Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Uniblock
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 apr 2022 10:41

Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Uniblock »

Hur länge kan inflationen vara tre gånger så hög som räntan? Som det är nu försvinner mina bolån med flera tusen kronor i månaden bara i inflation, utan att jag amorterar något. Hur länge är detta egentligen hållbart? Måste man inte höja räntan för att bankerna ska vara intresserade av att låna ut pengarna?

Där är inte någon vinst i att låna ut 100 000kr för att få tillbaka 90 000kr året efter... Kan man räkna med en ränteökning?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Obstinat »

Höll på o skriva hur långt är ett snöre... :mrgreen:

Men håller med känns lite ohållbart i längden!

Vilket är bäst om man vinner på lotto betala av bostadslånen eller sitta still i båten :hm: Rent spontant skulle jag ändå vilja bli skuldfri .
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av pelleprepper »

Så länge ditt boende följer inflationen så har du rätt men om inflationen skenar på andra produkter och din lön inte ökar så är det inte positivt. Förutsatt att du dessutom säljer. Hög inflation och höga räntor utan ökade löner kan bli en mardröm för medelsvensson.
Användarens profilbild
Uniblock
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 apr 2022 10:41

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Uniblock »

Jag skummade igenom lite historik, och det ser ut som att det inte är särskilt vanligt med låg ränta och hög inflation. Tvärt om finns det tillsynes ganska tydligt samband som säger att räntan oftast är högre än inflationen(även om min undersökning är ganska ovetenskaplig).

Är det verkligen möjligt att höja räntan över 4-5% utan att få en nödbroms-effekt på hela samhället, när konsumtionen minskar och arbetslösheten ökar radikalt?

rant.jpg
rant.jpg (35.04 KiB) Visad 662 gånger
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av bokmalen »

Uniblock skrev: 14 apr 2022 20:29 Jag skummade igenom lite historik, och det ser ut som att det inte är särskilt vanligt med låg ränta och hög inflation.
Normalt så höjer centralbankerna räntan när de vill minska inflationen.
Detta fungerar i normalläget för att:
Folk lever på lånade pengar och banker skapar lån/skulder ur tomma luften, vilket driver inflation. När räntan blir högre så slutar folk låna till saker de inte behöver.

Om inflationen berorpå t.ex. höjda priser på saker som är nödvändiga, t.ex. matpriser, då fungerar det inte.

Så om inflationen stiger för att matpriserna fördubblats, då kommer styrräntan att ha marginell påverkan.

Just nu har vi:
bränslepriser som skjuter i höjden för att
  • idioter lägger ner kärnkraft, så man måste få energi någonstans ifrån
  • Det är krig och man inte vill köpa olja från ryssland
  • Lite extra straffskatter på bränsle för att tvinga folk att gå över på el, som vi också har brist på.
Elpriser som kjuter i höjden för att:
  • idioter lägger ner kärnkraft, så europa vill importera el från Sverige
  • Det är krig och man inte vill köpa naturgas från ryssland
  • Man försöker tvinga över folk att använda elbilar
Matpriser som skjuter i höjden p.g.a:
  • Missväxt, frost, torka o.dyl
  • massslakt av fågel och gris, p.g.a. sjukdomar.
  • Ökade energi-/diesel-kostnader för lantbrukare
  • Brist på konstgödsel
  • Ökade transportkostnader
  • Krig i området med största matproduktionen i europa.
  • Störningar i globala leveranser p.g.a. flerårig pandemi, och nu krig eller krigshot
Så, det blir säkert en räntehöjning, men den kommer inte att få ner någon inflation till ett 2%-mål, möjligen att den drar ner den från 35% till 34% eller liknande.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Uniblock
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 apr 2022 10:41

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Uniblock »

Kommer perioden vi har levt i fram till nu att bli ihågkommen som "det glada 10-talet"?

När man går en promenad i villaområdet i byn där jag bor ser man att väldigt många har trots två helt vanliga fabriksarbetar-inkomster skaffat sig en stor påkostad nybyggd villa, en eller ibland två premiumbilar, och ett par barn. Var det kanske naivt att tro att den sortens levnadsstandard skulle vara hållbar?

Kommer vi se samma sak som för 30 år sedan, att vanligt folk blir "hemlösa" när dom inte längre kan betala lånen på dom fina bilarna och den nybyggda villan?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av bastard »

ser samma sak

folk med relativt normala jobb, inte högavlönade, köper villa för 3-4 miljoner, två bättre bilar och har några barn

tyvärr så lär dom som jobbar få beta många andras leverne om det blir stöd till allt, eller till alla som inte jobbar

sossar i ett nötskal nuförtiden, hm det är ju valår i år med...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av entropi »

Jo, det är nog en rejäl sk "blow-off top" på gång.
Kan tänka mig att man ser tillbaka på perioden på det viset.
Nu har vi mer och mer svält i världen,. Tom de rika demokratiska ekonomierna i väst börjar känna av rädslan.

Det blir en stor svacka, the fourth turning är redan här. Jag blev helt säker på det när opinionen kring "hemska vapen", "freden är evig" osv tvärvände på en vecka.

Räntan har väl redan börjat öka ganska snabbt? Nu kommer snart en gigantisk squeeze av arbetare som inte hållit sig attraktiva på arbetsmarknaden.
Pensionärer är nog de största förlorarna eftersom man kan säga att de blir "svarte Petter" som har lånat ut sina pengar till staten med skyhöga skattesatser i hopp om att sittande regim ska betala tillbaka senare när de slutar jobba.
Visst får de tillbaka pengarna nominellt, men man glömde tänka på att han som lånade pengarna också kan manipulera ränta och inflation. Man får stå sitt kast såsom ens generation har röstat som kollektiv.

Övriga som är beroende av handouts från regimen lär klämmas åt ännu hårdare, men det beror nog lite på huruvida de fortsätter rösta S enligt instruktion, eller om de eldar polisbilar och röstar på Nyans i höst.

Har du lån kan det vara skönt att låsa räntan på en nivå du kan hantera. Här är en tråd som ger olika resonemang och tankar kring det
viewtopic.php?p=32350#p32350

Jag gjorde samma bedömning i somras, ökade lånet och band på 5 år. Vem gillar inte grattis pengar? Ja, det skulle väl vara pensionärerna och hederliga knegare kanske.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av Vattendrag »

Överallt ser jag folk som skriver att vi har elbrist. Varför?

Vi har ingen brist att tala om, det är sällan vi nettoimporterar och vi har inga lager som vi kan fylla på med importel.

Det är kontinenten som villigt bjuder högt för att få importera vår el vilket driver upp priset i söder där exportsnörena finns.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1073
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Hur länge kan inflationen vara högre än bolåneräntan..

Inlägg av rödluvan »

Svensson som lever på lånesystemet kan gott få det också, tyvärr lär det inte bli lika hård krasch som på 90 talet, men hoppet slocknar aldrig!
Enda trista är att priset på billiga objekt förmodligen går upp om folk får det svårare att låna.
Inflations helvetet lär knappast påverkas nämnvärt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"