Elbil

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

Tothem skrev: 10 okt 2022 15:36 Min syster leasar en elbil, en Volkswagen ID3, men jag har sagt till henne att absolut inte köpa loss den, då jag tror att andrahandsvärdet på elbilar kommer att vara lågt. Ingen köper en elbil med ett dåligt batteri, o det är ju det dyraste på hela bilen.

Tror absolut inte elbilar är nått för preppern, det skulle vara om man på nått sätt kunde få ström effektivare via solceller.
Elbil som enda bil eller BOV? Nej tror jag inte på
Om din syster leasar bilen får hon normalt heller inte köpa ut den. Leasingföretaget har redan en plan för bilen.
Som regel export. Utnyttjar bonus malus i Sverige och säljer sen i land där bidragen är lägre.

Batteriet lönar sig inte att byta men mycket myter om hur länge nya batterier håller.
Går den 50 tusen mil som en gammal golf diesel? Nej men gör heller knappast en modern snåldiesel.
Räkna med kapaciteten (räckvidden) på elbilen minskar 10% per fem år ca.
Beror dock på hur man laddar. Snabbladdning sliter mer. Helst använda spannet 80-20% laddning.
Nackdelen då kanske att många är på leasing och dom inte tänker på livslängden när dom bara har den 2-3 år

Den har en del fördelar såsom lägre milkostnad. Speciellt om man producerar egen solel.
Blir det bränslekris är det svårare tillverka sin egen diesel. Jo det går men inte enklare.
Den kan fungera som extra backup batteri vid strömavbrott. V2L eller V2G
Vad händer med bränslepriser på några års sikt?

Tycker nog den kan ha sin plats men beror på vilka scenario man planerar för. Krig eller bara dyrtider?
Köpa en någorlunda nyare begagnad elbil i dagsläget är tveksamt.
Mest för att prisnivån är hög och backar man en generation så var räckvidden mer begränsad från start.

Men den som överlever får väl se
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elbil

Inlägg av bastard »

där håller jag inte med
först har vi att preppa, det är olika för olika personer
en del tror på tredje världskriget med en nemp varje månad och totalt missär
där kanske inte en elbil är det som hjälper så mycket
men i en grå värd som det kokas grodor i kan det vara helt rätt
stor fördel kanske om man har solel själv, men det har många numera
blir fossilbränslena dyra som skam, medans egen el funkar så kan man vara mobil när inte alla andra kan det
man kan ha en av dom större batteribankerna tillgängligt och mobilt
sedan fins det ju vtg, fordon till nätet, att kunna köpa och sälja el , med hjälp av bilens batteri

och sedan, beror på vilken elbil man menar med, finns gamla och nya
enklare och dom med abnormt massa elektronik i
men inga moderna bilar är utan massa onödig elektronik med

det är upp till var och en att välja vad som passar dom själva bäst, även fordon
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

Sen kan jag tycka det vore intressant med en en enklare elbil med begränsad räckvidd på 10-15 mil.
Som en av två bilar i hushållet skulle det räcka långt.
Var något jag letade och övervägde men hittade helt enkelt inget vettigt till rimligt pris när jag letade.
Det är inte borta ur tankarna och kommer nog hålla ögonen öppna för det som ersättare
efter ett par år. Får se vad som händer med bilpriser och hur omvärlden utvecklar sig.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

Blev plötsligt lite mindre intressant ekonomiskt med ny elbil
Bonussidan av Bonus/Malus systemet slopas från och med i övermorgon Straffavgifterna för nya bränslebilar kvarstår dock
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Elbil

Inlägg av reboot »

xsive skrev: 07 nov 2022 19:36 Blev plötsligt lite mindre intressant ekonomiskt med ny elbil
Bonussidan av Bonus/Malus systemet slopas från och med i övermorgon Straffavgifterna för nya bränslebilar kvarstår dock
Ett alternativ…… https://www.autouncle.de/de/gebrauchtwagen/VW/e-up!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 08 nov 2022 13:06 Ett alternativ…… https://www.autouncle.de/de/gebrauchtwagen/VW/e-up!
Alternativ finns. Bara det med att bestämma sig.
Hade ju satt ner forten och tagit beslut... till slut :oops: Sen kunde dom inte leverera i år och hoppade av och sen bonus bort....
Restart i beslutsprocessen

Tagit upp min gamla fundering om XBUS igen. Skulle ju ursprungligen börjat levererats Q4 2022. Sen blev det senare delen 2023 och nu tydligen 2024.
Inte säkert blir något av det till slut :? Går förboka för att få köplats men lite för osäkert lägga 10% än så länge. 15.000st förbokade sägs det.
XBUS hade inte kvalificerat sig för miljöbonusen i vilket fall eftersom den klassas som tung 4-hjulig motorcykel

https://electricbrands.de/en/myxbus/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elbil

Inlägg av bastard »

låt oss se här nu
hittils har staten velat att vi som bilister skulle gå över till
e85
sedan
gasbilar
sedan dieselbilar
och sist elbilar

alla har fått på foten och med olustiga känslor om hur det faktiskt ska fungera för respektive energislag framöver
så vad blir nästa grandiosa sak som måste till för att få samhället att fungera?
vätgas eller cykel?

skönt att dom är konsekventa och skippar allt dom vill prova efter något år
gissar att bensinbilar blir dagens stora vinnare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Elbil

Inlägg av Kråkfot »

Får se nu om priset på beg elbilar ligger kvar eller sjunker..... innan bränslehysterin gick det att hitta typ kangoo ze för 60.000 men efter det äre svårt.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

Kråkfot skrev: 09 nov 2022 08:26 Får se nu om priset på beg elbilar ligger kvar eller sjunker..... innan bränslehysterin gick det att hitta typ kangoo ze för 60.000 men efter det äre svårt.
Samma Kangoo idag (22kWh) ligger från begärt pris runt 90.000kr (Med friköpt batteri)
Nissa e-NV200 (24kWh) från begärt pris runt 130.000
Alla begagnade har blivit dyrare men beg enklare elbilar betydligt dyrare.
Tror inte på på nedgång i pris närmaste året nu när dom tog bort bonus på nya
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Elbil

Inlägg av Kråkfot »

Nä sant
Skriv svar

Återgå till "Fordon"