Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 03 maj 2022 19:37 :up: Med > 20 h vid 180% av normallast borde det vara lugnt med 110% av normallast...? :?

Jag ska som sagt testa när jag är på plats.
Ja enligt alla data helt lugnt
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av bastard »

säkringar är inte helt pålitliga

en del kan gå sönder för fort
en del klarar lite mera ström över tid

men, skulle jag vara osäker, så hadde jag helt enkelt köpt en bunta säkringar som ser lika ut i förpackningen, ex bara ta biltemas
prova några styckenoch se vad dom klarar
ex sätta två tre i serie, köra 17A i ett dygn, sedan 18 19 20 på en 16 A säkring
tills dom går sönder innaom 24 timmar

enklast är en uppsätting med vridtrafo, en trafo ex 12v som klara 30A eller så och en tång A mätare, så tar det inte många watt att prova det hela
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av Prepsson »

EN brun böna skrev: 03 maj 2022 12:42 Jag skulle byta bottenstycket och sedan sätta i en 20amp säkring. Det beror ju även på vad elbolaget som tar emot strömmen har säkrat till.
Jag har bytt bottenstycke och säkrat upp tillfälligt utan bekymmer, tror dock inte det är lagligt och med dagens elmätare som mäter på minuter och sekunder i realtid vet jag inte hur de ställer sig då det handlar om olika tariffer
En sak att tänka på om du skall byta passkontakt på säkringen är att dina kablar i lägenheten tål inte hur mycket som helst. Generellt sett kan du gå från 6 till 10A, från 10 till 16A men vid belastning så blir kablarna i väggen varma och kan i värsta fall orsaka brand. I äldre installationer bör du dock vara försiktigare.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av EN brun böna »

Pappa var driftverkmästare på elverket och hade alla behörigheter för både stark och svagström och han var den som visade hur jag skulle göra och till vad och hur länge jag kunde hålla på.
Det var inte heller in till bostaden utan ute i lagårn för att kunna göra vissa saker där ute. Det var relativt nybyggt bara några år samt att elsystemet var byggt för starkare säkringar från början.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av bastard »

det ända generella man kan göra är om man har 1.5 kvadratskabel i gott skick och byter till automatsäkringar är att gå från 10A till 13A säkring om man vet att kablarna går bra
ex inte längre sträcka inne i isolering


man kan med en del möda kunna gå upp i säkringar, men man skall, upprepar skall inte göra detta om man inte är 110% säker på vad man håller på med
det man ska göra om man behöver köra mer ström igenom är att byta kabel och säkringar så det passar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av Vattendrag »

Prepsson skrev: 04 maj 2022 13:08
EN brun böna skrev: 03 maj 2022 12:42 Jag skulle byta bottenstycket och sedan sätta i en 20amp säkring. Det beror ju även på vad elbolaget som tar emot strömmen har säkrat till.
Jag har bytt bottenstycke och säkrat upp tillfälligt utan bekymmer, tror dock inte det är lagligt och med dagens elmätare som mäter på minuter och sekunder i realtid vet jag inte hur de ställer sig då det handlar om olika tariffer
En sak att tänka på om du skall byta passkontakt på säkringen är att dina kablar i lägenheten tål inte hur mycket som helst. Generellt sett kan du gå från 6 till 10A, från 10 till 16A men vid belastning så blir kablarna i väggen varma och kan i värsta fall orsaka brand. I äldre installationer bör du dock vara försiktigare.
Det är lugnt. De som har 3-fasservis med GII-säkringar kan köra upp till 25A vilket är största säkring för GII. Är det GIII är max 63A.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av rödluvan »

Reglerna tillåter det kanske inte i nuläget, men bäst hade ju varit att ha två olika säkringscentraler, en för inkommande som vanligt, samt en switchad som enbart användes för export av ström där säkringarna enbart fungerade som teknisk säkerhet och således kunde ha det värde som ledningarna maximalt tillät..
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av bastard »

kommer nog inte att ske, elbolagen tjänar numera sina pengar på dom fasta delarna, så där kommer det sannolikt bara bli sämre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"