Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av bastard »

dom varnar för höjda räntor nu igen upp till 3.2% på bostadslånen

dock inte ikapp inflationen , vilket är udda

i usa så bävar dom inför vad som ska ske i dagarna, räntehöjningar kan komma igen där
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av somvanligt »

rödluvan skrev: 21 apr 2022 18:56 Svensson som lever på lånesystemet kan gott få det också, tyvärr lär det inte bli lika hård krasch som på 90 talet, men hoppet slocknar aldrig!
Enda trista är att priset på billiga objekt förmodligen går upp om folk får det svårare att låna.
Inflations helvetet lär knappast påverkas nämnvärt.
Varför hoppas du på att det ska dåligt? Så osnyggt av dig.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Skymning »

somvanligt skrev: 13 jun 2022 22:43
rödluvan skrev: 21 apr 2022 18:56 Svensson som lever på lånesystemet kan gott få det också, tyvärr lär det inte bli lika hård krasch som på 90 talet, men hoppet slocknar aldrig!
Enda trista är att priset på billiga objekt förmodligen går upp om folk får det svårare att låna.
Inflations helvetet lär knappast påverkas nämnvärt.
Varför hoppas du på att det ska dåligt? Så osnyggt av dig.
Vanliga tankar hos vissa preppers som vill att samhället ska rasa ihop så att de kan säga "Jag visste det" och verka smarta, Jag var en av dem som tidigare önskade att något "coolt" skulle hända. Problemet är att nu har vi haft en period med pandemi och är inne i en period av krig i Europa som gör att priser skjuter i taket. Jag tycker att det räcker, själv skulle jag vilja återgå till den tråkiga världen som fanns före 2020.

Hoppas bara att Ukraina dödar alla Ryssar, och att vi sen får ett par decennier av lugn och ro där folk börjar tänka på framtiden mer, gör en grön övergång så fort som möjligt så vi slipper ha våra pungkulor i diktaturers rävsax och förbereder oss så att vi t.ex. inte bli överrumplade igen av pandemi. När jag säger vi så menar jag västvärlden. En global recession där folk förlorar hus och allt de arbetat för är inget att hoppas på, extrema fall kan leda till världskrig.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Skymning skrev: 14 jun 2022 09:11
somvanligt skrev: 13 jun 2022 22:43
rödluvan skrev: 21 apr 2022 18:56 Svensson som lever på lånesystemet kan gott få det också, tyvärr lär det inte bli lika hård krasch som på 90 talet, men hoppet slocknar aldrig!
Enda trista är att priset på billiga objekt förmodligen går upp om folk får det svårare att låna.
Inflations helvetet lär knappast påverkas nämnvärt.
Varför hoppas du på att det ska dåligt? Så osnyggt av dig.
Vanliga tankar hos vissa preppers som vill att samhället ska rasa ihop så att de kan säga "Jag visste det" och verka smarta, Jag var en av dem som tidigare önskade att något "coolt" skulle hända. Problemet är att nu har vi haft en period med pandemi och är inne i en period av krig i Europa som gör att priser skjuter i taket. Jag tycker att det räcker, själv skulle jag vilja återgå till den tråkiga världen som fanns före 2020.

Hoppas bara att Ukraina dödar alla Ryssar, och att vi sen får ett par decennier av lugn och ro där folk börjar tänka på framtiden mer, gör en grön övergång så fort som möjligt så vi slipper ha våra pungkulor i diktaturers rävsax och förbereder oss så att vi t.ex. inte bli överrumplade igen av pandemi. När jag säger vi så menar jag västvärlden. En global recession där folk förlorar hus och allt de arbetat för är inget att hoppas på, extrema fall kan leda till världskrig.
Grön övergång inom matproduktion är omöjlig just nu. Den tekniken finns inte. Jordbruket klarar sig inte utan diesel. Det är något som ofta glöms bort.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av bastard »

finns hvo100, el

el kan ju vara med batteri eller till viss del via nätkabel

kommer inte gå smärtfritt, men åtminstånde så inte folk svälter ihjäl i fjollträsk
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Du menar att vissa väldigt små maskiner finns på el? finns inte mkt traktorer som går på el. De som kört på raps som jag vet om har slutat. För dyrt och för mkt strul. Bondjävlar har kommit så långt från landet så de är nog fan de som svälter först.

I sthlm odlar man koriander på balkongen. På landet odlar man gräsmatta och pool.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av entropi »

Det börjar ju komma eldrivna lastbilar mm ut på marknaden nu. Tror det kan finnas möjlighet att börja elektrifiera vissa delar av jordbruket, men det är knappast något som går att göra i en handvändning.

Oljepriset har varit onormalt lågt sen amerika kom igång med din fracking ordentligt. Men nu börjar det dra iväg uppåt. Om priset fortsätter upp blir det värt att genomföra teknikutveckling som inte varit ekonomiskt gångbara tidigare.
Inget som lär hinna ordnas inför de kommande skördarna direkt, men i längden kan de bönder som inte knäcks av det här kanske öka sin egen produktion av energi.
Det enklaste steget kanske blir att börja med egen rapsdiesel igen?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Visst om de inte knäcks nu och dessutom har råd med nya elektriska maskiner sedan. Några miljoner per traktor.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Kardinal »

Problemet är väl att inflationen i huvudsak beror på skatter och reduktionsplikten. På det ökar efterfrågan samtidigt som tillgången på el minskar, och produktionskostnaderna stiger vilket är ett resultat av kärnkraftsnedläggningarna. Det är alltså en inflation helt skapad av politiska beslut och inte ett resultat av marknaden per se. Med tanke på hur dyrt allt börjar bli nu kommer konsumtionen tvärstanna, folk bli uppsagda och företag gå i konkurs. Det kommer ju i sin tur leda till minskad inflation - konsumenter kommer inte ha råd med varor och då kommer producenter anpassa sig eller gå under.

Således, att inflationen är högre än räntan är naturligt och en överkompensation istället för att ha is i magen kommer innebära katastrof.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av maskros »

Kardinal skrev: 15 jun 2022 22:50 Problemet är väl att inflationen i huvudsak beror på skatter och reduktionsplikten. På det ökar efterfrågan samtidigt som tillgången på el minskar, och produktionskostnaderna stiger vilket är ett resultat av kärnkraftsnedläggningarna. Det är alltså en inflation helt skapad av politiska beslut och inte ett resultat av marknaden per se.
Hur gör svensk kärnkraft och reduktionsplikt att inflationen i exempelvis USA stiger?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"