2022 torniquet

Ursus

2022 torniquet

Inlägg av Ursus »

Hmm. Intressant. Då måste det antagligen vara något som tillkommit för att sedan försvinna, detta var för drygt tio år sedan. Har klart minne av att vi hade en instruktionsfilm kring CAT i det gröna; där var devisen att torniquet måste sättas på pumpande artär-sår inom 45 sekunder. Annars är blodförlusten si och så mycket för hög med konsekvenser för dina överlevnadschanser, samt att man förmodligen inte klarar av att applicera den själv efter den tiden (om jag minns rätt). På filmen satt en ung soldat med fejkad skada och fumlade med CAT i drygt en minut innan den var på, kommentaren var att han troligtvis inte skulle klarat sig.

När jag kollar i boken Vildmarksmedicin så står det bara som hastigast om avsnörade förband, och där nämns faktiskt inte någon sådan regel...?
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Dancecommander »

Ursus skrev: 23 apr 2022 08:58 Hmm. Intressant. Då måste det antagligen vara något som tillkommit för att sedan försvinna, detta var för drygt tio år sedan. Har klart minne av att vi hade en instruktionsfilm kring CAT i det gröna; där var devisen att torniquet måste sättas på pumpande artär-sår inom 45 sekunder. Annars är blodförlusten si och så mycket för hög med konsekvenser för dina överlevnadschanser, samt att man förmodligen inte klarar av att applicera den själv efter den tiden (om jag minns rätt). På filmen satt en ung soldat med fejkad skada och fumlade med CAT i drygt en minut innan den var på, kommentaren var att han troligtvis inte skulle klarat sig.

När jag kollar i boken Vildmarksmedicin så står det bara som hastigast om avsnörade förband, och där nämns faktiskt inte någon sådan regel...?
Det har ju funnits flera ”regler” kring CAT. Sätt den inte på underben och underarmar, får inte sitta på i mer än två timmar annars dör lemmen osv. Mig veterligen finns inga sådana riktlinjer i dagsläget eftersom man har forskar en del på det (jag bedömer min egen insyn i frågan som väldigt hög).
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Skymning »

Sjukvård förändras, kolla in HLR. Jag har fått två eller tre träningar och har märkt att den förändras över tiden, hur länge man blåser och hur många kompressioner har förändrats över 20 år. Inte helt säker att det där med att luta tillbaka huvudet för att frigöra luftvägarna var med från början.

On topic: på grund av diskussionen här så har börjat kolla sjukvårdsprylar. Blir nog ett större köp snart.
слава україні - на хуй путін!
Ursus

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Ursus »

Dancecommander skrev: 23 apr 2022 10:30
Ursus skrev: 23 apr 2022 08:58 Hmm. Intressant. Då måste det antagligen vara något som tillkommit för att sedan försvinna, detta var för drygt tio år sedan. Har klart minne av att vi hade en instruktionsfilm kring CAT i det gröna; där var devisen att torniquet måste sättas på pumpande artär-sår inom 45 sekunder. Annars är blodförlusten si och så mycket för hög med konsekvenser för dina överlevnadschanser, samt att man förmodligen inte klarar av att applicera den själv efter den tiden (om jag minns rätt). På filmen satt en ung soldat med fejkad skada och fumlade med CAT i drygt en minut innan den var på, kommentaren var att han troligtvis inte skulle klarat sig.

När jag kollar i boken Vildmarksmedicin så står det bara som hastigast om avsnörade förband, och där nämns faktiskt inte någon sådan regel...?
Det har ju funnits flera ”regler” kring CAT. Sätt den inte på underben och underarmar, får inte sitta på i mer än två timmar annars dör lemmen osv. Mig veterligen finns inga sådana riktlinjer i dagsläget eftersom man har forskar en del på det (jag bedömer min egen insyn i frågan som väldigt hög).
:up: :up:

Då har jag orsak att uppdatera min kunskap kring ämnet! Tack! :)
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av somvanligt »

