Elbil

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 11 aug 2022 22:31 Jag undrar hur dyr är en elbil som motsvara körglädjen i min bil... har ni koll på elbilar?
0-200 på 11.8sec toppfart 300
Körglädje? Nej, nej nu är det fordon under kördepp vi snackar om.
En kollega skaffade ett fordon som gjorde 300 men sålde den efter ett år. En till sak på bucket list bara. Du växer nog ifrån det... :notme:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Elbil

Inlägg av entropi »

Jag har hört många som inte har elbil klaga på hur dåligt det är med elbil.
Det är sällan jag hört någon med elbil säga att det är dåligt, men man kanske inte vill erkänna det om man lagt ut hundratusentals krediter på det.
Jag har inte sett några rapporter på hur många övergivna bensin- gas- eller diesel bilar som fått lämnats kvar i Ukraina då de flyende inte kunnat tanka. Det kanske inte blir lika mycket klick och delningar av de rubrikerna?


Det är nog väldigt få tillfällen 200+ är bra i ett prepping sammanhang, snarare tvärtom 😅

Men åter igen, den perfekta bäraren för energi i fordon finns inte. Diesel är jäkligt bra, el likaså.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Elbil

Inlägg av xsive »

entropi skrev: 12 aug 2022 11:17 Det är nog väldigt få tillfällen 200+ är bra i ett prepping sammanhang, snarare tvärtom 😅
Du tänker för smalt. Bara om man begränsar sig till markbundna fordon
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2852
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Elbil

Inlägg av Marie »

Jakob skrev: 12 aug 2022 09:57
Marie skrev: 10 aug 2022 02:44 Jag läste häromdagen att elbilar exporteras till Ukraina nu, då tillgången till el är lättare än tillgången till bränsle för privatpersoner.
Jag såg bilder av kvarlämnade Teslor från början av kriget, då folk flydde. Antingen fanns ingen el att ladda med, eller så var det för farligt att stanna kvar och vänta medan elbilen laddade.

En elbil kan vara förmånligare för nån som nöter på dagligen, säj 30.000 mil på 10 år, jämfört med en fossilbil. Men nån bra BOV är de inte.
Japp jag såg de bilderna oxå.
Det kan ju vara så att batteriet tog slut under färd och de flydde till fots för att komma undan... De kanske vart dödade... Punka eller vad som. Orsak är ju svårt att veta utan att fråga de som ägde bilen...
Jag läste på nyheterna för några veckor sedan att många elbilar börjar exporteras till Ukraina just för att tillgång till el är lättare än bränsle, då militären prioriteras i bränsletillgången.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2852
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Elbil

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 12 aug 2022 10:12
Marie skrev: 11 aug 2022 22:31 Jag undrar hur dyr är en elbil som motsvara körglädjen i min bil... har ni koll på elbilar?
0-200 på 11.8sec toppfart 300
Körglädje? Nej, nej nu är det fordon under kördepp vi snackar om.
En kollega skaffade ett fordon som gjorde 300 men sålde den efter ett år. En till sak på bucket list bara. Du växer nog ifrån det... :notme:
nopp, jag kommer inte växa ifrån det.. jag är genetiskt körd på den fronten. :lol:
Pappa var gasglad in i det sista när han gick bort 2014 vid 65års ålder.. mamma är 77 och fortfarande tycker om fart o snabba bilar.. dock erkänner hon sin begränsning att hon inte har samma reflexer längre, så hon kör lite försiktigare... Men det händer allt ännu att hon rödljusracear mot någon annan. :lol:
Så jag kommer tyvärr inte växa ifrån intresset. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2852
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Elbil

Inlägg av Marie »

Angående prepp och försöka träffa rätt.... simpelt... ha en elbil en bensinare och en diesel.. då är alla möjligheter förbockade. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Elbil

Inlägg av bastard »

njae
saknas gengas och ångbil :lol:

gengas vore lite småkul
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2852
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Elbil

Inlägg av Marie »

Gengaskonvertering är ju inte så extremt komplicerat om man kan skruva bil.
Lika så alkohol kan man ju köra med på en bensinare om man moddar lite.
Ångbil däremot, det får man nog ha en extra för, det blir liiiiite svårt att konvertera en förbränningsmotor till det.... Elda under oljetråget då kanske. :mrgreen: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
lupl

Re: Elbil

Inlägg av lupl »

Att äga en elbil är och kommer sannolikt vara en klassfråga. :twisted: :twisted: :twisted:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Elbil

Inlägg av Charlie** »

Jag är inte främmande för att skaffa elbil. Tvärt om.
Men jag hittar ingen elbil med mina specs.
Den ska klara 25 mil under vinterförhållanden med
-25° och oplogad snömodd med en släpkärra.
...och det på en laddning!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Fordon"