fordonet för att kunna ta sig bort
det här är något man kan fundera över
olika personer ha olika specar på vad dom vill ha
för min del så innebär det ett fordon som ska kunna ta mig så långt bort jag kan köra
den ska klara dålig terräng, jag räknar med att vägar är blockerade på sina ställen
den ska gå att reparera rimligt lätt
den ska klara sig från elektriska bekymmer , som ex nemp
den ska ha rimlig bränsleförbrukning
det är inte helt lätt att välja
för min del så går moderna bilar bort, för mycket elektronik som kan krångla i dom
fyrhjulsdrift är ett måste för min del
dieseldrivet så man kan lagra lite bränsle en längre tid
hur tänker ni på fordon bortanför vardagen?
BOVen
Re: BOVen
En delikat men svår fråga totalt sett.
Jag skulle gärna vilja ha en äldre pickup med mekaniska allt ståendes med 200 liters tank redo i garaget, men det blir för mycket pengar låst till något som jag inte (tyvärr) kommer att använda över tid.
Mitt lite mera rationella val idag är en större suv med diesel och bra framkomlighet på väg och kanske upp till 100 mils räckvidd på en tank. På den hänger jag två mountain bikes för rörlighet där bilen inte kan gå.
Jag funderade ett tag på att skaffa en lättare offroad motorcykel för snabb och smidig framfart på och utanför vägnätet men kom fram till att det blir även det i mitt fall en dyr standbykostnad i dagsläget
Har åkt mycket grusbus och uppskattar verkligen en grushoj men jag väljer bort den ändå just nu och kör med ovan lösning som jag även har testat på semestern.
//Tank
Jag skulle gärna vilja ha en äldre pickup med mekaniska allt ståendes med 200 liters tank redo i garaget, men det blir för mycket pengar låst till något som jag inte (tyvärr) kommer att använda över tid.
Mitt lite mera rationella val idag är en större suv med diesel och bra framkomlighet på väg och kanske upp till 100 mils räckvidd på en tank. På den hänger jag två mountain bikes för rörlighet där bilen inte kan gå.
Jag funderade ett tag på att skaffa en lättare offroad motorcykel för snabb och smidig framfart på och utanför vägnätet men kom fram till att det blir även det i mitt fall en dyr standbykostnad i dagsläget
Har åkt mycket grusbus och uppskattar verkligen en grushoj men jag väljer bort den ändå just nu och kör med ovan lösning som jag även har testat på semestern.
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Re: BOVen
Vi har två klara bov:ar en pickup Mazda 4x4 med hög och lågväxel. En Honda crv jeep 4x4. Pickupen är numera anställd och fungerar mest som "gårdsbil"
Vi har också en icke fungerande Volvo valp. Har sagt att jag ska fixa iordning den om det går men har inte funnit tiden (Det har jag iofs sagt i fyra år). Därtil har vi ett antal gamla mopeder i varierande skick samt två äldre crossar (80-tal) en 125:a och en 80kbm
Skulle det krisa ordentligt har vi en gammal traktor med släp (70-tal)
Pendlingsbilen är 4x4 passat kombi.
Vi har också en icke fungerande Volvo valp. Har sagt att jag ska fixa iordning den om det går men har inte funnit tiden (Det har jag iofs sagt i fyra år). Därtil har vi ett antal gamla mopeder i varierande skick samt två äldre crossar (80-tal) en 125:a och en 80kbm
Skulle det krisa ordentligt har vi en gammal traktor med släp (70-tal)
Pendlingsbilen är 4x4 passat kombi.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
J.R.R Tolkien
Re: BOVen
Jeep är en väldigt bra o beprövad.. Det ska vara den som är innan 00, så det går att skruva med dem utan en dator. Helst den med fördelningslådan där man kan välja mellan 2wd och 4wd.. på så vis går det att få ner bränsleförbrukningen på plan mark. på framaxeln ska det vara den med knutkors istället för drivknutar. och det ska vara dem med gjutjärns diffhus istället för alu som började komma under slutet av 90talet.
