Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av maskros »

Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Det jag hittat på nätet handlar om betydligt större överlaster.

Anledningen att jag frågar är för att jag undrar hur mycket jag vågar vrida upp exporten till elnätet på växelriktaren. Har 16 A porslinssäkringar som har maxlast 11 kW. Det finns mer att ge från panelerna och all kablage är dimensionerad för minst 20 A (jag snålade bara in på abonnemanget och säkrade ned till 16 A) så den enda risk jag tar är att säkringarna sticker och frysen därmed tinar, men det vill jag inte vara med om, därav frågan.

Är det någon som VET är jag tacksam för ett svar, är det någon som har en länk till information om överlast - utlösningstid för små överlaster är jag lika tacksam.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av EN brun böna »

Jag skulle byta bottenstycket och sedan sätta i en 20amp säkring. Det beror ju även på vad elbolaget som tar emot strömmen har säkrat till.
Jag har bytt bottenstycke och säkrat upp tillfälligt utan bekymmer, tror dock inte det är lagligt och med dagens elmätare som mäter på minuter och sekunder i realtid vet jag inte hur de ställer sig då det handlar om olika tariffer
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 03 maj 2022 12:19 Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Det jag hittat på nätet handlar om betydligt större överlaster.

Anledningen att jag frågar är för att jag undrar hur mycket jag vågar vrida upp exporten till elnätet på växelriktaren. Har 16 A porslinssäkringar som har maxlast 11 kW. Det finns mer att ge från panelerna och all kablage är dimensionerad för minst 20 A (jag snålade bara in på abonnemanget och säkrade ned till 16 A) så den enda risk jag tar är att säkringarna sticker och frysen därmed tinar, men det vill jag inte vara med om, därav frågan.

Är det någon som VET är jag tacksam för ett svar, är det någon som har en länk till information om överlast - utlösningstid för små överlaster är jag lika tacksam.
Det är helt tidsberoende. En 16A diazed säkring skall du kunna belasta 20A 1 timme utan att säkringen går.
Under förutsättning att det går ner till max märkström efteråt
Men ju längre tid det rör sig om, ju närmare märkströmmen 16A kommer du. Säkringen blir varm över tid och till slut går den vid konstant överlast.
Om du tänker dig en solig dag med full effekt under säg 8 timmar så skall du inte räkna med mer än marginell överlast.
Kurvorna brukar gå upp till 2 timmar ca. Porslinssäkringar tål hög ström under kort tid. Dvs startströmmar för motorer och så

https://www.ifoelectric.com/pdf/Ifo_D-sak_TD.pdf
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av maskros »

Jag vill inte fuska med bytta bottenplattor även om jag har grejer att göra det. Vill inte riskera att få problem för en sån grej.

Jag har samma säkringar och mätare för import- och exportel.

xsive, tack för länken. Den har jag kollat förut. Svårt att läsa av vad som händer om man kör 17,5-18 A (12 kW) över 16 A (11 kW) säkringar. Som det varit hittills reglerar systemet ned exporteffekten till 11 kW men jag ser att anläggningen (genom att testa när jag är på plats) kan ge 12 kW export och kanske drygt det. Man kan förstås tycka att det inte är något att tjafsa om men kan jag exportera ytterligare 1 kW 1000 h/år så är det ändå en dryg tusenlapp.

Hittills har jag inte varit på plats samtidigt som det varit en molnfri sval dag med exporten ställd på 12 kW så jag vet ju inte om det funkar i längden. Skulle annars vara ett skojigt alternativ att ha en extra belastning att skicka på när växelriktaren börjar reglera ned så jag kunde få nån glädje av den elen.

Såhär i efterhand kanske jag skulle kollat hur krångligt det skulle vara att få separat exportmätning och så smackat på några kW till när jag ändå höll på eftersom växelriktaren klarar 15 kW...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av rödluvan »

Har du funderat på en switch mellan detta läge och när du själv behöver använda nätström?
Finns ju färdiga switchpaket som är godkända.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av maskros »

Växelriktaren fixar det själv (om jag förstår rätt vad du menar):
1 - Ström till fastigheten.
2 - Ström till batteriet.
3 - Ström till nätet.
Den effekt jag skriver om är det som exporteras ut på nätet efter att min fastighet fått sitt. Dagtid, så här års, ligger fastighetens eget behov på < 1kW så nästan allt från panelerna går på export.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av bastard »

https://web.archive.org/web/20090419083 ... _fakta.pdf

finns i början så kan du kolla själv

för alla andra, bra pdf att ha i samlingarna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av maskros »

Hittar inte information där heller om tid för små överlaster.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 03 maj 2022 17:23 Hittar inte information där heller om tid för små överlaster.
Tabellen på sid 2 anger att en trög säkring kan belastas ca 1,8 x nominell märkström upp till 100ks
100ks=27 timmar. Eller rättare sagt - Skringen skall smälta vid den gränsen

En ECO gG säkring i min länk anger att en 16A säkring skall lösa vid ca 2,3 x märkström efter ungefär 1tim 10min
gG säkringarna ersätter både trög och snabb. Den går snabbare vid kort hög ström och trögare vid lägre överström
Doch inga data på kurvan efter ca 1tim 10 min.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur länge kan man överlasta en porslinssäkring 10%?

Inlägg av maskros »

:up: Med > 20 h vid 180% av normallast borde det vara lugnt med 110% av normallast...? :?

Jag ska som sagt testa när jag är på plats.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Energi"