Bästa bilen?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros

Bästa bilen?

Inlägg av maskros »

Jag börjar fundera lite på en annan, eller möjligen ytterligare, bil. Vrider och vänder på tankarna men kommer inte riktigt i mål, ens med mina teorier.

Jag önskar mig en bil som är billig i drift, som lagligt kan dra ett 750 kg obromsat släp, som jag kan sova i på en 70 cm madrass utan att det är allt för knöligt och utan att ligga som en fjällbjörk. Den får gärna vara hållbar och lätt att underhålla. Priset är inte helt avgörande. Jag vill hålla mig till max 10 år gamla, helst inte äldre än 5 år. Den behöver inte vara 4wd men får gärna vara lite hög under och ha plats för snökedjor. Bensindrift.

Funderar på nån typ hantverkarbil som rymmer en smal madrass och en lådvägg på längden baktill.

Tittat lite på beg Mercedes långa jobbarbil och förstås på VW men vet inte var idealet är. Den ska ju klara allt på asfalt och grus. Flytta grejer, gå billigt, gå att sova någorlunda komfortabelt i etc. etc. Hur skulle ni tänka?

Som sagt, bensin...
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Uniblock

Re: Bästa bilen?

Inlägg av Uniblock »

Toyota Hiace har gott om utrymme, är AWD och har ett solidt rykte som kvalitetsbilar som inte har några stora problem. Just dom jag hittar på nätet är tyvärr diesel, men jag tror att jag har sett bensin också. I staterna är den populär bland folk som kampar ute i vildmarken, det är gott om lift-kits och snorklar att köpa till om man vill förbättra vadnings och terrängegenskaperna.

Hiace.jpg
Hiace.jpg (57.29 KiB) Visad 820 gånger
h2.jpg
h2.jpg (21.79 KiB) Visad 820 gånger
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Själv är jag helt såld på WV Caddy Maxi/lLife. Tyvärr hittar jag bara dieslar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
WoodsmansLife

Inlägg av WoodsmansLife »

Bara utav intresse, varför endast bensin?
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Bensin för att jag tror att dieseln kommer att fortsätta vara dyrare, för att jag tror att skatten kommer att fortsätta vara markant dyrare, för att jag tror att vid bränslebrist kommer dieseln att prioriteras till yrkesfordon och bönder och slutligen för att det är lättare (kanske) att lagra (alkylat) bensin utan att den blir dålig då jag har svårt att komma åt blankdiesel.

Rent tekniskt skulle jag hellre ha en diesel.

Nu har jag kollat runt lite i några dagar och det känns som att det jag tänkt mig antagligen är en dålig idé sett till nytta per krona. Det är nog smartare att ha en vanlig mindre personbil och en liten liten husvagn istället, typ https://www.fritidsvagnen.se/kopia-p%C3%A5-modell-ntl
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

tål att kollas på en betydligt äldre husvagn

så pass gammal att den är besiktigad för tid och evighet och ingen skatt
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Prepsson
Kontakt:

Inlägg av Prepsson »

Den bästa bilen är väl den du själv kan serva någorlunda.
Sen har väl en äldre diesel en fördel av att du kan köra den på jox.. som t.ex. matolja i en volvo diesel https://www.youtube.com/watch?v=GOFbsaNeZps
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 21 apr 2022 22:21 Jag börjar fundera lite på en annan, eller möjligen ytterligare, bil. Vrider och vänder på tankarna men kommer inte riktigt i mål, ens med mina teorier.

Jag önskar mig en bil som är billig i drift, som lagligt kan dra ett 750 kg obromsat släp, som jag kan sova i på en 70 cm madrass utan att det är allt för knöligt och utan att ligga som en fjällbjörk. Den får gärna vara hållbar och lätt att underhålla. Priset är inte helt avgörande. Jag vill hålla mig till max 10 år gamla, helst inte äldre än 5 år. Den behöver inte vara 4wd men får gärna vara lite hög under och ha plats för snökedjor. Bensindrift.

Funderar på nån typ hantverkarbil som rymmer en smal madrass och en lådvägg på längden baktill.

Tittat lite på beg Mercedes långa jobbarbil och förstås på VW men vet inte var idealet är. Den ska ju klara allt på asfalt och grus. Flytta grejer, gå billigt, gå att sova någorlunda komfortabelt i etc. etc. Hur skulle ni tänka?

Som sagt, bensin...
Jag har varit på väg i denna riktningen en tid. Provkört några och sen prisförhandlat med några men inget avslut ännu.
Diesel för mig. Så pass ny att den hamnar i Euro 6 och skattas lågt.
Möjligt ner till 1100kr/år så den inte svider även om den bara står mycket. 4WD hoppar jag.
Har tittat på olika storlekar men går upp en storlek i längd från dom allra minsta
Lättare lagra bränsle (har redan lager) och längre körsträcka per tank.
Liten-husvagnsspåret har jag kört tidigare men vill lämna det. Vill ha något som går in i vanligt garage hemma.
Husvagn är och förblir klumpigt att förflytta. Med en liten hantverkarbil kommer fram lite överallt.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Jag har (tillfälligt?) get upp de planerna och åker billig samt snål 2WD istället, med dragkrok som klarar både husvagn och släp.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"