När det gäller elen.. jaa det får väl bli att ha reservuppsättningar på de känsliga delarna för EMP som man förvarar NEMP säkert.. på så vis kan man ha en lite nyare bil utan att behöva ha allt mekaniskt.
När det gäller elen.. jaa det får väl bli att ha reservuppsättningar på de känsliga delarna för EMP som man förvarar NEMP säkert.. på så vis kan man ha en lite nyare bil utan att behöva ha allt mekaniskt.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Re: BOVen
Villhöver en Unimog
-92a som gått 1800mil. (Brandfordonsreggad)
https://www.blinto.se/auction/Flakvxlare-med-JOAB-Krok
Riva av flakväxlarystemet och montera boendemodul med bra lastförmåga.
Regga som Personbil så kan även respektive öva att köra.
Montera extra dieseltank, vatten och avloppstank osv.
Bra framkomlighet 4x4 och ok markfrigång.
Varför behöver jag inte denna?
-92a som gått 1800mil. (Brandfordonsreggad)
https://www.blinto.se/auction/Flakvxlare-med-JOAB-Krok
Riva av flakväxlarystemet och montera boendemodul med bra lastförmåga.
Regga som Personbil så kan även respektive öva att köra.
Montera extra dieseltank, vatten och avloppstank osv.
Bra framkomlighet 4x4 och ok markfrigång.
Varför behöver jag inte denna?
I started out with nothing, and still have most of it left
- Parabellum
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: 23 apr 2019 21:16
Re: BOVen
Kan inte annat än att hålla med.xsive skrev: ↑25 maj 2019 17:28 Villhöver en Unimog
-92a som gått 1800mil. (Brandfordonsreggad)
https://www.blinto.se/auction/Flakvxlare-med-JOAB-Krok
Riva av flakväxlarystemet och montera boendemodul med bra lastförmåga.
Regga som Personbil så kan även respektive öva att köra.
Montera extra dieseltank, vatten och avloppstank osv.
Bra framkomlighet 4x4 och ok markfrigång.
Varför behöver jag inte denna?
Köp, köp, köp!!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Re: BOVen
vilhafaktorn är stor, hur många här kommer slåss om den?
jag hadde hellre velat ha kvar flakväxlaren och haft husmodulen på den, så kan man ha lite olika , man kanske får ta loss den för besiktning till husbil, men sätta tillbaka den efteråt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: BOVen
Har funderat fram och tillbaka under veckan men bestämde mig för att släppa tankarna på att köpa den.
Annars hade den knappast legat synlig här i tråden
Inte uppe i reservationspris som lär ligga min 100kkr plus moms.
Plus: Mycket potent och slitstark bil som inte har många mil på mätaren och som brandfordon inomhusförvarad.
Minus: (För mig) Reggad 9000kg. Har inte C-kort idag.
Lösbart genom husbilsregga som personbil. Alternativt vikta ner den till 7,49T och fixa C1 på körkortet.
Sen kommer det kosta en slant totalt. +200kkr som bättre kan användas till BOL om jag tvingar mig tänka med hjärnan mer än hjärtat
Inspirerande youtube serie med camper conversion annars..
https://www.youtube.com/channel/UCP_zPR ... WI3BuwjOLw
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: BOVen
Kul om någon här slåss om den men nu ett par timmar före auktionsslut ligger den på 320.000 ink moms.
Långt över min budget Hade satt en personlig gräns på max 150kkr. Nänä får leta annat
Edit: Slutpris blev 505.000 ink moms... Kan man hitta en liten BOL för istället
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: BOVen
I vintras köpte jag mig en Suzuki Jimny som jag hade tillgång till under förra höstens jakt. Det är en ganska simpel litet 4x4 bil som jag gillar. Den saknar komforten men drar inte mer än min "vanliga" bil, ca: 0.7/mil på landsväg men har betydligt bättre framkomlighet. Den fyller alla mina egentliga behov, utom lastkapaciteten.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell