigt som tillgången på el minskar, och produktionskostnaderna stiger vilket är ett resultat av kärnkraftsnedläggningarna. Det är alltså en inflation helt skapad av politiska beslut och inte ett resultat av marknaden per se.
Hur gör svensk kärnkraft och reduktionsplikt att inflationen i exempelvis USA stiger?
Hur gör svensk inflation så att amerikansk gör det? Svensk inflation beror inte på en överhettad marknad, utan på att produktionskostnad och priset på insatsvaror stiger. Men besvara istället hur kronan kan försvagas mot dollarn samtidigt som man påstår att Sverige har lägre inflation än USA.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av maskros »

Kardinal skrev: 28 jun 2022 20:53 Hur gör svensk inflation så att amerikansk gör det? Svensk inflation beror inte på en överhettad marknad, utan på att produktionskostnad och priset på insatsvaror stiger. Men besvara istället hur kronan kan försvagas mot dollarn samtidigt som man påstår att Sverige har lägre inflation än USA.
Det kan jag förstås inte.

Jag tycker du förenklar för mycket när du säger att inflationen huvudsakligen beror på skatter och reduktionsplikt. Min avsikt var att påpeka det genom att ta USA som exempel. Vi har varken högst eller lägst inflation i EU och redig inflation verkar vara ett i det närmaste globalt fenomen. Att då reducera frågan till att handla - som jag uppfattade ditt inlägg - om skatter och reduktionsplikt gör att vi missar andra faktorer.

Marknaden kraschar då och då, säkerligen påeldad av politiska beslut - men inte bara, inte alltid, och det vi ser i Sverige nu beror inte endast på våra politiker var min tanke.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 29 jun 2022 13:29 Det kan jag förstås inte.

Jag tycker du förenklar för mycket när du säger att inflationen huvudsakligen beror på skatter och reduktionsplikt. Min avsikt var att påpeka det genom att ta USA som exempel. Vi har varken högst eller lägst inflation i EU och redig inflation verkar vara ett i det närmaste globalt fenomen. Att då reducera frågan till att handla - som jag uppfattade ditt inlägg - om skatter och reduktionsplikt gör att vi missar andra faktorer.

Marknaden kraschar då och då, säkerligen påeldad av politiska beslut - men inte bara, inte alltid, och det vi ser i Sverige nu beror inte endast på våra politiker var min tanke.
Jag vill nog mena att vi hade varit bättre rustade om vi haft politiker som inte var lika reaktiva som ett pojklag i fotboll. Således är inte bara Sveriges situation ett resultat av politiska beslut, utan också av politisk oförmåga. Detta gör att vi drabbas hårdare av globala skeenden än andra länder. Räntehöjningar påverkar exempelvis av naturliga skäl svenska hushåll mer än andra länders. Råoljepriset påverkar Sverige mer eftersom vi har högre skatter, vilket i sin tur drabbar produktion och transporter. Nedläggningen av kärnkraft i förtid innebär högre elpriser. Massinvandringen innebär högre kostnader, mer kriminalitet och ett riskabelt utanförskap vilket gör att vi inte kan lägga pengar på saker som infrastruktur och underhåll. I ett läge där hushållens kostnader skenar väljer man att binda ris på rygg med ökade räntor - som att medelklassen inte redan blödde ur sina ISK. Allt detta sammantaget är ett resultat av svenska politikers trångsynthet. Jag förväntar mig att våra politiker, likt Finlands, förstår att man under goda tider måste förbereda sig på dåliga. Att Sverige inte gjort det kan man inte beskylla någon annan för, för vi ansvarar för hur vår omvärld påverkar oss.

Fast det är klart, om målet är att vi inte ska äga nåt, och vara glada - då är vi på rätt kurs.
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"