kill your darlings

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: kill your darlings

Inlägg av Kardinal »

Jag skiljer på allmänt nörderi och prepping. Precis som du säger duger nog en Morakniv, men jag har andra betydligt dyrare knivar. Det är dock inte prepp, utan en samlarhobby. Skyttet innebär en del vapen, men jag gör ingen parallell mellan prepping och skytte eftersom jag ur preppingperspektiv skulle haft både färre och andra vapen ur det perspektivet. Preppers har sagt till mig "du lägger för mycket pengar på vapen och borde investera i annat med dina prepps". Men skyttet är inte prepping. Hade det varit det hade jag haft en HK karbin och en Glockpistol - klart.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: kill your darlings

Inlägg av rödluvan »

Ett inpass här är att jag inte tog med rena arbetsknivar såsom slaktknivar, slöjd och läderknivar, mattknivar, snickarknivar, mm
Slaktknivar har jag ett helt batteri, samt hemsmidda flåknivar, mm.
Slöjdknivar brukar jag göra själv så att man får dem exakt som man vill ha dem.

När det gäller jaktknivar och annat man alltid har på sig så är det ju väldigt personligt hur man vill ha den, moran är egentligen mer slit och släng knivar, en fin jaktkniv skulle jag däremot göra själv så att man fick den som man vill ha den.
Här fungerar ju handtag med horninlägg och annat bra, men tex i norra Finland är näverhandtag nästan ett måste på grund av kylan vintertid, blad finns det ju olika skolor om, tex kort, rundat blad som passar bra att flå med, eller ett längre tunnare blad som är bättre att tälja med, vilket jag personligen föredrar, osv.
Jag brukar använda kolståls laminat till bladet men det är väl egentligen mest av kosmetiska skäl, en del moderna stålsorter är redan såpass bra att det motsvarar äldre tiders kolstål men inte bryts av lika lätt.

Man behöver inte alls varmsmida en kniv, det går fint att kallslipa den, bara man är noga med att stycket inte blir överhettat till blåfärg i eggen.
(Teoretsikt sett skulle man säkert kunna göra den i HSS eller liknande, men det går nästan inte att slipa en stor bit av så hårt stål med vanliga band eller stenar är min praktiska erfarenhet... En sten skulle nog slitas ut på nolltid även om det säkert är möjligt i teorin. Däremot finns det många moderna rostfria stål som är riktigt bra.)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: kill your darlings

Inlägg av Marie »

Ett uttryck jag aldrig hört talas om... Det låter mer som titeln på en thriller film. :D

Jag är som en schweizisk armekniv.. jag är full av kunskaps-överraskningar. :mrgreen:
Men jag har aldrig "nördat in" på något, någon gång i livet.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: kill your darlings

Inlägg av bokmalen »

Marie skrev: 11 aug 2022 01:24 Jag är som en schweizisk armekniv.. jag är full av kunskaps-överraskningar. :mrgreen:
Men jag har aldrig "nördat in" på något, någon gång i livet.
Jag brukar beskriva det som "gaffelkompetens", spetskompetens på flera områden :lol:
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: kill your darlings

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 11 aug 2022 08:29
Marie skrev: 11 aug 2022 01:24 Jag är som en schweizisk armekniv.. jag är full av kunskaps-överraskningar. :mrgreen:
Men jag har aldrig "nördat in" på något, någon gång i livet.
Jag brukar beskriva det som "gaffelkompetens", spetskompetens på flera områden :lol:
Det funkar oxå.. :D
Men schweizisk armekniv är skojigare, då man inte vet vad som finns innan man har vikit ut alla pryttlar.. och en fullt utfälld sådan kan vara skrämmande. :shock:
Perfekt sätt att hålla många män borta, då de blir skrämda av att jag ofta kan mer än dem. :zombie: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kill your darlings

Inlägg av bastard »

börjar känna mig mer och mer övertygad om att jag måste ta tag i andra delar
som odling av egen mat och en del annat

en del saker är jobbiga
mycket jobbigare än att kolla på alix efter något litet billigt till att köpa
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"