Ursus skrev: 23 apr 2022 08:58 Hmm. Intressant. Då måste det antagligen vara något som tillkommit för att sedan försvinna, detta var för drygt tio år sedan. Har klart minne av att vi hade en instruktionsfilm kring CAT i det gröna; där var devisen att torniquet måste sättas på pumpande artär-sår inom 45 sekunder. Annars är blodförlusten si och så mycket för hög med konsekvenser för dina överlevnadschanser, samt att man förmodligen inte klarar av att applicera den själv efter den tiden (om jag minns rätt). På filmen satt en ung soldat med fejkad skada och fumlade med CAT i drygt en minut innan den var på, kommentaren var att han troligtvis inte skulle klarat sig.
Ursus minns rätt.
Skymning skrev: 23 apr 2022 12:08 Sjukvård förändras, kolla in HLR.
Denna insikt har dock inget med ”nya riktlinjer” att göra. Det är enkelt att räkna på och vi vet hur oförmögen en person blir efter att ha tappat viss mängd blod.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: 2022, din höjda beredskap

Inlägg av Tank »

somvanligt skrev: 24 apr 2022 16:08
Ursus skrev: 23 apr 2022 08:58 Hmm. Intressant. Då måste det antagligen vara något som tillkommit för att sedan försvinna, detta var för drygt tio år sedan. Har klart minne av att vi hade en instruktionsfilm kring CAT i det gröna; där var devisen att torniquet måste sättas på pumpande artär-sår inom 45 sekunder. Annars är blodförlusten si och så mycket för hög med konsekvenser för dina överlevnadschanser, samt att man förmodligen inte klarar av att applicera den själv efter den tiden (om jag minns rätt). På filmen satt en ung soldat med fejkad skada och fumlade med CAT i drygt en minut innan den var på, kommentaren var att han troligtvis inte skulle klarat sig.
Ursus minns rätt.
Skymning skrev: 23 apr 2022 12:08 Sjukvård förändras, kolla in HLR.
Denna insikt har dock inget med ”nya riktlinjer” att göra. Det är enkelt att räkna på och vi vet hur oförmögen en person blir efter att ha tappat viss mängd blod.
Och, torniqueterna uppdateras med erfarenhet.
De senaste har detaljer som underlättar handhavandet.
Repetition av kunskap är aldrig fel ;) :D

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 2022 torniquet

Inlägg av bastard »

@ mod
klippte och flyttade
så fortsätt i tråden om torniquet och bruk därav
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: 2022 torniquet

Inlägg av Kardinal »

Kan tänka mig att man kan öva in ett felbeteende om man förutsätter att nån dör om den inte sitter efter X sekunder. Föreställer mig soldater som ger upp försöken att applicera förbandet / säkra platsen etc. eftersom "han kommer ju ändå dö, det har gått 46 sekunder nu". Det är ju också så att alla artärskador inte är likvärdiga, vissa blöder mer - andra mindre.

Min ödmjuka mening är att jag som applikatör av förbandet inte ska göra någon bedömning om överlevnadschanserna. Jag ska göra mitt bästa och hoppas att det är tillräckligt. Så länge jag inte triagerar...
Slava Ukraini!
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: 2022 torniquet

Inlägg av Kråkfot »

Håller med dig Kardinal. Som aplikatör bör man snarare skyndsamt sätta dit T och inte fumdera på hur länge offret har legat där. Om jag inte minns fel från min utb så kan...man klara sig på ett väldigt lågt hb bara blödningen är stoppad.

En lär ju märka om personen man har satt T på överlever tills avtransport. Äre svart triagekort får man vell ta av T och använda den på nån annan :(
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: 2022 torniquet

Inlägg av Skymning »

Lite mer kontext till tråden som inte följde med:
Tank skrev: 23 apr 2022 00:22
Skymning skrev: 22 apr 2022 22:09
somvanligt skrev: 20 apr 2022 20:52 Du vet alldeles säkert om det, men ändå värt att att påminna om, att en tourniquet, om den ska sättas, måste sitta på 45 sekunder annars är man sannolikt körd och detta finns det uträkningar på. Så den måste vara Tillgänglig med stort T och inte i en ryggsäck om den ska vara kapacitetshöjande i verkligheten.
Beror helt på situationen, skadan och personens fysik. Har aldrig hört något om en sådan regel utan endast att den ska sättas dit så snart som möjligt och dras åt så att det slutar spruta blod. Viktigt är att kunna sätta den rätt och att lära sig dra åt den med en arm om den andra är skadad, den ska även vara lätttillgänglig och inte ligga nerpackad i en väska.
Är också utbildad på T och har inte hört något om 45 sekundersregel? :hm: Sätt den snabbt och rätt och endast behörig personal får ta bort den (förenklat).

//Tank
слава україні - на хуй путін!
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"